Silnik
: Udało mi się poprzednim samochodem pokonać dość duży odcinek praktycznie bez oleju w silniku. Działa do tej pory :)
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: Brak jakichkolwiek powłok antykorozyjnych.
Zawieszenie
: Gumy wahacza oraz gumy amortyzatorów przednich.
Silnik
: Niewielkie wycieki oleju zpod dekli i spod misy olejowej.
4,0
Całokształt
Samochód oceniam na ocenę 4+.
Polecam osobom, które uczą się jeździć, które nie mają dużo pieniędzy a potrzebują/chcą mieć samochód, osobom w zatłoczonych miastach.
Wrażenia
4,0
Silnik
Jeśli silnik jest po remoncie, lub dobrze utrzymany i pielęgnowany (czyt. uzupełniane płyny eksploatacyjne), to nie wymaga większych wkładów finansowych poza ew. doszczelnieniami. Wadą projektową silnika jest podtrzymanie rurki powrotnej (z chłodnicy cieczy) na śrubie mocującej misę olejową. Powód: drgania zmuszają nas na doszczelnienie misy olejowej średnio co 30 tyś. km. Silnik chodzi równo i jest dość elastyczny. Lubi wysokie obroty (2500-3500).
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia posiada parę mankamentów: wycieki spod wybieraka, spod półosi i automatu wstecznego biegu. Pierwszy bieg jest troszkę za krótki, za to trzeci nadgania. Skrzynia praktycznie wspaniała na miasto. Na trasy nieco gorzej - piąty bieg to król ale tylko na prostej i do max. 120 km/h. Dalej to mordenga. Minus skrzyni (a w zasadzie osprzętu) to linka prędkościomierza, która nie daje nigdy żetelnych odczytów.
3,0
Układ jezdny
Zawieszenie jest przeciętne. Strasznie twarde i pochyla się w zakrętach. Nie jest jakieś wspaniałe i bezawaryjne. Najczęstsze naprawy to wymiana gum wahaczy i sworznie. Ale jeszcze częściej wymienia się górne gumy amortyzatorów przednich (średnio co 20-25 tys km). Jedyne co jest na plus - niskie koszty części :)
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność jest doskonała! Duże przestronne szyby dają dobrą widoczność również dla początkujących. Jedyne w co trzeba się zaopatrzyć to małe panoramiczne lustereczko doklejane na lewe lusterko zew. celem usunięcia martwego pola.
3,0
Ergonomia
W starszych wersjach były bardzo niewygodne fotele - sprężyny non stop pękały i siedziało się jak w hamaku. Zagłówki nieprzystosowane do Ciała (ale pomyślmy który to rocznik produkcji!!) Poza tym brak uwag. Wszystko dostępne bez większych problemów. Wskaźniki czytelne etc.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jeśli kanały są drożne bo samochód był eksploatowany na płynie chłodzącym z wodą destylowaną, układ jest szczelny i płyn jest na odpowiednim poziomie - rewelacyjnie grzeje :)
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Trzeba przyznać że przestrzeni jest dość dużo. Samochód sprawia również optycznie takie wrażenie - deska ma prosty kształt. Mniej miejsca jest na tylnych siedzeniach, lecz spokojnie wystarczające dla przeciętnie wielkich ludzi.
4,0
Wyciszenie
Podstawowe wyciszenie było dość słabe. W latach \'90 montowane były u lepszych mechaników dodatkowe wyciszenia komory silnikowej, dzięki czemu silniczek dużo ciszej pracował. Jedyne szumy jakie mogą denerwować to wentylatora nadmuchu wnętrza - zimą się lekko przycierają i skrzypią - ale naprawa jest bez kłopotliwa, szybka i skuteczna - smarowanie ;)
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Samochód jest bardzo ekonomiczny. Polecam szczególnie dla osób, które mieszkają w mieście, mało zarabiają i dojeżdżają głównie do pracy oddalonej nawet o 50-70 km od domu. Samochód dobrze wyregulowany przy zachowaniu dość dynamicznej jazdy pali średnio 8-9 l. benzyny na mieście i ok. 7 l. na trasie. (mój pali 9 l. gazu na mieście / 8 l. gazu na trasie - przy dynamicznej jeździe).
Ceny przeglądów są bajecznie tanie. Olej (półsyntetyk lub mineralny) nie jest drogi. Do tego filtry (cena za f. oleju i powietrza nie jest większa niż 15 zł). Części również są tanie i dostępne bez większych problemów. Problemem może być np. tapicerka, fotele lub coś w tym guście - bo to towar niechodliwy - ale zawsze zostaje szrot ;)
Poniżej spalanie dot. LPG
5,0
Stosunek jakość/cena
Doskonałe dopasowanie jakości do ceny.
To jest moja 3cia Frytka. Poprzednie 2-ie były na spółkę z rodzinką - ta jest moja. Jest zarazem pierwszym samochodem na którym uczyłem się jeździć i na który mnie w pełni stać :)
W końcu nie potrzebuje niczego lepszego do poruszania się w korkach miejskich :)
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Drobiazgów niestety jest dużo, ale znów nie na tyle, by o nich długo pisać. Należą do nich:
- wcześniej wsp. wentylator
- gumy na amorach przód
- wycieki oleju spod dekli oraz spod misy
- regulator napięcia na alternatorze
- pęknięta membrama pompy paliwowej
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Samochód jest praktycznie niezawodny - mało elektroniki - więc mało ma się co zepsuć. :)
Wiadomo, że jak każda maszyna musi się psuć - ale jeśli wszystko jest dobrze eksploatowane i ktoś nie żyłuje silnika to pojeździ dłuuugo bez poważnych usterek.
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 1.3 62KM 46kW
[l/100km]