Po kolei.
1. Krańcówka zamknięcia przepustnicy.
Jest to podstawowy element powodujący falowanie obrotów. Krańcówka informuje silnik o zamknięciu przepustnicy i komputer przełącza sterowanie składem mieszanki i wolnych obrotów na układ silnika krokowego. Krańcówka znajduje się na przepustnicy przy kolektorze ssącym i ma dwupinowe złącze (od strony grodzi silnika). Jeśli krańcówka jest sprawna to przy zamkniętej przepustnicy pomiędzy pinami złącza jest zwarcie. Zwarcie przechodzi w rozwarcie po delikatnym otwarciu przepustnicy któremu towarzyszy ciche cykniecie. Jeśli linka gazu jest za mocno naciągnięta krańcówka może nie zwierać. Należy na to zwrócić uwagę.
2. Sonda lambda
Jeśli obroty falują tylko na ciepłym silniku należy sprawdzić sondę lambda. Jej uszkodzenie powoduje również falowanie. Sprawdzamy miernikiem napięcie na czarnym przewodzie złącza sondy lambda które znajdziemy poruszając się po przewodzie idącym od strony katalizatora. Napięcie należy mierzyć miernikiem o malej bezwładności i ustroju pomiarowym przynajmniej 50 [MOhm]. Na biegu jałowym odczyt napięcia na sondzie powinien się zmieniać w granicach od 0,1 do 0,9 V Jeśli zmiana nie następuje sonda jest zepsuta i należy wymienić.
3. Akumulator
Silniki NZ są szczególnie wrażliwe na spadki napięcia na akumulatorze, potrafią gasnąć, przerywać i robić inne dziwne cuda przy niesprawnym układzie ładowania. Podczas biegu jałowego ma być na akumulatorze stale napięcie minimum 13,8V, bez tego będzie lipa i sprawdzanie wszystkich elementów układu wtryskowego szlag trafi.
4. Czujnik temperatury niebieski.
Ten czujnik to podstawa bo komputer bierze z niego informacje o temperaturze silnika ustalając jednocześnie skład mieszanki (na podstawie odczytów z niego) Na ciepłym silniku jego rezystancja powinna wynosić około 200 Ohmow lub mniej, w przeciwnym razie czujnik należy wymienić. Na silniku zimnym rezystancja powinna być rzędu kilku KOhmow (najczęściej 3 KOhmy ale zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej) Odpięcie czujnika powoduje wejście komputera w tzw tryb serwisowy. Obroty powinny podskoczyć mniej więcej do 1100 i utrzymywać się na stałym równym poziomie (tylko na silniku o temperaturze pracy minimum 70 stopni)
5. Regulator ciśnienia paliwa.
Bywa ze regulator ciśnienia paliwa leje benzyna przez wężyk podciśnienia podłączony do przepustnicy wzbogacając mieszankę. Sprawność regulatora sprawdzamy organoleptycznie - zdejmujemy wężyk podciśnienia z regulatora ciśnienia paliwa (element znajdujący się na wejściu listwy wtryskowej) i patrzymy czy nie leje się z regulatora ciśnienia benzyna z miejsca gdzie podłączony jest wężyk. Jeśli się leje to trzeba wymienić regulator i problem z głowy.
Więcej elementów wpływających na niestabilne zachowanie się silnika nie ma (chyba że przepływomierz ale jego uszkodzenia objawiają się jedynie szarpaniem przy pewnym zakresie obrotów lub całkowitym unieruchomieniem auta). Jeśli wszystkie z wymienionych elementów są sprawne to auto musi działać, jeśli nie działa to coś źle zostało zmierzone lub sprawdzone i należy powtórzyć pomiary.
Komentarze
Niech to ktoś usunie.