- Autor: alvaro7
- Kategoria: silnik
- usterka wystąpiła przy przebiegu 18 tys. km
EGR ? od ang. Exhaust Gas Recirculation
Najogólniej rzecz biorąc praca EGR polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych do komory spalania silnika, co znacząco obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery ? głównie węglowodorów oraz tlenków azotu.
Sprawny zawór EGR w pewnych warunkach przy dobrym jakościowo paliwie:
EGR obniża NOx(tlenki azotów) ale przyczynia się do wzrostu tlenków węgla, cząstek sadzy,
EGR ogranicza przepustowość gazów przez silnik
EGR obniża ciśnienie doładowania oraz ciśnienie w kolektorze ssącym
EGR zwiększa temperaturę spalin jeżeli nie posiada chłodnicy
Zawór recyrkulacji spalin to element o którego istnieniu właściciel pojazdu dowiaduje się po jego awarii. Mimo że nie jest jakiś nadzwyczaj nowy element silnika to został on unowocześniony elektronicznie oraz wdrożono sposoby sprawdzania przez komputer jego poprawności działania.
Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy - w uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest wyznacznikiem skrajnych wartości dla komputera których zawór nie może przekraczać, jeżeli już do tego dojdzie ECU wyświetli błąd p0400 sygnalizując to kontrolką MIL na tablicy oraz przejdzie w tryb awaryjny. Każdy sterownik inaczej interpretuje zagrożenie związane z niesprawnym zaworem EGR, jeden po kilku sekundach wyłączy tryb awaryjny i auto zacznie normalnie pracować a w innym trzeba wyłączyć zapłon na kilka sekund.
W silnikach diesla zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną sadzę i osad.
I tak z mojego doświadczenia niesprawny zawór EGR jak również zła jakość paliwa:
- może podwyższać tlenki azotów oraz przyczyniać się do wzrostu tlenków węgla i cząstek sadzy w spalinach,
- może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego,
- zakłóca stabilizację ciśnienia doładowania co jest wyczuwalne w dolnym zakresie obrotów przez szarpnięcia lub brak mocy,
- zwiększa spalanie,
- prowadzi do blokowania się zmiennej geometrii turbosprężarki,
- prowadzi do zapchania filtra cząstek stałych,
- zablokowany egr w otwartej pozycji może uniemożliwić rozruch silnika.
W silnikach benzynowych awaria pojawia się rzadziej aczkolwiek okazuje się że posiadacze pojazdów marki Opel mogą mieć problem:
? Agila 1.0i/1.2i; 12V/16V
? Astra G/H/J/Mk IV/Mk V 1.2i/1.4i; 12V/16V
? Corsa C 1.0i/1.2i/1.4i; 12V/16V
? Meriva 1.4i 16V
? Tigra B 1.4i 16V
? Zafira 1.6 1.8 16V
W wyżej wymienionych przypadkach w sterowniku silnika może być zaprojektowany za mały obszar regulacji co prowadzi do błędu P0400, nie pomaga nawet wymiana na nowy zawór.
Można całkowicie wyłączyć zawór egr. Usługa elektronicznego wyprogramowania zaworu EGR, polega na modyfikacji oprogramowania, tak że komputer nie uruchamia zaworu i pozostaje on cały czas zamknięty, istnieje również możliwość modyfikacji oprogramowania tak że zawór można fizycznie usunąć/ zaślepić.
Do zalet usunięcia zaworu zaliczamy: zmniejszenie nagaru w kolektorze dolotowym a tym samym zwiększamy żywotność silnika oraz klap wirowych.
Usunięcie EGR minimalizuje rzadki przypadek osunięcia się nagaru i dostania do komory spalania. Najważniejsze że jest to opłacalne bo do kosztu nowego zaworu doliczyć musimy usługę diagnostyki i wymiany, ponadto temat powróci, również regeneracja zaworu egr to mit i już nie jeden przekonał się że jest to dobre na kilka tygodni.
Oczywiście jest wiele zdań na ten temat ale proszę zauważyć że przeciwnicy to z reguły teoretycy którzy nigdy nie skorzystali z takiej usługi, może mają rację co do ekologicznego aspektu sprawy ale czemu ekologia wydziera pieniądze z naszego portfela i to co lepsze te pieniądze trafiają za granice, około 70% oryginalnych części zamiennych produkuje się na zachodzie. Ile jeszcze naszych pieniędzy będzie wylatywać za granice?
filtr cząstek stałych 2000-7000zł
koło dwumasowe 1000-4000zł
turbosprężaka 1500-6000zł
zawór egr 300-2000zł,
przepustnica 200-900zł
kolektor ssący 700-1500
pompa wtryskowa 300-7000zł
wtryskiwacz 300-2000zł
komputer 500-4000zł
Wszystkie te elementy powinny wytrzymać przynajmniej połowę eksploatacji jak jednak praktyka pokazuje to po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów ulegają awarii, więc ekologia tak ale w konstrukcji zapewniającej minimalny odsetek awaryjności.
Oczywiście nie we wszystkich przypadkach można wykonać usługę elektronicznego usunięcia lecz z punktu widzenia ekonomicznego widać ile pieniędzy może zostać w Naszym Kraju.
Tryb jazdy odgrywa tu dużą rolę, kierowcy jeżdżący w trybie miejskim oraz na bardzo krótkich odcinkach narażeni są za częstsze usterki natomiast dłuższe trasy sprzyjają samooczyszczaniu się zaworu EGR.
Czy usterka wystąpiła u Ciebie?
Wystąpiła: 32
Nie wystąpiła: 1
Średni koszt
przejechania 100 km
37,00 zł
Wystepowanie tej usterki w zależności od przebiegu