Szukaj

Charakterystyka silników Fiata 1.9
Opel Astra H Hatchback 5d 1.9 CDTI ECOTEC 150KM 110kW 2004-2013

W zależności od marki samochodu silniki 1.9 posiadają różne oznaczenia, choć w znacznej części ich budowa jest podobna.
Nazwa JTD (uniJet Turbo Diesel) ? handlowa nazwa palety silników diesla grupy Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Iveco) wykorzystujących bezpośredni wtrysk common rail.
Inne stosowane oznaczenia to:
CDTi (Opel)
TiD/TTiD (Saab)
DDiS (Suzuki)
D (Cadillac)
Quadra-Jet (Tata)
Pierwszy silnik 1.9 z systemem common rail został zamontowany w samochodzie osobowym w 1997 roku przez koncern Alfa Romeo.
Odmiany modelu 1,9 JTD:
UniJet 8v, od 80 do 115 KM
MultiJet
8v, od 100 do 130 KM, od 255 do 280 Nm
16v, od 136 do 150 KM, od 305 do 320 Nm
16v, od 180 do 190 KM, 400 Nm (dwie turbosprężarki)
W 2004 roku Opel rozszerzył gamę silników o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne 1,9 CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Oba silniki są w dużym stopniu takie same ? cztery cylindry,
pojemność skokowa 1910 cm3, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodnica powietrza dolotowego.
Najważniejszą różnicą jest głowica.
Wersja o mocy 120 KM wyposażona jest w dwa zawory na cylinder, zaś w wersji 150 KM zastosowano technologie czterech
zaworów na cylinder i dodano bardziej rozbudowany układ sterowania wraz z systemem zawirowań w systemie dolotowym.

CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW 1.9 CDTI:

SILNIK: o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim
do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder (120KM),
z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, silnik Z19DTH po cztery zawory na jeden cylinder i dwoma wałkami.
Typ silnika/
- 1.9 CDTI 8V 120KM rocznik 2004-09
- 1.9 CDTI 16V 150KM rocznik 2004-09
Silniki Z19DT(L)
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,4:1
Ciśnienie sprężania
- nominalne 24- 32 bar
- dopuszczalna różnica między cylindrami 1,5 bar
- silnik Z19DT
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) 3500?4000 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000?2075 obr/min
Moment maksymalny 280 Nm
- silnik Z19DTL
Moc maksymalna 74 kW (100 KM) 3500 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1700?2005 obr/min
Moment maksymalny 260 Nm
Silnik Z19DTH
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,0:1
Ciśnienie sprężania:
- nominalne 24- 32 bar
- dopuszczalna różnica między cylindrami 1.5bar
Moc maksymalna 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min
Moment maksymalny 315 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000?2750 obr/min

UKŁAD ROZRZĄDU:
Silnik Z19DT/ wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem rozrządu, osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów:
-ssące 0.30mm ? 0.05
-wydechowe 0.35mm ? 0.05
regulowany płytkami, regulacja co 50000km lub co dwa lata.
Silnik Z19DTH/ dwa wałkami rozrządu w pokrywie głowicy napędzane paskiem rozrządu( tylko prawy wałek),
lewy wałek napędzany kołami zębatymi po 49 zębów na każdym, podparte na pięciu łożyskach każdy,
po cztery zawory na jeden cylinder (dwie średnice trzonków zaworów ?5 i ?6mm w zależności od nr silnika),
ustawione prostopadle do osi wałków rozrządu pod każdą krzywką.
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne wraz z dźwigienkami zaworowymi.
Z19DT pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 190
Z19DTH pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 199
pasek napędzany od koła wału korbowego
napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common ril
-wałek rozrządu
-napinacz wewnętrzną stroną

UKŁAD CHŁODZENIA:
zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy, wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w obudowie umieszczonej nad kołem zamachowym
- temperatura początku otwarcia 88+- 2°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem rozrządu.
Chłodnica gazów EGR powietrze-woda.

UKŁAD SMAROWANIA:
pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej ? ciecz chłodząca zintegrowana z obudową filtra oleju, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona z czoła wału korbowego, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju.
Ciśnienie oleju (w temperaturze 100°C)
- 850rpm- 1 bar
- 4000rpm- 4 bar
Normalna temperatura oleju 80°C.
Filtr oleju / wkład umieszczony z tyłu silnika.

UKŁAD ZASILANIA:
wtrysk bezpośredni Common Rail trzeciej generacji, z doładowaniem turbosprężarką,
z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR oraz PDF, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC16C9-czujnik ciśnienia i regulator na listwie comman rail lub EDC16C39-tylko czujnik na listwie paliwowej):
paliwo wprowadzane jest do komory spalania pod maksymalnym ciśnieniem do 1 600 barów, i możliwe jest pięć wtryśnięć wtryskiwacza na jeden suw pracy.
Układ zawiera:
- czujnik ciśnienia turbosprężarki
- przepustnicę
- pedał przyspieszenia
- czujnik pedału sprzęgła i hamulca
- regulator ciśnienia paliwa na listwie
- komputer sterujący silnika
- zawór egr
- czujnik wałka rozrządu
- sterownik świec żarowych
- czujnik poziomu oleju
- czujnik wału korbowego
- wtryskiwacze
- wspólną listwę (common rail) z czujnikiem ciśnienia
- pompę Common Rail CP1H z czujnikiem przepływu paliwa
- czujnik temperatury paliwa
- czujnik temperatury wody
- czujnik ciśnienia atmosferycznego
- czujnik temperatury powietrza
- przepływomierz HFM6- sygnał PWM
- elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
- czujniki fitra cząstek stałych PDF

UKŁAD PALIWOWY:
Zbiornik paliwa wyposażony w pompę wstępną, przepływ 160/h i 8 bar max.
Filtr paliwa / wymienny wkład, podgrzewany elektrycznie, z czujnikiem wody na dnie filtra
- odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
- wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata
Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1600 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 1-3-4-2
(cylinder nr 1 od strony rozrządu)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ? 80 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech2
Wtryskiwacze CRIP-MI, sześciootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2, Z19DT L
Wtryskiwacze CRIP 2-MI, siedmiootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DTH

Komentarze

Warto dodać iż artykół został skopiowany ze strony www.auto-krak.pl
Odpowiedz
Opel Astra H Hatchback 5d