- Autor: alvaro7
- Kategoria: silnik
- usterka wystąpiła przy przebiegu 186 tys. km
W modelach Opla i Saaba oraz Fiata i Alfy wyposażonych w silniki 1.9 150 KM oraz 2.4 200 KM awaryjny okazuje się kolektor ssący.
W dzisiejszych silnikach kolektor to zaawansowany technicznie element odpowiedzialny za dostarczenie do silnika powietrza w odpowiedni sposób, wymagania wymusiły na konstruktorach zastosowanie klap zawirowań, które sterowane poprzez elektryczny moduł napędowy ze zintegrowaną ?inteligencją? pomagają w wypełnianiu cylindra zawirowanym powietrzem. Zawirowanie potrzebne jest, aby mieszanka paliwa i powietrza mogła się
spalać jak najszybciej i z jak najmniejszą ilością zanieczyszczeń w dolnym zakresie obrotów.
Problem klap wirowych kolektora ssącego w Oplach z silnikami Z19DTH oraz w Alfa Romeo z silnikami 939A2.000 oraz 939A4.000 to wada konstrukcyjna którą firma pierburg poprawiła wypuszczając na rynek kolektor ze wzmocnionym ułożyskowaniem.
Po czym poznać, że uszkodzony jest kolektor?
Najczęściej wyczuwasz bardzo słaby dolny zakres obrotów aż do momentu
włączenia turbosprężarki, w przypadku ciągle otwartych klap poziom sadzy w spalinach wzrasta w zakresie do 2500 obrotów.
Czasami pojawiają się wahania lub brak mocy przy dużych obrotach, w tym
przypadku wzrost sadzy w spalinach wzrasta, gdy klapy są ciągle zamknięte.
Tak więc jeżeli kolektor rozszczelni się lub klapka się przycina lub całkiem spadła listwa to bez względu w jakiej pozycji są klapki i tak poziom sadzy w pewnych wartościach obrotów i pod pewnym obciążeniem będzie wzrastać co prowadzi do zapychania się filtra cząstek stałych jak i również do przycinania geometrii turbosprężarki.
Po pewnym czasie pojawi się kontrolka samochód z kluczykiem, po odczytaniu błędów: wadliwe działanie modułu klap wirowych, lub błąd filtra cząstek stałych ewentualnie problem z ciśnieniem turbosprężarki.
P1109 -wadliwe działanie nastawnika komory wirowej
P1109 Element wykonawczy przełączania długości kolektora ssącego/czujnik położenia elementu wykonawczego przełączania długości kolektora ssącego ? usterka obwodu prądowego
P2075 nastawnik komory wirowej usterka obwodu prądowego
p2075 Element wykonawczy klapy zasysanego powietrza ? usterka obwodu prądowego
P1109 Swirl Actuator Malfunction
P1109 Swirl Actuator Supply Voltage Range/Performance
P1109 Swirl Actuator Feedback Circuit High Voltage
P1109 Swirl Actuator Feedback Circuit Low Voltage
P1109 Swirl Actuator Feedback Signal Malfunction
P1109 Swirl Actuator Feedback Signal Range/Performance
P1109 Swirl Actuator Feedback Powerstage High Temperature
Błędy te są związane z elektrycznym modułem napędowym EAM-i Elektrisches Antriebs- Modul, bardzo często interpretowane jako źródłem usterki jest moduł sterujący, jednak najczęściej przyczyną usterek jest nagar z zaworu egr.
Duże ilości zbierającej się sadzy, unieruchamiają powoli klapy wirowe, listwa przestaje działać swobodnie i po pewnym czasie spada z uwagi na napotkany opór lub blokuje się.
Zakup nowego kolektora to koszt ok 1000zł i nie miał bym nic przeciwko gdyby nie fakt że taka część produkowana na masową skale nie powinna być droższa niż 300zł, poza tym 60% kwoty nowego kolektora trafia za granicę?
Zakup używanego kolektora nie rozwiązuje problemu, kolektor używany może okazać się wadliwy konstrukcyjnie a nawet jeżeli trafimy na kolektor po modyfikacji ułożyskowania klap to i tak nie mamy pewności w jakim stopniu jest wyeksploatowany.
Przez kilka lat byliśmy zwolennikiem regeneracji, gwarancją jakości takiej usługi było wyeliminowanie wady konstrukcyjnej klap oraz zmniejszenie przepustowości zaworu EGR specjalną blaszką, jak jednak czas pokazał mimo modyfikacji i wzmocnienia konstrukcyjnego takie kolektory ( jak i nasze tak i konkurencji) nie wytrzymywały więcej jak 100-150 tyś km a wszystko przez nagar zbierający się w kolektorze.
Czy usterka wystąpiła u Ciebie?
Wystąpiła: 21
Nie wystąpiła: 1
Wystepowanie tej usterki w zależności od przebiegu