Częstą przyczyną głuchego, metalicznego stuku dochodzącego z przedniego zawieszenia pojazdu jest uszkodzony sworzeń wahacza. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia tego elementu jest rozszczelnienie osłony gumowej przegubu kulowego, co z kolei powoduje wprowadzenia do niego wody oraz zanieczyszczeń i w wyniku korozji pojawia się luz, który podczas jazdy po nierównościach przekształca się w wyżej opisany stukot. Poniżej została przedstawiona procedura wymiany tego elementu.
1. Potrzebne narzędzia:
-klucz do kół (19mm)
-2x klucz płasko-oczkowy (13mm)
-klucz płaski (19mm)
-podnośnik
-wybijak do sworznia (opis w tekscie)
-w przypadku pierwszej wymiany tego elementu szlifierka kątowa.
2. Przygotowanie samochodu do wymiany sworznia wahacza:
Samochód należy umieścić na kanale bądź na podnośniku. Jeżeli nie ma możliwości skorzystania z kanału czy podnośnika to należy umieścić samochód na płaskim terenie, np. na betonowym placu. Należy zablokować tylne koła podkładami by uniemożliwić ruch pojazdu. W przypadku tego opisu samochód został umieszczony na kanale. Nie ma tą jednak wpływu na pracę w innych warunkach. Czynności przy wymianie przeprowadza się analogicznie.
3. Wymontowanie zużytego sworznia.
W pierwszej kolejności należy poluzować śruby koła przedniego po stronie uszkodzonego elementu. Następnie należy podnieść samochód na podnośniku i odkręcić śruby mocujące koło oraz zdjąć koło. Po zdjęciu koła należy przeprowadzić wstępne oględziny po to, aby sprawdzić czy sworzeń wahacza był w przeszłości wymieniany czy nie. Sworzeń w procesie produkcji wahacza przedniego jest montowany za pomocą metalowych nitów, które należy ściąć przy pierwszej wymianie sworznia. Zdjęcie zdj 1 przedstawia oryginalnie zanitowany sworzeń w wahaczu.
Nity te można ściąć za pomocą szlifierki kątowej. Należy ściąć dolne trzy grzybki (A,B,C) i wybić pozostałości nitów do góry. Przy szlifowaniu grzybków należy pamiętać o tym, aby nie uszkodzić powierzchni wahacza! Jeżeli sworzeń był już wymieniany to będzie on zamocowany do wahacza za pomocą śrub M8 (zdj.2).
Aby zdemontować sworzeń należy odkręcić trzy śruby (1,2,3) kluczem oczkowym 13mm, jeżeli śruby obracają się wraz z nakrętkami to należy przytrzymać łebki śrub od góry za pomocą drugiego klucza 13mm. W następnej kolejności trzeba odkręcić nakrętkę sworznia (4) za pomocą klucza płaskiego 19mm. Nakrętkę tą należy odkręcać do momentu aż jej dalszy ruch uniemożliwi obudowa przegubu zewnętrznego półosi. Kolejną czynnością jest wysunięcie sworznia z wahacza i opuszczenie go swobodnie wraz ze zwrotnicą obok wahacza, który siłą naprężenia silentbloków odchyli się do góry. W takiej pozycji mamy łatwy dostęp do sworznia w celu wybicia go ze zwrotnicy (zdj.3).
Na rysunku, białą przerywaną linią zaznaczono miejsce gdzie znajduje się gumowa osłona przegubu kulowego. Osłonę tą należy usunąć (jak na zdjęciu), aby umożliwić łatwiejszy sposób wybicia sworznia ze zwrotnicy.
Istnieje kilka sposobów wybijania sworzni stożkowych. Najłatwiejszy, lecz najbardziej niekorzystny to wybijanie sworznia młotem poprzez uderzanie w powierzchnię nagwintowaną (w tym wypadku nie do wykonania z powodu złego dostępu). Inny sposób, również z wykorzystaniem młota to taki, aby uderzać w boczną powierzchnię gniazda sworznia by stworzyć minimalną owalność przekroju stożka, co spowoduje, że sworzeń sam wyskoczy.
Rysunek zdj 4 przedstawia wykonanie tej metody.
Pierwszym młotem przytrzymujemy gniazdo sworznia a drugim uderzamy po przeciwnej stronie do momentu, kiedy sworzeń wyskoczy. W tym wypadku można skorzystać z tej metody nie mniej jednak lepiej użyć oryginalnego ściągacza do sworzni/gałek bądź wykonać samodzielnie taki ściągacz/wybijak i go zastosować. Rysunek zdj 5 przedstawia wybijak, który można wykonać w celu wybicia sworznia ze zwrotnicy.
Na zdjęciu zdj 6 wybijak wykonany przeze mnie. Brak mu dokładności w wymiarach, ale spełnił swoje zadanie.
Aby wybić sworzeń za pomocą przygotowanego wybijaka należy włożyć go pomiędzy dolną część sworznia wahacza a gniazdo sworznia w zwrotnicy (zdj 7).
Należy następnie uderzać młotem w miejsce zaznaczone na zdjęciu oraz przytrzymywać zwrotnicę, aby się nie przemieszczała do momentu, kiedy sworzeń wyskoczy z gniazda.
Następnie należy odkręcić do końca nakrętkę 4 (zdj 2) i wyjąć sworzeń całkowicie ze zwrotnicy. Widok zdemontowanego sworznia oraz nowego przedstawia kolejna fotografia- zdj 8.
4. Montaż nowego sworznia wahacza.
Montaż nowego sworznia należy przeprowadzić w kolejności odwrotnej do demontażu.
W pierwszej kolejności należy umieścić sworzeń w gnieździe zwrotnicy i przykręcić wstępnie nową nakrętkę samo-kontrującą kluczem 19mm (zdj 9). Żeby sworzeń nie obracał się w gnieździe trzeba go lekko wbić od dołu młotkiem.
Następnie należy ustawić dół sworznia tak, aby jego powierzchnia była równoległa do powierzchni wahacza (spowoduje to łatwiejszą możliwość wsunięcia sworznia w gniazdo wahacza). Wahacz należy naciągnąć w dół i wsunąć sworzeń wraz z zwrotnicą w gniazdo (zdj 10).
Ponieważ otwory montażowe sworznia w wahaczu mają średnicę 10mm a otwory w sworzniu 8mm to trzeba tak ustawić jedne względem drugich, aby były ułożone w jednej osi centralnej. Tak zamontowany sworzeń można przykręcić nowymi śrubami M8. Śruby należy włożyć od góry wahacza a nakrętki przykręcić od dołu. Pomiędzy nakrętki a wahacz warto umieścić podkładki sprężynujące.
W następnej kolejności należy dokręcić wszystkie nakrętki właściwym momentem i sprawdzić czy wszystko jest właściwie zamontowane. Nowe elementy oraz te, z których została zdrapana farba antykorozyjna bądź masa konserwująca trzeba na nowo zabezpieczyć lakierem bądź konserwacją. Zakładamy koło i przykręcamy śruby, dociągamy wstępnie kluczem 19mm, opuszczamy samochód i dokręcamy ostatecznie właściwym momentem. Można teraz wykonać jazdę testową. Jeżeli wszystko zostało wykonane prawidłowo stuki powinny zniknąć.
5. Uwagi końcowe.
Całkowity koszt naprawy wykonanej we własnym zakresie to około 30-35zł zależnie od ceny nowego sworznia. Czas pracy, zależnie od zdolności manualnych wykonującego 1,5-2,5 godz.
Kopiowanie, oraz wykorzystywanie zdjęć, rysunków i tekstu do innych celów niż prezentacja tegoż dokumentu w całości, bez mojej wiedzy zabroniona!
Średni koszt
przejechania 100 km
27,00 zł
Komentarze