W przypadku gdy psikanie WD40 do zamka nie pomaga pozostaje rozebranie go i sprawdzenie czy da się odratować bębenek.
W celu dobrania się do zamka trzeba niestety rozebrać tapicerkę drzwi, w tym celu należy sobie przygotować:
- śrubokręt krzyżak
- śrubokręt płaski /mały ? do podważania nie do odkręcania/
- klucz imbus rozmiary 3 i 5, uwaga 5 musi być długa
- kombinerki
- smar i preparat penetrujący czyli nieśmiertelne WD 40.
Na zdjęciu zdj 1 widać rozmieszczenie śrub, kolorem czerwonym oznaczyłem śruby krzyżakowe, kolorem żółtym imbusy.
Demontaż rozpoczynamy od odkręcenia uchwytu, w tym celu kluczem imbusowym 3 odkręcamy śrubę widoczna na zdjęciu zdj 2.
Następnie podważamy płaskim śrubokrętem górna część /tą z przyciskiem szyb elektrycznych/ mocowana jest na zatrzaskach, widać je na zdjęciu i rozłączamy złącze eklektyczne, kolor biały na zdjęciu zdj 3.
Do odkręcenia pozostałą nam dwie śruby mocująca imbus 5, zaznaczona żółtą strzałką /tu potrzebny właśnie długi bo gniazdo jest dosyć głębokie/, drugą widoczna z wsadzonym kluczem - zdj 4 i zdj 5.
Uchwyt jest już zdemontowany przystępujemy więc do demontażu osłony klamki wewnętrznej, mocowana jest jedną śrubą krzyżakowa, po odkręceniu śruby całą osłonę przekręcamy jak na zdjęciu zdj 6 i zdejmujemy.
Uwaga inaczej nie da się tego zdjąć, chyba że rozwiązaniem siłowym, ale szkoda plastików.
Kolejnym etapem jest odkręcenie 2 śrub krzyżakowych trzymających tapicerkę od spodu /oznaczone kolorem czerwonym/ oraz śrub trzymających maskownicę głośnika.
Uwaga jeżeli mamy głośnik (a większość ma) to należy go też odkręcić - zdj 7.
Jeżeli odkręciliśmy już wszystkie omówione wcześniej śruby, tapicerka trzyma się już tylko na 4 plastikowych zatrzaskach, należy pociągnąć plastik tapicerki od spodu w kierunku do siebie a zatrzaski puszczą. Warto zaopatrzyć się w parę nowych bo nie zawsze nadają się po tym do powtórnego użycia, co nie zmienia faktu że rozmieszczenie śrub gwarantuje stabilność i dobre trzymanie nawet przy pourywanych zatrzaskach. Rozmieszczenie zatrzasków widoczne jest na zdjęciu (takie czerwone).
Pod spodem zobaczymy białą folię okrywającą szczelnie wszystkie otwory w drzwiach.
Folia jest przymocowana klejem oraz białymi spinkami, jako że klej i tak nie będzie trzymał po oderwaniu a zatrzaski są dosyć oporne do zdemontowania rozcięłam folię a po wszystkim okleiłem czerwona taśmą
Wystarczy zrobić otwór na wysokości zamka /ten z lewej to pozostałość po innym projekcie/
Zamek mocowany jest blaszką wsuwana w rowek bębenka
Wystarczy złapać kleszczami za wystający cypelek i odciągnąć w lewo a wkładka zostanie uwolniona i da się wyjąć, a to jest właśnie opisana wyżej blaszka mocująca po zdemontowaniu.
Przy okazji powyższy manual można wykorzystać do zdemontowania klamki zewnętrznej w drzwiach, droga postępowania jest taka sama klamka mocowana jest od wewnątrz dwoma imbusami 5 widocznymi na zdjęciu zdj 8, oczywiście należy też odłączyć cięgło umieszczone z prawej strony.
Mając wkładkę w rękach ściskamy plastikową osłonę w sposób pokazany na zdjęciu i zsuwamy ją z zaczepów.
Z tyłu wkładki znajduje się sprężynka którą trzeba zdemontować. Ważne żeby ją potem założyć w taki sam sposób.
Czas na wyciągnięcie zawleczki.
Teraz bębenek da się wysunąć tak jak na zdjęciu
A to wszystkie elementy wkładki, jeżeli któraś się straci to będzie problem, ten czarny pierścień nie występujący w tekście to elastyczna podkładka od strony zewnętrznej drzwi.
Powodem zablokowania się wkładki okazała się jedna z zapadek, na szczęście sprężynka byłą całą wystarczyło ją delikatnie oczyścić i przyzwoicie nasmarować oraz dobrze rozruszać, sam bębenek jako taki jest nierozbieralny, ale pokryty czymś jak oksyd więc ani grama rdzy nie stwierdziłem natomiast bród i resztki starego smaru potrafiły skutecznie go unieruchomić. Kolorem żółtym zaznaczyłem zablokowana zapadkę.
Natomiast tak wygląda bębenek po czyszczeniu.
Mając na uwadze ceny jakie życzy sobie ASO za naprawę uważam, że warto poświecić godzinkę.
Komentarze