W moim przypadku potrzeba wymiany piasty koła tylnego zaszła na skutek nieprzyjemnych dźwięków pojawiających się cyklicznie przy około 80km/h ? można je porównać do wycia. Trudności w zdiagnozowaniu strony, z której ?wyje? spowodowały wymianę łożysk z obu stron ? jak się później okazało jak najbardziej uzasadnioną ? wymienione przed 10kkm łożysko na jednej ze stron po prostu rozpadło się ? i tu zwrócę uwagę, że polecam kupno oryginalnych piast Fiata a nie zamienników, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich cenę. Łożysko to należy też wymienić w przypadku luzu na nim wyczuwalnego przy ruszaniu kołem.
Uwagi wstępne:
-do wymiany nie jest potrzebny kanał, wystarczy fabryczny podnośnik i dobre zabezpieczenie auta przed zsunięciem
Części potrzebne do wymiany:
-łożysko koła tylnego zintegrowane z piastą (oryginał Fiat 62zł)
-ewentualnie kapturek ochronny na śrubę piasty jeśli w nowej piaście będzie inna średnica otworu (tak było u mnie) ? generalnie nie jest niezbędne
Narzędzia:
-wkrętak uniwersalny
-klucz nasadowy do kół 19?
-klucz oczkowy do szpilek na bębnie hamulcowym 12?
-klucz do śruby piasty ? koniecznie dobra ?nasadka? 32? + kawałek rurki używanej jako ramię siły przy odkręcaniu i przykręcaniu śruby piasty ? bez tego ani rusz.
Orientacyjny czas:
-30/60 minut na stronę
Czynności wstępne:
-zabezpieczamy samochód
-zdejmujemy koło
Czynności właściwe:
1. Za pomocą wkrętaka uniwersalnego podważamy kapturek ochronny piasty i go zdejmujemy - zdj 1.
2. Korzystając z klucza nasadowego 32? i wspomnianej ?wszystko mogącej? rurki odkręcamy/poluzowujemy śrubę piasty ? nic na siłę by nie złamać klucza. Z resztą mając 1,20m rurki nie jest trudne odkręcenie tej śruby bez szarpania tylko spokojnie dozując siłę na jej koniec.
Oto i rurka z kluczem - zdj 2.
A to już odkręcanie- zdj 3.
Odkręcona/poluzowana śruba- zdj 4.
3. Zanim odkręcimy śrubę do końca, zdejmujemy bęben hamulcowy. W tym celu odkręcamy kluczem 12 dwie szpilki na bębnie. W przypadku gdy dawno nie zaglądaliśmy do hamulców tylnych będzie prawdopodobnie kłopot z jego zdjęciem wtedy pomagamy sobie dużymi wkrętakami bądź przecinakami ? warto w takim przypadku połączyć wymianę piasty z inspekcją okładzin szczęk, cylinderka, samoregulatora i bębna i ich ewentualną wymianę. U mnie problemów nie było bo hamulce niedawno robione.
Zdjęty bęben hamulcowy z całkowicie odkręconą nakrętką piasty - zdj 5.
4. Teraz, po prostu ściągamy łożysko wraz z piastą. Nie jest do tego potrzebny żaden przyrząd robimy to ręcznie ? powinno zejść łatwo - zdj 6.
Ośka piasty- zdj 7.
5. Czyścimy podkładki i przystępujemy do czynności odwrotnych ? montażu piasty
Zdj 8 przedstawia starą i nową piastę. W moim przypadku nieco różni się ale prawdopodobnie dostałem w sklepie wersję z Palio 2 ? generalnie poza średnicą kapturka i nacięciami wszystko to samo.
6.Zakładamy na ośkę nową piastę i przykręcamy kluczem z wyczuciem mechanika - zdj 9.
7. Zakładamy bęben hamulcowy - zdj 10.
8. Całość wymiany kończy oczywiście wciśnięcie kapturka ochronnego na piastę, założenie koła i spuszczenia auta z podnośnika oraz dokonanie jazdy próbnej.
Uwagi:
W moim przypadku wycie ucichło ale nie zostało wyeliminowane co dało podstawę do wymiany również drugiej strony. O dziwo miałem tam niedawno ?robione? łożysko ? stąd nie podejrzewałem tej strony ? jak widać zamiast oryginału mechanik poprzednio wstawił zamiennik a teraz przyszło mi samemu go poprawiać kosztem 30 minut i ceny nowej piasty. Efekt? nieosiągalna jak dotąd cisza powyżej 80km/h? za wszystko inne zapłacić można pewną kartą? ;-) Zachęcam do wymiany we własnym zakresie ? zwłaszcza, że nie jest trudna i można przyoszczędzić troszkę kaski.
Komentarze