Rysy i zadrapania na lakierze to zmartwienie chyba każdego kierowcy, lakierowane zderzaki zarysowane w prawie każdym samochodzie, albo długa rysa od tylniej lampy do przedniej zrobiona np. kluczem aż do gołej blachy wygląda okropnie. U lakiernika malowanie załóżmy, trzech elementów kosztowałoby ok. 750,00 zł. 250,00 zł. od elementu (za zderzak ok. 200,00 zł od sztuki). Poradnik opisuje krok po kroku w jaki bardzo szybki i prosty sposób można zrobić to samemu. Tego samego sposobu używają nieuczciwi lakiernicy i każą sobie płacić jak za lakierowanie. Usunięcie rysy np. z drzwi zajmuje ok. dwóch godzin i kosztuje jakiejś 40,00 zł. (płacisz tylko za materiał) poza tym reszta jest dziecinnie prosta.
Co będzie potrzebne?
Poniższe rzeczy najlepiej kupić w sklepie z zaopatrzeniem lakierniczym, takie sklepy można znalejść w każdym większym mieście.
1).
Spray dobrany do koloru samochodu. Kod lakieru znajduje się najczęściej na naklejce pod pokrywą silnika. Jeżeli nie uda się go znalejść można zapytać sprzedawcę w sklepie gdzie w naszym samochodzie znajdziemy kod lakieru. Jeżeli samochód był wcześniej lakierowany najlepiej wykręcić klapkę wlewu paliwa i dobrać lakier komputerowo, następnie poprosić sprzedawcę by nabił go do sprayu. Minimalna ilość jaką można dobrać komputerowo to 400 ml. (ok. 25,00 zł. razem z nabiciem) i tyle powinno nam wystarczy. Jeżeli lakier to metalik należy jeszcze dokupić spray bezbarwny ?clarlac? (ok. 10 zł. 100 ml. powinno wystarczyć)
2).
Wodny papier ścierny będą potrzebne dwie grubości 1000 mm i 2000 mm po dwa arkusze w zupełności wystarczą.
3).
Szpachla samochodowa najmniejsza pojemność i szpachelkę do jej nakładania.
4).
Pasta ścierna. Może być Tempo ze względu na cenę (ok. 8,50 zł.)
Aby ograniczyć koszty i ze względu na niewielką ilość jaką potrzebujemy warto popytać znajomych czy nie są w posiadaniu szpachli samochodowej.
Od czego zacząć?
Najpierw musimy ustalić czy rysa to rysa czy zadrapanie. Zadrapanie nie jest zbyt głębokie i nie widać podkładu jest jednak wyczuwalny lekki ubytek, rysa jest głęboka widać podkład lub gołą blachę w skrajnych przypadkach jest również wgniecenie. Kiedy już wiemy z czym mamy do czynienia możemy zabrać się do pracy.
Usuwanie zadrapań
Przed przystąpieniem do poniższych czynności należy spróbować usunąć zadrapanie pastą ścierną. Pastę należy nałożyć na miękką szmatkę i wcierać kulistymi ruchani, a następnie ocenić efekt. Jeżeli widzimy że zadrapanie znika to nakładamy pastę tak długo aż zniknie bez śladu. W takim przypadku poniższe czynności należy pominąć.
1).
Do wiadra z wodą wrzucamy połowę arkusza papieru ściernego 2000.
2).
Zadrapanie również moczymy wodą a następnie szlifujemy kulistymi ruchami lekko dociskając, po ok. 30 s. papier należy przepłukać w wiadrze z wodą w celu odetkania powierzchni ściernej. Podczas szlifowania należy zachować ostrożność by nie zeszlifować za dużo lakieru, przy lakierach metalicznych nie trzeba być aż tak ostrożnym.
3).
Po całkowitym zeszlifowaniu zadrapania powinna zostać matowa powierzchnia. Następnie na tę powierzchnię należy nanieść poste ścierną i polerować do całkowitego połysku. Pastę najlepiej nakładać miękką szmatką lub gąbką pamiętając o tym że pasta ściera tylko wtedy gdy jest świeżo nałożona (mokra) po zaschnięciu należy ją zetrzeć suchą szmatką. Po kilkukrotnym nałożeniu i ztarciu pasty po zadrapaniu nie będzie śladu.
Usuwanie rys
1).
Do wiadra z wodą wrzucamy połowę arkusza papieru ściernego 2000 i 1000.
2).
Rozrabiamy niewielką ilość szpachli (według wskazówek zawartych na opakowaniu). Do rozrobienia szpachli najlepiej używać dwóch szpachelek, jednej dużej i jednej mniejszej (taka kombinacja zapewnia dobre rozmieszanie składników i ułatwia nakładanie szpachli na rysę)
3).
Nabierając niewielką ilość szpachli na szpachelkę, pokrywamy rysę jednym pociągnięciem, w razie potrzeby czynność należy poprawić aż do uzyskania w miarę równej powierzchni i pozostawiamy do zastygnięcia na ok. 30 minut.
4).
Teraz należy nadmiar szpachli zeszlifować do tego celu użyjemy papieru ściernego o grubości 1000. Szlifować należy kulistymi ruchami z równomiernym naciskiem miejsce nałożenia szpachli i lakier w jej pobliżu. Co jakiś czas papier należy moczyć i sprawdzać palcami gładkość szlifowanej powierzchni. Dobrze wyszlifowana powierzchnia nie powinna posiadać żadnych wgłębień i wybrzuszeń a w dotyku powinna przypominać szkło. Tak przygotowaną powierzchnię należy wytrzeć do sucha szmatami i odtłuścić rozpuszczalnikiem najlepiej uniwersalnym lub benzyną ekstrakcyjną.
5).
Przed lakierowaniem trzeba okleić wszystkie elementy znajdujące się w pobliżu lakierowanego miejsca których nie chcemy pomalować (listwy, szyby, klamki, opony itp.) Do oklejenia najlepiej użyć papierowej taśmy samoprzylepnej i starych gazet. Spray przed użyciem należy dobrze rozmieszać ( patrz sposób użycia na opakowaniu) i spryskać przygotowaną powierzchnię z odległości ok. 20 cm jednym nie za wolnym pociągnięciem aby tylko lekko zaprószyć element. Nie należy lakierować za pierwszym razem na ?gotowo? bo wtedy powstają zacieki. Lakier trzeba nanosić warstwami w co 2-3 minutowych odstępach.
6).
Po nałożeniu lakieru należy odczekać jakiejś dwie do trzech godzin w zależności do temperatury. Gdy lakier jest suchy i twardy należy szlifować lakierowane miejsce papierem 2000 aż do usunięcia cieni i nalotu po rozpyleniu sprayu. Jeżeli lakier to metalik to należy teraz nałożyć "Clarlac". Nakładamy go dokładnie tak samo jak wcześniej spray i znowu czekamy aż wyschnie.
7).
Następnie należy kulistymi ruchami wetrzeć pastę Tempo na polakierowane miejsce i spolerować miękką szmatką, czynność tą z należy powtórzyć kilka razy. Ostatnim etapem jest nałożenie pasty na cały element lub elementy lakierowane w celu usunięcia resztek pyłu po lakierowaniu.
Jeżeli rysa lub obicie np. na drzwiach są niezbyt głębokie można kupić tak zwaną zaprawkę i za pomocą pędzelka nanieść lakier na uszkodzone miejsce w kilku warstwach. Chodzi oto żeby lakier był nałożony przesadnie grubo. Tak przygotowane miejsce należy zostawić do wyschnięcia najlepiej do następnego dnia. Gdy lakier zastygnie papierem 2000 szlifujemy nadmiar lakieru aż do uzyskania gładkiej powierzchni, następnie nakładamy pastę Tempo i gotowe. Metoda ta sprawdza się tylko wtedy jeżeli nie zachodzi konieczność nakładania szpachli.
Wszystkich problemów związanych z usuwaniem rys i zadrapań nie jestem w stanie precyzyjnie opisać do tego potrzebny jest praktyczny pokaz którego nie zastąpi instrukcja.
Pamiętajcie by nie bać się próbować jeżeli coś pójdzie nie tak jak powinno to zawsze można to zeszlifować papierem 2000 i zacząć od nowa lub nałożyć pastę wypolerować i po naszej robocie nie zostanie śladu. Papieru tego lakiernicy używają do polerki lakierów matowych i jest on w 100 % bezpieczny. Niema takiej możliwości żeby uszkodzić nim sobie lakier.
Średni koszt
przejechania 100 km
31,50 zł
Komentarze