Uzytkowalem od nowosci Focusa 1.6 TiVCT 115KM w latach 2008-2012, rocznik 2007. Spalanie bardzo zalezy od warunkow jazdy. Ja ok. 50% z calkowitego przebiegu 120,000km pokonalem na trasie Poznan - Zachodnie Niemcy, 25% na trasie w Polsce i 25% w centrum miasta i okolicach. Mam takze wrazenie, ze pierwsze 50,000km auto palilo nieco wiecej.
Minimalne mozliwe spalanie, jazda sznurkiem za tirami, do 70km, 5 bieg, bez zadnego przegazowywania, totalnie jednostajnie, 5l mozliwe.
Spokojna bardzo przepisowa jazda na trasie w Polsce (nie autostrada), ok. 6.5l.
Jazda normalna na trasie w Polsce (dynamicznie, ale bez szalenstw), ok. 7.5l
Jazda bardzo dynamiczna na trasie w Polsce (wyprzedzanie, redukcje, obroty pod czerwone pole), ok. 9l.
Miasto: bardzo zalezy. Najgorzej korki "stojace", wtedy srednio 10.5l, a kilkadziesiat tysiecy km od nowosci to w takich warunkach mialem 11.3. Miasto sredniej wielkosci, ale bez korkow "stojacych", to nie wiecej niz 10l (Poznan, Bydgoszcz). Poza szczytem, to spokojnie ponizej 8l.
Autostrada: tutaj moge duzo powiedziec na ten temat. Przede wszystkim srednie spalanie podawane przez komputer, normalnie zgadzajace sie mniej wiecej z kalkulacja indywidualna, to na autostradzie przeklamuje, nawet mocno. Przy predkosciach 170km/h~190km/h (a jak z wiatrem to i 203km/h wg. GPSa, znacznie wiecej niz dane fabryczne), komputer pokazuje 18l/100km/. Ale taka jazda na dystansie 1000km faktycznie nigdy nie wyszla w kalkulacji pod dystrybutorem wiecej niz 13l/100km (moze przez chocby chwilowe zwolnienie do 140-150, wiadomo, nawet lewy pas czasami spowalnia).
Autostrada 140km/h~170km/h - znacznie mniej, ok. 11,5l/100km.
Generalnie spalanie wzrasta powyzej 140km/h, czyli predkosci, przy ktorej jazda tym autem jest meczaca, ze wzgledu na dzwiek silnika i brak mocy.
Przy okazji moge podzielic sie opinia na temat zawieszenia/ukladu kierowniczego, prowadzenia. Otoz moglbym bez przesady porownac precyzje pokonywania zakretow Focusem z Mercedesem C180 (rocznik 2007), ktorego sporadycznie uzytkowalem rownolegle z Focusem. Oczywiscie, klasa C jest lepsza ze wzgledu na tylny naped i mocniejszy silnik, wyciszenie to w ogole inna bajka, ale uklad kierowniczy/jezdny to potezna zaleta focusa.
Dla zobrazowania, gdy na czas serwisu dostalem Renault Megane, to balem sie ze wypadne z drogi.
Focus jest niedrogi, raczej niezawodny, dobry stosunek ceny do tego co otrzymujemy w zamian. Prowadzenie ponadprzecietne, milo sie jezdzi nawet na calkowicie zasniezonej drodze.