Czytając komentarze nie mogę oprzeć się wrażeniu, że mam trochę inny samochód, niż pozostali kierowcy.
Po pierwsze, autocentrum.pl nie wierzy, że spalanie w cyklu mieszanym może być niższe od spalania w trasie. Nie wierzcie w to 4,8 l/100 km przy minimalnym -- w rzeczywistości silnik pije co najmniej 5,5 litra na 100 km przy 100 km/h.
Po drugie, komputer zaniża rzeczywiste spalanie.
Na autostradzie przy 140-150 km/h, samochód pali 7,5 l/100 km -- według komputera. Może tego spalania nie zaniża? Jadąc 170-180 km/h komputer raportuje 10 l/100 km i więcej.
Jadąc 90-100 km/h jest o niebo lepiej -- dużo ciszej, spalanie na poziomie 6 l/100 km (wg komputera), ale dystans 600 km przejeżdża się w 6 godzin, a nie w 4.
Jeśli będziesz jeździł w trasy, to lepiej kupić C5 z silnikiem 2.2 HDi 175 KM. Spali tyle samo, ale będzie cicho, przyjemnie i z prędkością 220 km/h. W ostateczności nada się 2.0 HDi 138 KM.
Minimalne spalanie -- 4,8 l/100 km -- jest osiągalne w mieście, jadąc stale 50-70 km/h, nie zatrzymując się na światłach, nie przyspieszając i nie hamując gwałtownie, na wzniesienia wjeżdżając ze zmniejszającą się prędkością. Udało mi się tak tylko pięć razy (w święta) przez ostatnie pięć miesięcy.
Silnik nienawidzi gwałtownego przyspieszania i ruszania spod świateł. Wpada w depresję i topi swoje smutki w ropie.
Dziś (1. maja) pojechałem do pracy krótszą trasą, za co miasto Kraków się na mnie zemściło i stałem na niemal każdych światłach po zjeździe ze zwyczajowej trasy. W ostatnie święto spaliłem 1,2 l na 25 km (4,8/100) dzięki zielonej fali. Dziś razem spaliłem 1,5 l na 22 km (6,7/100) i jechałem pięć minut dłużej.
W normalnych warunkach w mieście, według komputera, pali 6-6,5 l/100 km. Jeden problem -- komputer zaniża spalanie, to nie ulega wątpliwości. Tankuję zawsze do pełna z tego samego dystrybutora. Wg komputera moja średnia to 6,5 l/100 km. Wg dystrybutora to 7,5 l/100 km -- albo właściciel stacji pazerny, albo komputer jest wyjątkowym optymistą.
Różnice między spalaniem w zimie i w lecie są znikome. Grzałka jest niemal za darmo, ale klimatyzacja swoje potrzeby energetyczne ma.
Przez krótki czas w okresie przejściowym, po zmianie opon z zimowych (Nokian WR A3 215/55R16) na letnie (2×Michelin Primacy HP i 2×Continental ContiGrip, ten sam rozmiar) samochód rzeczywiście (i wg komputera i wg dystrybutora) palił pół litra mniej, teraz wrócił do swojej normy.
Podsumowując, rewelacyjny silnik do jazdy po mieście, nawet w takim dużym aucie. Szybko zbiera się ze świateł, pozwala wyprzedzić dowolny samochód w mieście -- ale spalanie drastycznie rośnie. Jadąc spokojnie jest bardzo dobrze.
Na trasy ten silnik w tym samochodzie jest do niczego. Nie "w pewnym stopniu", nie "z zastrzeżeniami". Po prostu -- nie, chyba że hałas i spalanie nas nie interesuje.