Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujÄ…cy samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwaÅ‚y do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie, rywalizujÄ…cy z Volkswagenem i ToyotÄ… o miano globalnego lidera pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła siÄ™ w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) zaÅ‚ożyli spóÅ‚kÄ™ Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowaÅ‚a na trójkoÅ‚owym modelu De Dion Bouton, powstaÅ‚o już rok wczeÅ›niej. PoczÄ…tkowo firma mieÅ›ciÅ‚a siÄ™ w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzÄ™dzia, jednak szybko ewoluowaÅ‚a i już po roku zatrudniaÅ‚a ponad 100 osób i miaÅ‚a na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault byÅ‚ Typ A, który byÅ‚ napÄ™dzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemnoÅ›ci 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeÅ‚ pierwszÄ… jednostkÄ… napÄ™dowÄ… zaprojektowanÄ… przez niego byÅ‚ silnik o pojemnoÅ›ci 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstaÅ‚ w 1902 r.

W 1909 r. po Å›mierci Fernanda Renault spóÅ‚ka zmieniÅ‚a nazwÄ™ na Automobiles Renault i produkowaÅ‚a takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. WielkÄ… popularność marka zyskaÅ‚a podczas I wojny Å›wiatowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogÅ‚o przetransportować francuskich żoÅ‚nierzy w miejsce bitwy nad MarnÄ…. W tym czasie Renault produkowaÅ‚o różny sprzÄ™t na potrzeby francuskiej marki. Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia siÄ™ model 6CV, który w ciÄ…gu kilku lat osiÄ…gnÄ…Å‚ sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiajÄ… siÄ™ m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy Å›redniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze wzglÄ™du na stosunkowo niskÄ… cenÄ™ model ten cieszyÅ‚ siÄ™ sporÄ… popularnoÅ›ciÄ… i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego nastÄ™pcÄ… byÅ‚o Renault 4, które zasÅ‚ynęło z tego, że byÅ‚o pierwszym modelem z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. OlbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ produkowany od 1956 r. Renault 16, który byÅ‚ pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcÄ… tytuÅ‚u Car of the Year dla marki Renault.

StrzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™ okazaÅ‚ siÄ™ wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze wzglÄ™du na kryzys naftowy oszczÄ™dna "piÄ…tka" zużywaÅ‚a stosunkowo niewiele paliwa, a wnÄ™trze okazaÅ‚o siÄ™ dość przestronne dla czterech osób. Na poczÄ…tku lat 80. pojawia siÄ™ Renault 9, który to model również zasÅ‚ynÄ…Å‚ stosunkowo niskim zużyciem paliwa. ByÅ‚ też drugim Renault, który zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year.

WspóÅ‚czesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryÅ‚owym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuÅ‚ Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później doÅ‚Ä…czy do oferty Å›redniej wielkoÅ›ci Laguna, która zastÄ™puje na rynku Renault 21, który byÅ‚ ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczÄ™ta zostaÅ‚a produkcja kompaktowego Megane, a rok później doÅ‚Ä…cza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchÄ™tniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w Å›wiatowej czoÅ‚ówce

Renault jest nie tylko markÄ…, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skÅ‚ad francuskiego koncernu wchodzÄ… m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreaÅ„ski Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej wspóÅ‚pracy i dochodzi również do wymiany udziaÅ‚ów pomiÄ™dzy firmami. Alians Renault-Nissan staje siÄ™ czwartym co do wielkoÅ›ci koncernem motoryzacyjnym na Å›wiecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dziaÅ‚ Renault Sport, który prowadzi dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z udziaÅ‚em francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyÅ›cigach oraz rajdach. DziaÅ‚ ten wspóÅ‚pracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 18 787 ocen

5,0
~Tomasz
Renault Captur II
Crossover Hybrid Facelifting 1.6 E-Tech Full Hybrid 143KM 105kW
Troche się naszukałem nowego auta, wyprobowalem chyba wszystkie z segmentu. Cena jak za hybrydę bardzo dobra, to nie tylko oszczędność paliwa, ale też lepszy komfort jazdy w porównaniu z wersjami benzytowymi. Osiągi bardzo dobre, czuć dociskanie w fotelu kiedy doda się gazu na trybie sport. Trzeba dodać że fotele są bardzo komfortowe, nie za twarde i nie za miękkie, spokojnie można podróżować kilka godzin bez odczucia dyskomfortu. Kamerka jakość ma słabą, ale generalnie wszystko widać i dobrze spełnia swoją funkcję (szczególnie ta 360). Inne systemy jak wykrywanie ograniczenia prędkości i utrzymanie pasa ruchy też działają fajnie, byłem nawet pozytywnie zaskoczony jak dobrze trzyma (nie za agresywnie) utrzymuje w pasie, a wykrywanie znaków się praktycznie nie myli. Klimatyzacja bardzo wydajna nawet w upały nie ma żadnego problemu. Ogólnie auto nie ma żadnych poważnych wad, a zalet bardzo wiele ;). Warto sprawdzić samemu, umówić się na jazdę testową i wyrobić sobie opinie, szczególnie porównując z innymi autami segmentu. Ja to zrobiłem i wybór padł na Captura.
5,0
~Tomasz
Renault Captur II
Crossover Hybrid Facelifting 1.6 E-Tech Full Hybrid 143KM 105kW
Troche się naszukałem nowego auta, wyprobowalem chyba wszystkie z segmentu. Cena jak za hybrydę bardzo dobra, to nie tylko oszczędność paliwa, ale też lepszy komfort jazdy w porównaniu z wersjami benzytowymi. Osiągi bardzo dobre, czuć dociskanie w fotelu kiedy doda się gazu na trybie sport. Trzeba dodać że fotele są bardzo komfortowe, nie za twarde i nie za miękkie, spokojnie można podróżować kilka godzin bez odczucia dyskomfortu. Kamerka jakość ma słabą, ale generalnie wszystko widać i dobrze spełnia swoją funkcję (szczególnie ta 360). Inne systemy jak wykrywanie ograniczenia prędkości i utrzymanie pasa ruchy też działają fajnie, byłem nawet pozytywnie zaskoczony jak dobrze trzyma (nie za agresywnie) utrzymuje w pasie, a wykrywanie znaków się praktycznie nie myli. Klimatyzacja bardzo wydajna nawet w upały nie ma żadnego problemu. Ogólnie auto nie ma żadnych poważnych wad, a zalet bardzo wiele ;). Warto sprawdzić samemu, umówić się na jazdę testową i wyrobić sobie opinie, szczególnie porównując z innymi autami segmentu. Ja to zrobiłem i wybór padł na Captura.
3,2
~Robert
Renault Captur II
Crossover Hybrid Facelifting 1.6 E-Tech Full Hybrid 143KM 105kW
Szukając nowego auta sprawdziłem i to Hybryde od Renault ( test autem syna z pracy na dystansie 400 km i nie brałem pod uwagę słów syna na temat auta ) . I jest to ogromne rozczarowanie cena względem silnika 1.0 czy 1,3 wyższa o 20- 30 tyś zatem kiedy się to ma zwrócić ? . Osiągi mowa o tych realny z testów niezależnych 10,6 s by zrozumieć jaki to wolne to porównać wystarczy np. Clio III z 2009r 110KM 10.2 s , Corsa z 2012 120KM 10,3s Mazda cx3 121 KM 9.0s Celowo pokazuje że auta z innej epoki jak i z mniejszą mocą są LEPSZE to istna kpina z ludzi by takie powolne auto oferować . Wyczytałem wpisy na temat foteli ( testerzy stanowczo twierdzą że są do bani ) ja jednak sam oceniłem i jest tak fotel jak ustawimy pod pedały wówczas kierownica jest za daleko bo ma mały zakres regulacji na dodatek siedziska krótkie wiec się przesuwamy i dostajemy w prezencie pozycję sprawiającą potężny dyskomfort ( zatem nie ufać tym co mieli pewnie byle co i teraz są zachwyceni byle czym ) Elektronika zacznę od kamery cofania jakoś jej jest na poziomie tandety z chin , funkcja inteligentnej zmiany prędkości działa jak ma ochotę , system utrzymywania pasa od razu trzeba to wyłączyć bo kto to miał ten system w innym aucie wie że to tu jest koszmarem kierowcy spaprali na MAXa , to samo tyczy się system kontroli bezpiecznej odległości i system wspomagania nagłego hamowania , systemy takie jak w auta z inne epoki . Co gorsza byle ostrzejsze słońce śnieg i wszystkie kontrolki walą nam usterkę . Klimatyzacja jedynie jedno strefowa nawet za dopłatą niema latem wiem dlaczego syn miał wiecznie mokre plecy i tak przeklinał to auto a tapicerka z plastiku nie pomaga dodatkowo . Wad jest więcej ale czy warto wspominać o wszystkim ? nie koniecznie ale trzeba samemu odbyć kilku dniowa jazdę bo gwarantuję że po paru godzinach nie poznacie auta i jego wad .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena