Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujący samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwały do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, rywalizujący z Volkswagenem i Toyotą o miano globalnego lidera pod względem wielkości sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła się w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) założyli spółkę Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowała na trójkołowym modelu De Dion Bouton, powstało już rok wcześniej. Początkowo firma mieściła się w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzędzia, jednak szybko ewoluowała i już po roku zatrudniała ponad 100 osób i miała na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault był Typ A, który był napędzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemności 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeł pierwszą jednostką napędową zaprojektowaną przez niego był silnik o pojemności 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstał w 1902 r.

W 1909 r. po śmierci Fernanda Renault spółka zmieniła nazwę na Automobiles Renault i produkowała takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. Wielką popularność marka zyskała podczas I wojny światowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogło przetransportować francuskich żołnierzy w miejsce bitwy nad Marną. W tym czasie Renault produkowało różny sprzęt na potrzeby francuskiej marki. Po zakończeniu działań wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia się model 6CV, który w ciągu kilku lat osiągnął sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiają się m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy średniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzał światło dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze względu na stosunkowo niską cenę model ten cieszył się sporą popularnością i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego następcą było Renault 4, które zasłynęło z tego, że było pierwszym modelem z napędem na przednią oś. Olbrzymią popularnością cieszył się produkowany od 1956 r. Renault 16, który był pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcą tytułu Car of the Year dla marki Renault.

Strzałem w dziesiątkę okazał się wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze względu na kryzys naftowy oszczędna "piątka" zużywała stosunkowo niewiele paliwa, a wnętrze okazało się dość przestronne dla czterech osób. Na początku lat 80. pojawia się Renault 9, który to model również zasłynął stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Był też drugim Renault, który zdobył tytuł Car of the Year.

Współczesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryłowym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później dołączy do oferty średniej wielkości Laguna, która zastępuje na rynku Renault 21, który był ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczęta została produkcja kompaktowego Megane, a rok później dołącza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchętniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w światowej czołówce

Renault jest nie tylko marką, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skład francuskiego koncernu wchodzą m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreański Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej współpracy i dochodzi również do wymiany udziałów pomiędzy firmami. Alians Renault-Nissan staje się czwartym co do wielkości koncernem motoryzacyjnym na świecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod względem wielkości sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dział Renault Sport, który prowadzi działalność związaną z udziałem francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyścigach oraz rajdach. Dział ten współpracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej
NA ŻYWO

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 76 047 ocen

5,0
~Thomas
Renault Captur II
Crossover 1.0 TCe LPG 100KM 74kW
Po niemal 3 latach użytkowania, jestem bardzo zadowolony. Główną zaletą jest niskie spalanie - przy małym silniku oraz fabrycznej instalacji LPG (ok.9l/100km) jazda jest baaaardzo ekonomiczna. Osobiście nie miałem żadnej usterki i oby tak zostało. Jedyna wizyta "extra", poza zaplanowanymi przeglądami, była w ramach gwarancji, gdy wymienili czujnik LPG i uszczelnili pojemnik oleju. Dla niektórych wadą może być przyspieszenie, ale pamiętając o pojemności silnika, takim autem na autostradzie jeździ się okazjonalnie. Jest to auto typowo miejskie i jako takie sprawdza się super. Wszystko inne to dla mnie zalety, dlatego polecam. Stosunek jakości do ceny jest bardzo dobry, bo przypominam, że jest to auto które nowe kosztuje w granicach 100 tys. zł.
2,6
~LK
Renault Captur II
Crossover 1.3 TCe 140KM 103kW
Samochodzik ma dwie zalety - jest ładny i względnie mało pali. I to wszystko. Reszta to naprawdę koszmarne połączenie różnych wad typowych dla budżetowych aut. Jest głośny, ma niepewne zawieszenie, męczący układ kierowniczy, jakoś wnętrza jest poniżej standardu tapicerka po 3 latach wygląda fatalnie kierownica nie lepiej sporo elementów skrzypi . Usterki niestety ale się pojawiają dosyć często ( całe szczęście gwarancje mam bez tego katastrofa z tym autem ) nie są to poważne sprawy ??silnik nie padł ale ciągle coś nie działa ciągle serwis naprawia .Zawieszenie nie sprawdza się na polskich miastowych dziurawych drogach szybko się sypie wyjątkowo nie trwałe . Kupiłem go na mocnej wyprzedaży (i to jedyna słuszna droga, bo ceny cennikowe są bez sensu) dla żony, która i tak woli jeździć moim autem . Ogólnie samochód sprawdzi się do jazdy po mieście, na zakupy, wożenie dzieci do szkoły itd. Jako auto rodzinne, na wakacje, do szybkiej jazdy autostradą - nie i jeszcze raz nie.
3,1
~Marko
Renault Austral
SUV 1.3 Mild Hybrid 158KM 116kW
No cóż po prawie trzech latach użytkowania coś można powiedzieć na temat auta .Ja właśnie pozbyłem się tego cudaka - bez żalu a wręcz z radością 3 lata użytkowania ,coś można ocenić wyrobić zdanie Auto w sumie nie wiadomo do czego - w trasy paliwożerne silnik 1,3 ledwo daje radę z rodziną na pokładzie i na dodatek głośne -słabo wyciszone, w mieście pali tyle co 1,6 lub 2.0 Ogólnie auto śliczne i na to dałem się złapać .Do urody nie mam zastrzeżeń natomiast to wszystko co mogę dobrego o aucie powiedzieć. W środku słabo, bardzo słabo wykończone co widać po pewnym czasie . Materiały słabe - nawet nie ma co porównywać do poprzedniego auta . Radio/tablet i cały system prosty i intuicyjny ale co z tego skoro jest i awaryjny . Kolejną wadą jest elektronika czujniki ,byle deszcz zabrudzenie na szybie i auto wariuje ( czóyjniki walą usterkę ) .Serwis rozkłada ręce " ten typ tak ma " do tego problemy mechaniczne ale to da się na siłę :) podciągnąć pod eksploatację ( oczywiście wina kierowcy )na siłę ale niech będzie. Po ok 1,5 roku silnik zaczął konsumować olej i po kolejnych 6 miesiącach pojawił się wyciek ( co na to serwis " ten typ tak ma " ) . Olej ubywa stopniowo powoli i sukcesywnie . Nic z tym nie robiłem bo i tak czekałem do końca umowy żeby Renault jak najszybciej się pozbyć . Generalnie auto mnie oczarowało wyglądem i rozczarowało brakiem jakości, taniością, niedopracowaniem czyli tym co się naprawdę liczy jednak pewne marki obiegowo maja złą opinię i to się potwierdza .
5,0
~Thomas
Renault Captur II
Crossover 1.0 TCe LPG 100KM 74kW
Po niemal 3 latach użytkowania, jestem bardzo zadowolony. Główną zaletą jest niskie spalanie - przy małym silniku oraz fabrycznej instalacji LPG (ok.9l/100km) jazda jest baaaardzo ekonomiczna. Osobiście nie miałem żadnej usterki i oby tak zostało. Jedyna wizyta "extra", poza zaplanowanymi przeglądami, była w ramach gwarancji, gdy wymienili czujnik LPG i uszczelnili pojemnik oleju. Dla niektórych wadą może być przyspieszenie, ale pamiętając o pojemności silnika, takim autem na autostradzie jeździ się okazjonalnie. Jest to auto typowo miejskie i jako takie sprawdza się super. Wszystko inne to dla mnie zalety, dlatego polecam. Stosunek jakości do ceny jest bardzo dobry, bo przypominam, że jest to auto które nowe kosztuje w granicach 100 tys. zł.
2,6
~LK
Renault Captur II
Crossover 1.3 TCe 140KM 103kW
Samochodzik ma dwie zalety - jest ładny i względnie mało pali. I to wszystko. Reszta to naprawdę koszmarne połączenie różnych wad typowych dla budżetowych aut. Jest głośny, ma niepewne zawieszenie, męczący układ kierowniczy, jakoś wnętrza jest poniżej standardu tapicerka po 3 latach wygląda fatalnie kierownica nie lepiej sporo elementów skrzypi . Usterki niestety ale się pojawiają dosyć często ( całe szczęście gwarancje mam bez tego katastrofa z tym autem ) nie są to poważne sprawy ??silnik nie padł ale ciągle coś nie działa ciągle serwis naprawia .Zawieszenie nie sprawdza się na polskich miastowych dziurawych drogach szybko się sypie wyjątkowo nie trwałe . Kupiłem go na mocnej wyprzedaży (i to jedyna słuszna droga, bo ceny cennikowe są bez sensu) dla żony, która i tak woli jeździć moim autem . Ogólnie samochód sprawdzi się do jazdy po mieście, na zakupy, wożenie dzieci do szkoły itd. Jako auto rodzinne, na wakacje, do szybkiej jazdy autostradą - nie i jeszcze raz nie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena