Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujÄ…cy samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwaÅ‚y do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie, rywalizujÄ…cy z Volkswagenem i ToyotÄ… o miano globalnego lidera pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła siÄ™ w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) zaÅ‚ożyli spóÅ‚kÄ™ Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowaÅ‚a na trójkoÅ‚owym modelu De Dion Bouton, powstaÅ‚o już rok wczeÅ›niej. PoczÄ…tkowo firma mieÅ›ciÅ‚a siÄ™ w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzÄ™dzia, jednak szybko ewoluowaÅ‚a i już po roku zatrudniaÅ‚a ponad 100 osób i miaÅ‚a na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault byÅ‚ Typ A, który byÅ‚ napÄ™dzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemnoÅ›ci 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeÅ‚ pierwszÄ… jednostkÄ… napÄ™dowÄ… zaprojektowanÄ… przez niego byÅ‚ silnik o pojemnoÅ›ci 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstaÅ‚ w 1902 r.

W 1909 r. po Å›mierci Fernanda Renault spóÅ‚ka zmieniÅ‚a nazwÄ™ na Automobiles Renault i produkowaÅ‚a takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. WielkÄ… popularność marka zyskaÅ‚a podczas I wojny Å›wiatowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogÅ‚o przetransportować francuskich żoÅ‚nierzy w miejsce bitwy nad MarnÄ…. W tym czasie Renault produkowaÅ‚o różny sprzÄ™t na potrzeby francuskiej marki. Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia siÄ™ model 6CV, który w ciÄ…gu kilku lat osiÄ…gnÄ…Å‚ sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiajÄ… siÄ™ m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy Å›redniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze wzglÄ™du na stosunkowo niskÄ… cenÄ™ model ten cieszyÅ‚ siÄ™ sporÄ… popularnoÅ›ciÄ… i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego nastÄ™pcÄ… byÅ‚o Renault 4, które zasÅ‚ynęło z tego, że byÅ‚o pierwszym modelem z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. OlbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ produkowany od 1956 r. Renault 16, który byÅ‚ pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcÄ… tytuÅ‚u Car of the Year dla marki Renault.

StrzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™ okazaÅ‚ siÄ™ wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze wzglÄ™du na kryzys naftowy oszczÄ™dna "piÄ…tka" zużywaÅ‚a stosunkowo niewiele paliwa, a wnÄ™trze okazaÅ‚o siÄ™ dość przestronne dla czterech osób. Na poczÄ…tku lat 80. pojawia siÄ™ Renault 9, który to model również zasÅ‚ynÄ…Å‚ stosunkowo niskim zużyciem paliwa. ByÅ‚ też drugim Renault, który zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year.

WspóÅ‚czesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryÅ‚owym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuÅ‚ Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później doÅ‚Ä…czy do oferty Å›redniej wielkoÅ›ci Laguna, która zastÄ™puje na rynku Renault 21, który byÅ‚ ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczÄ™ta zostaÅ‚a produkcja kompaktowego Megane, a rok później doÅ‚Ä…cza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchÄ™tniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w Å›wiatowej czoÅ‚ówce

Renault jest nie tylko markÄ…, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skÅ‚ad francuskiego koncernu wchodzÄ… m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreaÅ„ski Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej wspóÅ‚pracy i dochodzi również do wymiany udziaÅ‚ów pomiÄ™dzy firmami. Alians Renault-Nissan staje siÄ™ czwartym co do wielkoÅ›ci koncernem motoryzacyjnym na Å›wiecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dziaÅ‚ Renault Sport, który prowadzi dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z udziaÅ‚em francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyÅ›cigach oraz rajdach. DziaÅ‚ ten wspóÅ‚pracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 16 401 ocen

4,9
~Madal
Renault Espace IV
Van 2.0 dCi 130KM 96kW
Posiadam auto z 2006 roku. Do rodziny wszedł w roku 2010. Od tego czasu jest ciągle w rodzinie, a pisze ten tekst w dniu 22 grudnia 2024. Jesteśmy razem 14 lat, ale najważniejsza informacja jest taka, że nigdy go nie sprzedam. Nie ma już dziś takich samochodów. Silnik nigdy się nie popsuł. Zawieszenie miało generalke raz i jeździ jak nowy. Miałem tylko jedną usterkę, popsuł się czytnik karty startowej. Po wymianie u elektryka działa do dziś. Samochód guma.... siedmio osobowy, po wyjęciu foteli masz VW transportera i możesz przewozić nawet gabaryty. Jeździ się komfotowo, bardzo dobra widoczność w każdym kierunku. Na trasie auto z uwagi na swoją masę dosłownie płynie po drodze. Bardzo ekonomiczny silnik. Jeśli nie miałeś tego auta, to twoja przygoda z motoryzacją jeszcze się nie zaczęła. Pozdrawwiam.
2,4
~Renia
Renault Talisman
Kombi 1.6 Energy TCe 200KM 147kW
Auto mocno przereklamowane, a Ci zachwyceni nie maja bazy do porównań i nie wiedza jak powinno być. Moja Renia to było auto firmowe, początkowe zadowolenie ustąpiło rozczarowaniu. Sęk nie w tym że to auto dla seniora bo to wiadomo, ale w niedociągnieciach. Nie maiłem za wysokiego zdania o Kurce (Skdzie Superb) porzedniej służbówce ale oddje honor tamtemu auto.do rzeczy. In plus - ładny wygląd, niskie spalanie.....tyle. Wygoda już nie - auto pontonowate układ kierowniczy jak z plasteliny i to jak dla starszego Pana ok,ale potwornie głośne.Powyzej 120km/h to prawdziwa tragedia. wiadomo, przyzwyczaisz się ale powrót do jazdy Renią po dniu w Audi czy choćby Cytrynie to koszmar.... ,Jakość materiałów w środku marna ( odczujemy to po czasie ) ,kierownica tania, po prostu -ale to mnie nie rusza.Multimedia.to loteria co się powiesi dziś .Da się z tym żyć ale to nie jest auto klasy średniej. Bardzo .Lakier ryzsujący się od patrzenia to niestety przypadłość nie tylko Reni-takie czasy. Tak to wygląda w skrócie. I pytanie do piszących opinie o tym aucie - czemu o tym nie piszecie żeby zwrócić uwagę ew. klientów na takie mankamenty .Czemu o tym nei piszecie? Dlaczego? Jako ciekawostkę dodam auto z przebiegiem pod 200 tyś km są bez wartości dlaczego każdy mechanik wam wytłumaczy że niema co w nim ratować .
3,4
~Normalny
Renault Austral
SUV 1.2 E-Tech Full Hybrid 200KM 147kW
Silnik spalinowy włącza się często, od razu na wysokich obrotach i jest przy tym wyraźnie słyszalny i odczuwalny wibracje przechodzą na kierownicę . Z okolic słupków A do kabiny / przy predkościach od 100 km/h / przedostaje się bardzo uciążliwy świst powietrza. Jak na cenę samochodu, wyciszenie jest zaskakująco słabe by nie stwierdzić fatalne . Materiały wykończeniowe w górnych partiach deski i drzwi przyjemne w dotyku i miłe dla oka , ale w samochodzie z nieco ponad 10 tysiącami km przebiegu skrzypią już uchwyty przednich drzwi, skrzypi konsola centralna przy opieraniu się o podłokietnik, a przy sterowaniu klimatyzacją przyciskami, skrzypi ekran. Zdecydowanie za dużo tych "atrakcji" jak na samochód za nie małe jednak pieniądze . W moim przypadku spalanie wynosi 7 litrów komputer zaniża o ok 1,3 litra . Po rozmowach w serwisie tak na boku dowiedziałem się już się boją ewentualnych napraw tej bardzo skomplikowanej konstrukcji. A dodam mieli akcje serwisowa gdzie wymieniano masowo skrzynie na nowe jednak teraz maja je naprawiać . Ciekawy jestem co będzie za dwa lata . Bo ja coraz bardziej żałuję zakupu jak by to nie było człowiek ciężko pracował by kupić nowe auto a tu mamy takie kwiatki a o wielu nawet nie wspomniałem . A może FL coś zmieni bo obecnie aut jest słabe .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena