Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujący samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwały do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, rywalizujący z Volkswagenem i Toyotą o miano globalnego lidera pod względem wielkości sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła się w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) założyli spółkę Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowała na trójkołowym modelu De Dion Bouton, powstało już rok wcześniej. Początkowo firma mieściła się w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzędzia, jednak szybko ewoluowała i już po roku zatrudniała ponad 100 osób i miała na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault był Typ A, który był napędzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemności 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeł pierwszą jednostką napędową zaprojektowaną przez niego był silnik o pojemności 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstał w 1902 r.

W 1909 r. po śmierci Fernanda Renault spółka zmieniła nazwę na Automobiles Renault i produkowała takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. Wielką popularność marka zyskała podczas I wojny światowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogło przetransportować francuskich żołnierzy w miejsce bitwy nad Marną. W tym czasie Renault produkowało różny sprzęt na potrzeby francuskiej marki. Po zakończeniu działań wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia się model 6CV, który w ciągu kilku lat osiągnął sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiają się m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy średniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzał światło dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze względu na stosunkowo niską cenę model ten cieszył się sporą popularnością i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego następcą było Renault 4, które zasłynęło z tego, że było pierwszym modelem z napędem na przednią oś. Olbrzymią popularnością cieszył się produkowany od 1956 r. Renault 16, który był pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcą tytułu Car of the Year dla marki Renault.

Strzałem w dziesiątkę okazał się wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze względu na kryzys naftowy oszczędna "piątka" zużywała stosunkowo niewiele paliwa, a wnętrze okazało się dość przestronne dla czterech osób. Na początku lat 80. pojawia się Renault 9, który to model również zasłynął stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Był też drugim Renault, który zdobył tytuł Car of the Year.

Współczesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryłowym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później dołączy do oferty średniej wielkości Laguna, która zastępuje na rynku Renault 21, który był ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczęta została produkcja kompaktowego Megane, a rok później dołącza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchętniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w światowej czołówce

Renault jest nie tylko marką, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skład francuskiego koncernu wchodzą m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreański Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej współpracy i dochodzi również do wymiany udziałów pomiędzy firmami. Alians Renault-Nissan staje się czwartym co do wielkości koncernem motoryzacyjnym na świecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod względem wielkości sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dział Renault Sport, który prowadzi działalność związaną z udziałem francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyścigach oraz rajdach. Dział ten współpracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 76 026 ocen

4,9
~Pawel
Renault Clio II
Hatchback 1.9 dTi 80KM 59kW
Mocna zdrowa blacha, silnik ze woła może ciągnac a przy tym dynamiczny bo na 5 biegu od 50km/h mozna smiało przyspieszac i ciagnie równo do 120 a spalanie 5 litrów. Do tego pełna elektryka łacznie z lusterkami i klima. Gdyby nie docierajacy hałas od opon myslałbym ze jade autem z innego segmentu ale za to w miescie czy na parkingu zawracam gdzie chce bo takie skretne. Chyba bedzie miało dozywocie u mnie , a opony trzeba zmienic na swieże bo w tych juz guma twarda to hałasuje. Miejsca w srodku nie brakuje a i bagaznik na 4 worki ziemniaków no i wykonczenie materiałami zupełnie przyzwoite. Powiem szczerze ze bardzo miło mnie zaskoczyło do tego stopnia ze mam dylemat na krotkich dystansach czy jechac volvo xc70 czy tą mała popierdułka bo na zakretach trzyma sie jakby tylne koła miała skretne :)
4,9
~Pawel
Renault Clio II
Hatchback 1.9 dTi 80KM 59kW
Mocna zdrowa blacha, silnik ze woła może ciągnac a przy tym dynamiczny bo na 5 biegu od 50km/h mozna smiało przyspieszac i ciagnie równo do 120 a spalanie 5 litrów. Do tego pełna elektryka łacznie z lusterkami i klima. Gdyby nie docierajacy hałas od opon myslałbym ze jade autem z innego segmentu ale za to w miescie czy na parkingu zawracam gdzie chce bo takie skretne. Chyba bedzie miało dozywocie u mnie , a opony trzeba zmienic na swieże bo w tych juz guma twarda to hałasuje. Miejsca w srodku nie brakuje a i bagaznik na 4 worki ziemniaków no i wykonczenie materiałami zupełnie przyzwoite. Powiem szczerze ze bardzo miło mnie zaskoczyło do tego stopnia ze mam dylemat na krotkich dystansach czy jechac volvo xc70 czy tą mała popierdułka bo na zakretach trzyma sie jakby tylne koła miała skretne :)
4,6
~Sebik
Renault Clio III
Hatchback 3d 1.5 dCi 68KM 50kW
Auto bardzo trwałe i solidne. 1. Pali mniej niż moja była żona, która rzekomo rzuciła już palenie. Kiedyś robiłem test na trasie Poznań - Kraków i udało mi się zejść do średniego spalania 3,2 l/100. To był tylko jednorazowy wybryk, jednak spalanie w okolicach 4.2-4.7l przy jeździe mieszanej jest normą. 2. Z silnikiem nic się nie dzieje. Regularne zmiany olejów i filtrów obowiązkowe. Jedyny mankament to zasyfiona rura od recyrkulacji spalin. 3. Jedyne awarie jakie miałem (ok 80 tys przejechane) to pęknięte sprężyny od amortyzatorów, awaria klimy i czujnik od turbo. Jak dla mnie super samochód. Wszędzie zaparkuje i jest niezawodny. To co mnie zaskoczyło, to brak rdzy. Miałem jedno uszkodzenie lakieru na progu z którym nic nie robiłem i nie ma tam żadnego śladu rdzy. Z negatywów to brak mocy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena