Skoda Roomster - długi dystans. Rywale
Jak każde inne auto, także i Roomster musi walczyć o swoje miejsce na rynku z innymi przedstawicielami segmentu minivanów. W tym odcinku porównam Roomstera z trzema autami: Citroenem C3 Picasso, Fiatem Qubo i Nissanem Note.
Skąd właśnie takie a nie inne modele? Po pierwsze zależało mi na porównaniu aut o różnym rodowodzie. Naprzeciwko czeskiego minivana stają więc auta z Włoch, Francji i Japonii. Po drugie wszystkie te auta mogą spełnić rolę niewielkiego, lecz przestronnego rodzinnego auta.
Do porównania wybrałem wersje silnikowe zbliżone do testowanego Roomstera w najtańszej wersji wyposażenia. I tak do wyboru mamy: Skoda Roomster 90 KM 1.6 TDI CR DPF, Nissan Note Visia 90 KM 1.5 dCi, Fiat Qubo Dynamic 95 KM 1.3 Multijet, Citroen C3 Picasso Attraction 92 KM 1,6 HDi. Wszystkie auta posiadają 5-biegową manualną skrzynię biegów. Każde z nich ma 5-drzwiowe nadwozie, natomiast tylko Qubo posiada odsuwane drzwi z tyłu.
Za każde pierwsze miejsce dany model dostaje 4 punkty, za czwarte miejsce – 1 punkt. Spośród parametrów do porównania wybrałem takie, które moim zdaniem mają największe znaczenie w codziennym użytkowaniu samochodu.
Podstawowe parametry
Zacznijmy od ceny, bo najczęściej jest jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze auta. Najmniej, bo promocyjne 50.700 zł kosztuje C3 Picasso, najbliżej niego jest Roomster za 52.700 zł oraz Note z ceną 54.190 zł. Najdroższy jest Qubo za którego należy zaplacić 59.490 zł.
Właściciele porównywanych aut nie będą narzekać na ekonomiczność: Note pali zaledwie 4,2 l/100km, Qubo potrzebuje 4,3 l, niewiele więcej, bo 4,7 l pali Roomster oraz C3 Picasso z wynikiem 4,9 l.
Spalanie jest zależne m.in. od masy samochodu i tu bez niespodzianek, ranking spalania w przybliżeniu odpowiada rankingowi wagi: najwięcej waży C3 Picasso: 1289 kg, następny jest Qubo: 1275 kg, Roomster waży prawie tyle samo: 1247 kg, a najlżejszy jest Nissan Note: 1180 kg.
Klient otrzyma 24 miesięczną gwarancję na Roomstera i C3 Picasso. O rok dłużej będzie się cieszył nią właściciel Nissana Note oraz Fiata Qubo.
Po tej rundzie prowadzi Note (14 punktów), na drugim miejscu jest C3 Picasso (11 punktów) a trzecie i czwarte miejsce z wynikiem 10 punktów zajmują Roomster i Qubo.
Wymiary
Rozstaw osi, to ważna cecha, od której zależy ilość miejsca wewnątrz auta. Tu przoduje Roomster z wynikiem 2608 mm, drugi jest Note: 2600 mm, następnie mamy C3 Picasso i Qubo (odpowiednio 2540 i 2513mm).
A jak rozstaw osi przekłada się na długość pojazdu? Tu także widać niemal dokładną zależność, ponieważ najdłuższym autem z porównywanej czwórki jest Roomster: 4213 mm, następny jest Note: 4100 mm, C3 Picasso – 4078, a porównanie zamyka najkrótszy Qubo z wynikiem poniżej 4 metrów: 3959 mm.
Średnica zawracania to dla miejskiego auta bardzo ważna cecha. Tu bezkonkurencyjny jest Qubo z wynikiem 9 metrów. Roomster i C3 Picasso potrzebują odpowiednio 10,5 i 10,6 metrów. Najgorzej wypada tu Note z wynikiem 11 metrów.
Zajrzyjmy do bagażnika. 509-litrowy bagażnik Roomstera bije na głowę wynik pozostałych aut. Na drugim miejscu ląduje C3 Picasso: 385 litrów, trzeci jest Qubo: 329 litrów. Najsłabiej wypada Note z wynikiem zaledwie 280 litrów.
Po złożeniu siedzeń sytuacja się zmienia. Prowadzi Fiat Qubo: 2500 litrów, następny jest Roomster: 1810 litrów, C3 Picasso 1506 litrów i znów Note: 1332 litry.
Po dwóch rundach na prowadzenie wysuwa się Roomster z wynikiem 28 punktów. Na drugim i trzecim miejscu lądują Note i Qubo (23 punkty), a C3 Picasso z wynikiem 21 punktów ląduje poza „pudłem”.
Osiągi
W związku z tym, że porównywane auta mają różną pojemność silnika, jego moc przedstawię przez pryzmat pojemności. Najwięcej mocy z litra pojemności uzyskuje Qubo: 73 (95 KM z pojemności 1,3 litra). Na drugim miejscu plasuje się Note: 60 (90 KM z pojemności 1,5 litra). Trzecie miejsce zajmuje C3 Picasso: 57,5 (92 KM z pojemności 1,6 litra). Ostatni w tym rankingu jest testowany przez nas Roomster. 56,25 (90 KM z pojemności 1,6 litra).
Przyspieszenie porównywanych aut jest na bardzo zbliżonym poziomie. Najszybszy jest Qubo: 12,2 sekundy, 0,4 sekundy więcej potrzebuje Note, Roomster potrzebuje 13,3 sekundy a C3 Picasso ląduje na ostatnim miejscu z wynikiem 13,4 sekundy.
Maksymalna prędkość Roomstera, Qubo i C3 Picasso jest na bardzo porównywalnym poziomie (odpowiednio 171, 170, 173 km/h). Nissan Note z wynikiem 164 km/h zajmuje czwartą lokatę.
Po trzeciej rundzie Roomster utrzymuje prowadzenie z wynikiem 34 punkty, lecz Qubo zaczyna go ścigać ze stratą zaledwie jednego punktu. Note jest na trzecim miejscu: 30 punktów, a stawkę zamyka C3 Picasso z wynikiem 28 punktów.
Wyposażenie
Tu bardzo wiele elementów wyposażenia nie różni od siebie znacząco, zaznaczę więc tylko najważniejsze różnice w standardowym wyposażeniu tych aut.
Minusy: Tylko Roomster nie ma centralnego zamka w standardzie. C3 Picasso i Roomster nie posiadają klimatyzacji w wyposażeniu standardowym. Jedynie Note nie posiada regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach. Wyłącznie Qubo nie ma wentylowanych tarcz z przodu.
Plusy: Note jako jedyny posiada seryjne ESP oraz seryjne kurtyny dla pasażerów na tylnej kanapie. Tylko Roomster i C3 Picasso mają hamulce tarczowe z tyłu. Jedynie Qubo ma radio z odtwarzaczem CD/MP3 i 6 głośnikami w standardzie.
Nie sposób jednoznacznie przydzielić punkty za wyposażenie, ponieważ każdy nabywca ma inne priorytety. Pozostaje mi subiektywnie dać 4 punkty Nissanowi Note. Drugie miejsce zajmuje Qubo. C3 Picasso i Roomster otrzymują po 2 punkty.
Wynik całego porównania jest następujący: Qubo i Roomster otrzymują po 36 punktów i dzielą się pierwszym miejscem. Na drugim miejscu z wynikiem 34 punkty plasuje się Note, C3 Picasso zajmuje trzecie miejsce z wynikiem 30 punktów.
Którego ze zwycięzców wybrać, Qubo czy Roomstera? Na co dzień najwięcej przestrzeni zaoferuje Roomster. Dzięki niższej pojemności silnika za Qubo zapłacimy mniejsze OC oraz mniej przy dystrybutorze. Tylko Qubo ma system Start/Stop w standardzie. Ma też najmniejszy promień skrętu i dłuższą gwarancję. Odsuwane drzwi z tyłu to dla jednych zaleta, dla innych wada. Za Roomstera zapłacimy o niemal 7.000 złotych mniej a to prawie 15% różnicy cenowej. Ciekawostką w Roomsterze jest możliwość zakupu wersji z instalacją LPG. Qubo z kolei oferuje wersję z instalacją CNG. Obserwując częstotliwość mijania tych modeli na ulicy, zdecydowanie przoduje Roomster, lecz pamiętajmy, że Qubo jest w salonach o trzy lata (czyli o połowę, porównując do Roomstera) krócej. A więc jest młodszym i bardziej nowoczesnym modelem. Wybór między tymi dwoma autami to kwestia indywidualnych preferencji.