Opis techniczny Skoda Octavia I
Pierwszy model Skody, który powstał w laboratorium Volkswagena. Skoda wprowadzając auto na rynek mocno umocniła swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym.
Skoda Octavia to samochód bardzo popularny ze względu na niską cenę zakupu oraz dobre parametry techniczne. Oferuje sporo miejsca we wnętrzu oraz dobre wyposażenie, co uczyniło samochód bardzo popularnym. Szczególnie wersje z silnikiem diesla cieszą się sporym wzięciem wśród kupujących, co z kolei wykorzystują sprzedający windując ceny aut używanych. Octavia jest produkowana od roku 1996 roku. Octavia 1, którą tu opisujemy była produkowana do 2004 roku. Produkowano ją w wersji liftback i combi. W roku 2000 przeszła lifting ulepszający wygląd. /Fot. 1, Fot. 2/
Fot. 1 | Fot. 2 |
OCENA TECHNICZNA
Samochód dobrze wykonany, pod względem technicznym nie ma Octavi za dużo do zarzucenia. Samochody spisują się dobrze, jazda jest dosyć przyjemna. Poważne usterki zdarzają się rzadko. Silniki są dobrze dopasowane, w szczególności silnik diesla i mało awaryjne. Samochód dopracowany wszystkie elementy bardzo dobrze ze sobą współgrają, również wygląd samochodu może cieszyć oko.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Nie zaobserwowano poważnych usterek. W warsztacie wymienia się najczęściej końcówki zewnętrzne, poza tym układ pracuje bez zastrzeżeń. Zdjęcie przedstawia wygląd przekładni po 40 tysiącach km przebiegu, co mówi samo za siebie. /Fot. 3/
Fot. 3 |
Skrzynia biegów
Bardzo precyzyjnie pracująca skrzynia, nie stwierdza się poważnych usterek. Czasami zdarzają się wycieki oleju na łączeniach elementów skrzyni, jak również utrudnione zmienianie biegów, w szczególności dwójka za sprawą awarii mechanizmu zmiany biegów.
Sprzęgło
Przy bardzo dużych przebiegach sprzęgło może głośno pracować i szarpać, co jest spowodowane uszkodzeniem tłumika drgań skrętnych.
Silnik
Dobrze dopracowane jednostki /Fot. 4/, potrafią przejechać masę kilometrów bez ingerencji w układ tłokowo – korbowy, jednak elementy osprzętu często zawodzą. Zakleszczają się czasami wtryskiwacze, zanieczyszcza się układ przepustnicy, ale nie są to awarie powszechne jednak warte zasygnalizowania, przy sporych przebiegach mogą pojawić się wycieki w okolicach uszczelniaczy wału pokrywy zaworów i uszczelki pod głowicą. Źle traktowany turbodiesel może drogo kosztować, w wypadku awarii układu sprężarki. Silnik ładnie obudowany wygląda atrakcyjnie, a przy tym zabezpieczone są elementy osprzętu przed dostępem osób niepowołanych. /Fot. 5/
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Układ mało awaryjny /Fot. 6/, jednak w wyniku braku dbałości o hamulce zapiekają się elementy hamulca ręcznego, co powoduje blokowanie hamulca i przedwczesne zużycie elementów.
Fot. 6 |
Karoseria
Dosyć dobrze wykonana karoseria nie sprawia kłopotów, jednak auta z początku produkcji mogą mieć ślady korozji zwłaszcza jeśli to auto po przejściach, niedbale naprawione. Ciekawie rozwiązano w prezentowanym modelu klapę bagażnika, która jest zintegrowana z szybą tylną. /Fot. 7/
Fot. 7 |
Instalacja elektryczna
Nie zaobserwowano poważnych uszkodzeń, jednak mogą się zdarzyć awarie osprzętu, czujników i innych elementów wykonawczych. Czasami występują problemy z zamkiem centralnym i elektrycznie podnoszonymi szybami. Czasami awarii może ulec kolo pasowe alternatora /Fot. 8/ oraz mogą parować reflektory. /Fot. 9/
Fot. 8 | Fot. 9 |
Zawieszenie
Elementy podatne na uszkodzenia to tuleje metalowo - gumowe wahacza, sworznie, łożyskowanie, łączniki gumowe /Fot. 10, Fot. 11, Fot. 12/, ale to zasługa dziurawych dróg niż wady fabrycznej.
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Wnętrze
Wnętrze bardzo wygodne i przyjemne w użytkowaniu. W większości samochodów bogato wyposażone. Siedzenia oferują sporo wygody tak z przodu jak i z tyłu. Autem można komfortowo podróżować. Można wybierać pomiędzy wersją z climatronikiem i zwykłym nawiewem /Fot. 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19/. We wnętrzu minusem są podatne na zabrudzenia elementy tapicerki /Fot. 20/, dużym plusem natomiast pokaźnych rozmiarów bagażnik do którego jest bardzo dobry dostęp. /Fot. 21/
Fot. 13 | Fot. 14 | Fot. 15 |
Fot. 16 | Fot. 17 | Fot. 18 |
Fot. 19 | Fot. 20 | Fot. 21 |
PODSUMOWANIE
Samochód bardzo popularny wśród klientów flotowych jak i osób prywatnych. Octavia często była traktowana jako samochód dyrektora kierownika itd. Wygoda podróżowania sprzyja również wykorzystaniu tego samochodu przez taksówkarzy. Samochód mało awaryjny, dynamiczny, a przy tym ekonomiczny, auto godne polecenia dla osób lubiących duże samochody, przestrzeń i wygodę za przystępną cenę.
PLUSY
- Pojemne i funkcjonalne wnętrze.
- Wytrzymała blacha i lakier.
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe.
- Niskie ceny i łatwy dostęp do części zamiennych.
MINUSY
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów.
- Zacierające się i korodujące elementy hamulca kół tylnych.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Niska