Tanie auta dla dużej rodziny. 5 propozycji w cenie do 25 tys. zł
Przy dwójce lub trójce dzieci rodzinny budżet może być już na tyle napięty, że nie ma w nim miejsca na duże wydatki na auto. Na szczęście na rynku jest spory wybór sensownych aut, które wiele pomieszczą, a nie będą wymagały wielkiego wkładu finansowego. Wybraliśmy opcje z Niemiec, Francji i Japonii.
Choć wydawać by się mogło, że samochody rodzinne są jasno sprecyzowaną kategorią aut, w rzeczywistości do tej grupy kwalifikuje się wiele modeli o bardzo różnym charakterze i przeznaczeniu. W poniższym zestawieniu postaraliśmy się wybrać różne typy aut - po to, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Łączy je stosunkowo atrakcyjna cena i konkurencyjne koszty utrzymania.
Jak wybrać auto dla dużej rodziny
Przed przeglądaniem poniższego zestawienia warto najpierw zadać sobie kilka pytań:
- Jakie będzie przeznaczenie tego modelu: czy rzeczywiście potrzebna jest forma SUV-a z większym prześwitem i napędem na cztery koła? Czy rzeczywiście potrzebny jest aż tak duży samochód, czy będzie tylko woził powietrze?
- Czy bardziej potrzebny jest większy bagażnik czy większa liczba miejsc w kabinie?
- Czy bardziej liczy się większy komfort czy większa funkcjonalność?
Niezależnie od tego, jak odpowiedziałeś na powyższe pytania, w poniższym zestawieniu znajdziesz coś dla siebie.
Peugeot 307 SW
(lata produkcji 2002-2007, cena od 5 tys. zł do 14 tys. zł, kombi)
Siedmioosobowe auta to nie tylko SUV-y i vany. W poprzedniej dekadzie tradycję kombi z taką liczbą miejsc starał się podtrzymać także Peugeot. Obok wersji Break, model 307 oferowany był także jako SW, który opcjonalnie można było wyposażyć w dwa dodatkowymi fotele upchnięte w bagażniku.
"Upchnięte" to dobre słowo, ponieważ miejsca te należy traktować raczej awaryjnie. Znacznie ograniczają one także funkcjonalność bagażnika. Gdy się ich nie używa, można złożyć ich oparcia lub całkowicie wyjąć. Jeśli jednak komuś zależy na przewożeniu wielu osób (raczej dzieci) za nieduże pieniądze, Peugeot 307 SW jest teraz jedną z przystępniejszych cenowo opcji. Mniejsza masa auta wpływa także na mniejsze zużycie podzespołów pokroju hamulców i zawieszenia.
Plusy:
- W latach produkcji była to topowa wersja z bogatym - nawet jak na dzisiejsze standardy - wyposażeniem (włącznie ze szklanym dachem).
- Dopłata do wersji siedmioosobowej nie jest już tak duża jak jeszcze parę lat temu.
- Większość egzemplarzy dostępnych na rynku wyposażona jest w oszczędne i trwałe silniki HDi.
Minusy:
- Egzemplarze z silnikami HDi najczęściej mają duże przebiegi.
- 307 znane są z wielu drobnych awarii.
- Mimo bogatego wyposażenia, słaba jakość wykonania kabiny.
Citroen C4 Grand Picasso
(lata produkcji 2003-2010, cena od 8 tys. zł do 25 tys. zł, van)
Francuzi mają także duże tradycje w tworzeniu przyjaznych całej rodzinie, pojemnych vanów. Jednym z lepszych ich dzieł z poprzedniej dekady jest Citroen C4 Picasso. W przeciwieństwie do 307 SW, tu siedmioosobowa wersja Grand była w Polsce chętnie wybierana i obecnie stanowi dużą część dostępnych egzemplarzy.
Plusy:
- Rodzinom może podobać się tu wiele rzeczy: nadal atrakcyjny wygląd, komfortowe wnętrze i bardzo dojrzałe, spokojne prowadzenie.
Minusy:
- Wyszukana elektronika może być źródłem coraz większych problemów.
- Obok godnych polecenia silników (2.0 HDi, benzynowe 2.0 bez turbo) są też takie, które słabo znoszą próbę czasu (1.6 HDi, 1.6 THP).
Mazda 5
(lata produkcji 2005-2010, cena od 8 tys. zł do 25 tys. zł, van)
Nieprodukowana już linia vanów Mazdy miała wiele zalet. Do dzisiaj rodziny doceniają przesuwne boczne drzwi, zapewniające doskonały dostęp do kabiny, obszerne wnętrze mieszczące komfortowo nawet siedem osób i duży bagażnik, który da się do pewnego stopnia wykorzystać, niezależnie od liczby rozłożonych foteli (pojemność od 112 do 1566 litrów). Co najważniejsze, "Piątka" oferowała też coś dla kierowców. Jako że Mazda 5 była produkowana na jednej płycie podłogowej z Fordem C-Maxem, nadspodziewanie dobrze się prowadziła.
Z dzisiejszej perspektywy jest to jednak samochód trudniejszy w serwisowaniu, co jest problematyczne o tyle, że wiele aut na rynku wtórnym to wyeksploatowane egzemplarze z zagranicy z cofniętymi licznikami. Najpełniej zalety tego modelu doceni się więc tylko po rozmowie z zaufanym mechanikiem specjalizującym się w tym modelu.
Plusy:
- Dużo przemyślanych rozwiązań zapewniających dobrą funkcjonalność, dobre prowadzenie.
Minusy:
- Wiele egzemplarzy o niepewnej przeszłości.
- Korozja.
- Dwulitrowy diesel wymaga odpowiedniego serwisowania (wymagane regularne czyszczenie smoka).
Honda CR-V II
(lata produkcji 2001-2006, cena od 11,5 tys. zł do 25 tys. zł, SUV)
W narzuconym budżecie nie znajdziemy wielu SUV-ów, ale ci, którzy koniecznie chcą mieć ten generalnie bardziej pożądany typ nadwozia, znajdą parę godnych rozważenia opcji. Szczególnie polecić możemy kandydata Hondy, który nad konkurentami ma przewagę, jeśli chodzi o naprawdę pojemne wnętrze. Spełni on oczekiwania, jakie ma się wobec SUV-a. Ma on podwyższoną pozycję za kierownicą oraz skuteczny napęd na cztery koła (dołączany).
Przez powyższe zalety Honda CR-V drugiej generacji jest to najdroższe auto w naszym zestawieniu. Co więcej, nie ma wielu sposobów, by te koszty obniżyć. CR-V drugiej generacji nie jest samochodem szczególnie popularnym nad Wisłą, dlatego egzemplarzy na rynku wtórnym jest stosunkowo niewiele, a części nie należą do tanich. Wariant wysokoprężny kosztuje najwięcej, a jednostki benzynowe nie są najlepszymi kandydatami na konwersję na LPG.
Plusy:
- Funkcjonalność wnętrza niewiele ustępująca SUV-om.
- Stosunkowo większe możliwości terenowe.
- Duża trwałość.
Minusy:
- Problematyczna rdza na niektórych egzemplarzach.
- W tym zestawieniu stosunkowo najdroższy w utrzymaniu.
Volkswagen Caddy
(lata produkcji 2004-2015, cena od 11 tys. zł do 22 tys. zł, kombivan)
Bardzo niedocenianym typem nadwozia dla rodzin są kombivany. Co prawda często oferują one mniej atrakcyjny wygląd nadwozia, najczęściej także mniej nowoczesne wnętrza i gorszy komfort jazdy, ale - pod względem przestronności w środku, szczególnie pojemności bagażnika - są bezapelacyjnymi liderami. Jednym z przykładów jest propozycja Volkswagena.
Volkswagen Caddy trzeciej generacji było naprawdę udanym autem tego typu. Produkowany w Polsce kombivan bazuje na łatwo dostępnych częściach. W wersji Life jest dobrze wyposażony i ma rozwiązania, które poprawią komfort użytkowania wszystkim w środku. W wariancie nadwozia Maxi wszystkie z tych zalet doceni na pokładzie siedem osób.
Plusy:
- Pojemna kabina z praktycznymi rozwiązaniami.
- Ogromny bagażnik z niskim progiem załadunkowym.
- Łatwy dostęp do aut i części.
Minusy:
- Mocno trzyma wartość.
- Pod względem komfortu bliżej mu do auta dostawczego niż osobowego.
- Można doszukać się sporej liczby niedoróbek.
Redaktor