Car of the Year - prestiż czy coś więcej?
Już w tym tygodniu poznamy wyniki najbardziej prestiżowego plebiscytu na Samochód Roku na europejskim kontynencie. Czy zdobyty wraz z tytułem Car of the Year prestiż to jedyna nagroda dla zwycięskiego modelu? Czy może niesie ona ze sobą dodatkowe mniej lub bardziej wymierne profity?
O tym, że jest to ważne wyróżnienie, najlepiej świadczy fakt, że każdy koncern motoryzacyjny skrzętnie wykorzystuje to przez niemal cały następny rok (do momentu ogłoszenia zwycięzcy na kolejny rok). Czy to w kampaniach reklamowo-marketingowych, czy w punktach sprzedaży, czy po prostu informując o tym wydarzeniu w innej formie, często wręcz bezpośrednio na sprzedawanych egzemplarzach.
Zdobywcy tytułów są - przynajmniej w teorii - najlepszymi modelami, jakie pojawiły się na rynku w ostatnim okresie. Nieprzypadkowo o zwycięstwie decyduje grono aż 58 jurorów z całej niemal Europy, którzy na co dzień pracują jako dziennikarze motoryzacyjni i swoim eksperckim okiem powinni dokonać trafnej decyzji. Tym bardziej, że kandydaci do tytułu sprawdzani są według wielu różnorakich kryteriów (komfort, bezpieczeństwo, ekonomika, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, wpływ na środowisko, satysfakcja z jazdy, cena, nowinki technologiczne, stosunek ceny do wartości).
Przyjrzeliśmy się laureatom konkursu z ostatniej dekady. Czy ich zwycięstwo było bezdyskusyjne, czy może "o włos", a także jak potoczyły się ich dalsze losy rynkowe.
Car of the Year 2006 - Renault Clio
Renault Clio był pierwszym modelem w historii plebiscytu, który zdobył po raz drugi tytuł Samochodu Roku na Starym Kontynencie (w 1991 r. zwyciężyło również Clio I). Trzecia generacja francuskiego malucha musiała jednak stoczyć zaciętą batalię o zwycięstwo z Volkswagenem Passatem. W ostatecznej punktacji Clio III otrzymało 256 punktów, zaś Passat B6 251. Trzecie miejsce na podium zajęła Alfa Romeo 159 z 212 punktami.
Na europejskim rynku Renault Clio od lat należy do ścisłej czołówki segmentu B. W ostatniej dekadzie liderem pozostaje wprawdzie Ford Focus, ale małe Renault cały czas "depcze mu po piętach", nie dając się dogonić pozostałym konkurentom.
Car of the Year 2007 - Ford S-Max
Ford S-Max jest jednym z niewielu przedstawicieli minivanów, któremu udało się zdobyć tytuł Samochodu Roku - i jak do tej pory ostatnim. Trzeba jednak przyznać, że jego przewaga nad drugim Oplem Corsą była jeszcze niższa niż rok wcześniej Clio nad Passatem. Minivan Forda uzyskał 235 punkty, zaś mały Opel tylko dwa mniej. Również niewielką stratę punktową miał trzeci w końcowej klasyfikacji Citroen C4 Picasso (222).
Udane połączenie atrakcyjnego designu i sportowego charakteru z funkcjonalnością siedmiomiejscowego wnętrza sprawiają, że Ford S-Max od momentu swojego debiutu rynkowego należy do ścisłej czołówki subsegmentu większych minivanów, realizując różne potrzeby swoich właścicieli.
Car of the Year 2008 - Fiat 500
Triumf Fiata 500 był dziewiątym tytułem zdobytym przez tę włoską markę, czyniąc ją najbardziej utytułowaną w konkursie Car of the Year. Zwycięstwo "pięćsetki" było dość wyraźne - z sześćdziesięciopunktową przewagą nad drugim w klasyfikacji modelem. Fiat 500 uzyskał od jurorów 385 głosów, a Mazda 2 - 325. Warto tu jednak dodać, że w tym samym roku japońska "dwójka" sięgnęła po tytuł World Car of the Year. Trzecie miejsce - z zaledwie 202 punktami - zdobył Ford Mondeo.
Zwycięstwo Fiata 500 było potwierdzeniem wielkiej popularności, jaką zdobyła współczesna wersja "pięćsetki". Stylistyka typu retro, połączona z nowoczesnymi rozwiązaniami, okazała się strzałem w dziesiątkę. Sukces rynkowy sprawił, iż Włosi wprowadzali sukcesywnie do sprzedaży kolejne odmiany nadwoziowe 500.
Car of the Year 2009 - Opel Insignia
Zaledwie jeden punkt zadecydował o zdobyciu tytułu najlepszego auta na Starym Kontynencie przez Opla Insignię. Opel z segmentu D zdobył 321 punktów, a drugi w klasyfikacji Ford Fiesta VII - 320. Trzecie miejsce na podium przypadło szóstej generacji Golfa (223). Jednak to Golf i Fiesta zyskały większe uznanie jurorów konkursu na Światowy Samochód Roku, zdobywając odpowiednio pierwszą i drugą lokatę.
Wprowadzenie Opla Insigni w 2008 r. w miejsce Vectry okazało się bardzo dobrym posunięciem niemieckiej marki. Zmiana nazwy wyszła na dobre modelowi, który wraz z całkowitą zmianą wizerunku zaczął się liczyć dużo bardziej w europejskim segmencie D.
Car of the Year 2010 - Volkswagen Polo
Volkswagen Polo został pierwszym modelem, który do tytułu Europejskiego Samochodu Roku dołożył tytuł Światowego Samochodu Roku. Na europejskim rynku zwyciężył z dość niewielką przewagą nad Toyotą iQ. Polo zdobyło 347 punktów, a maleńka Toyota 337. Trzeci na mecie Opel Astra IV otrzymał od sędziów 221 punktów.
Piąta generacja Volkswagena Polo dość mocno zerwała z wcześniejszą stylizacją swoich poprzedników, co zapewne zostało zauważone przez jurorów obu konkursów. Oczywiście nie brak tu nawiązań, jak i rozwiązań z Golfa VI. Polo od zawsze miało mocną pozycję na europejskim rynku. Od momentu debiutu piątej generacji co roku plasuje się w czołowej trójce segmentu B.
Car of the Year 2011 - Nissan Leaf
Nissan Leaf jest pierwszym modelem o napędzie elektrycznym, który zdobył to zaszczytne wyróżnienie. Wprawdzie z 257 punktami niewiele wyprzedził drugą Alfę Romeo Giuliettę (248) i trzeciego Opla Merivę (244), ale zwycięstwo stało się faktem. Przy okazji Nissan Leaf powtórzył wyczyn Polo sprzed roku i sięgnął po tytuł World Car of the Year.
Dziś Nissan Leaf jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym dostępnym w sprzedaży, zapewniając Nissanowi miano największego producenta samochodów elektrycznych. Z pewnością spora w tym rola zdobytych tytułów, dzięki którym wielu uwierzyło, że elektrycznie napędzane auta nie muszą być wcale gorsze od modeli z konwencjonalnym napędem.
Car of the Year 2012 - Opel Ampera/Chevrolet Volt
Rok po zwycięstwie elektrycznego Leafa triumfował inny ultra ekologiczny model. A właściwie dwa siostrzane modele. Opel Ampera i Chevrolet Volt napędzane były silnikami elektrycznymi, ale posiadały również jednostkę benzynową, pełniącą rolę generatora, dzięki czemu zasięg takiego auta wynosił już akceptowalne 500 km. Takie rozwiązanie zapewniło temu duetowi triumf z 330 punktami. Drugi w klasyfikacji Volkswagen up! zdobył 281 punktów, a trzeci Ford Focus - 256.
Opel Ampera przetrwał na rynku zaledwie cztery lata, głównie z powodu mało satysfakcjonujących wyników sprzedaży, choć jego amerykański kuzyn wciąż jest oferowany za Oceanem. Jest jednak szansa, że i Ampera niebawem powróci na europejskie drogi, jednak już jako typowo elektryczny model Ampera-e.
Car of the Year 2013 - Volkswagen Golf VII
Zwycięstwo Golfa w 2013 r. było bezdyskusyjne. Niemiecki kompakt zdobył 414 punktów, ponad dwukrotnie więcej niż drugi w głosowaniu Subaru BRZ/Toyota GT 86 (202) i trzecie Volvo V40 (189). Volkswagen Golf był jednocześnie kolejnym modelem, który zwyciężył także w plebiscycie na Światowy Samochód Roku i drugim, który powtórnie zdobył tytuł najlepszego modelu w Europie (w 1992 r. zwyciężył Golf III). Co równie ciekawe, jak dotąd każda generacja Golfa znajdowała się w czołowej trójce plebiscytu Car of the Year.
Czy tak dobry wynik w konkursach przekłada się na późniejszą sprzedaż, czy też na odwrót - to świetne wyniki sprzedaży wpływają mniej lub bardziej bezpośrednio na decyzje jurorów? Tego nie wiemy. Jednak Volkswagen Golf to niekwestionowany lider europejskiego segmentu kompaktów i wydaje nam się, iż takim pozostałby również bez tytułów Samochodu Roku.
Car of the Year 2014 - Peugeot 308
Pierwsza generacja ko mpaktowego Peugeota, która nie zmieniła nazwy w stosunku do swego poprzednika, w ścisłym finale wyprzedziła dwa ekologiczne modele - BMW i3 oraz Teslę S, nawiązując tym samym do wyniku swego poprzednika (307) sprzed dwunastu lat. Francuski kompakt otrzymał 307 punktów, podczas gdy elektryczne BMW - 223, zaś Tesla - 216.
Druga generacja 308 rozpoczęła nie tylko nową politykę nazewnictwa modeli z lwem na masce (od modeli z '8' na końcu nie będą się już zmieniać ich nazwy), ale zapoczątkowała również nową jakość w modelach francuskiej marki, zrywając niemal całkowicie z tym, co pamiętaliśmy z poprzedniej generacji Peugeota 308.
Car of the Year 2015 - Volkswagen Passat
Choć to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych modeli na Starym Kontynencie, to dopiero ósma generacja modelu zdobyła tytuł Car of the Year. Volkswagen Passat B8 triumfował wyraźnie, zdobywając 340 punktów, podczas gdy drugi w klasyfikacji Citroen C4 Cactus uzyskał 248 punktów, zaś trzeci Mercedes klasy C - 221.
Volkswagen Passat, trochę podobnie jak w przypadku mniejszego Golfa, jest swego rodzaju wzorem, do którego próbuje mierzyć konkurencja. Nie ma się więc co dziwić, że Passat jest zdecydowanym liderem europejskiego segmentu D, a uzyskany tytuł tylko potwierdza jego pozycję.
Car of the Year 2016 - ???
Do finałowej siódemki tegorocznej edycji plebiscytu Car of the Year trafiły: Audi A4, BMW seria 7, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Skoda Superb oraz Volvo XC90. Dla wszystkich marek, poza Audi i Oplem, byłby to pierwszy tiumf w tym plebiscycie. Audi do tej pory zwyciężało dwukrotnie (ostatni raz jednak w 1983 r.), zaś Opel czterokrotnie.