Kartka z kalendarza: 14-20 maja
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
14.05.1966 | Wprowadzenie do sprzedaży Subaru 1000
Subaru 1000 było „kamieniem milowym” dla założonej w 1953 roku marki Subaru. Jej pierwszy samochód, Subaru 1500, został wyprodukowany w zaledwie dwudziestu egzemplarzach, następnie do produkcji wprowadzono mikrosamochód Subaru 360 oraz bazującego na nim dostawczaka, nazwanego Sambar. Dopiero model 1000, który trafił do salonów 14 maja 1966 roku, był przełomem. Był to pierwszy masowo produkowany kompaktowy samochód Subaru, jak również pierwsze auto z przednim napędem i silnikiem typu boxer, który stał się znakiem rozpoznawczym marki.
Samochód utrzymał się w produkcji do 1969 roku. Przez ten czas wyprodukowano ponad 4000 egzemplarzy. Następcą Subaru 1000 było Subaru Leone, które doczekało się trzech generacji i było oferowane do 1994 roku.
15.05.1922 | Rozpoczęcie budowy toru Monza
15 maja 1922 roku rozpoczęto budowę bodaj najbardziej znanego toru wyścigowego na świecie. Monza jest legendarnym miejscem zmagań Formuły 1, jak również wyścigów WTCC oraz Superbike. Był to trzeci tor wyścigowy, zbudowany po Brooklands i Indianapolis. Budowa pętli zakończyła się 3 września tego samego roku. Za projekt toru odpowiadał Alfredo Rosselli. Monza w dzisiejszej formie ma 5,7 km. W przeszłości wykorzystywana była jeszcze owalna część o długości 4,2 km. Laur najszybszego kierowcy na Monzy dzierży od 2004 roku Rubens Barichello, który osiągnął czas około 1:21 min.
16.05.1956 | Stutysięczny samochód marki MG
Istniejąca od 1924 roku marka MG 16 maja 1956 roku doczekała się jubileuszu. Wówczas fabrykę w Abingdon opuścił stutysięczny samochód. Był to roadster MGA, wprowadzony do produkcji raptem rok wcześniej. Co ciekawe, już w 1975 roku rekord został poprawiony dziesięciokrotnie. Milionowym samochodem był również roadster – MGB.
MGA było produkowane do 1962 roku i przez ten czas powstało ponad 101 tys. egzemplarzy. Auto było dostępne w wersji roadster oraz coupe. Początkowo do napędu wykorzystywany był silnik 1,5 litra o mocy 69 KM, pozwalający na rozpędzenie się do ponad 150 km/h. Później auto otrzymało większy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 81 KM.
17.05.1929 | Ford rozpoczyna ekspansję poza USA
17 maja 1929 roku Edsel Ford położył kamień węgielny pod pierwszą fabrykę Forda poza Ameryką Północną. Zakład był zlokalizowany niedaleko Londynu (Dagenham). Budowa trwała do 1931 roku, a pierwszy został zmontowany w październiku 1931 roku – był to samochód użytkowy Ford AA. Produkcja samochodów trwała aż do 2002 roku. Przez te dziesięciolecia udało się wyprodukować prawie 11 milionów samochodów oraz ponad 37 milionów silników.
18.05.1958 | Lotus debiutuje w Formule 1
Podczas Grand Prix Monako w 1958 roku zadebiutowała nowa stajnia wyścigowa. Był to – założony w 1952 roku przez legendarnego Colina Chapmana i Michaela Allena – Lotus. Team Lotus początkowo startował w Formule 2, a charakterystyczny ciemnozielony bolid Lotus 12 zadebiutował w F1 dokładnie 18 maja 1958 roku. Za jego projekt odpowiadał Colin Chapman, który szczególnie skupił się na stworzeniu możliwie najbardziej lekkiego i aerodynamicznego pojazdu. Pierwszy sezon nie był szczególnie udany. Lotus wyróżnił się jedynie w wyścigu o Grand Prix Belgii, gdzie Cliff Allison zajął 4. miejsce i zapunktował w klasyfikacji generalnej.
19.05.1903 | Założenie marki Buick
Buick to jedna z najstarszych amerykańskich marek – powstała 19 maja 1903 roku jako Buick Motor Company. Jej założycielem był David Buick, który swoją firmę ulokował w Detroit – kolebce amerykańskiej motoryzacji. Za projekt pierwszych automobili odpowiadał Walter Marr, który był głównym inżynierem marki do 1918 roku. Jego największym osiągnięciem jest zaprojektowanie rozrządu górnozaworowego OHV, co zostało opatentowane przez Buicka w 1904 roku. David Buick sprzedał w 1906 roku udziały swojemu inwestorowi, Williamowi Durantowi, który w 1908 roku założył General Motors. Buick był pierwszą marką, należącą do przyszłego koncernu. Pomimo kryzysu, marka nadal produkuje samochody z myślą o amerykańskim i chińskim rynku.
20.05.1927 | Prezentacja Austina Seven Swallow
Swallow Sidecar Company, założone przez Williama Walmsleya i Williama Lyonsa, działało w branży motocyklowej tylko przez kilka lat. Dwóch przyjaciół ciągnęło do automobili. Już w 1927 roku zdecydowali się nabyć mały, niedrogi samochód Austin i wykonać dla niego nowe nadwozie, co było w tamtych czasach rzeczą dość powszechną. Tak powstał Austin Seven Swallow, którego debiut miał miejsce 20 maja 1927 roku.
Mały samochód okazał się na tyle dużym sukcesem (zamówienie na 500 sztuk), że firma musiała przenieść się do nowej fabryki w Coventry, by podołać z produkcją.
W ten właśnie sposób rozpoczęła się historia budowy nadwozi przez Swallow dla samochodów Wolseley, Austin oraz Standard, co zaprowadziło Williama Lyonsa do założenia marki SS Cars, która w 1945 roku zmieniła nazwę na Jaguar.