Koniec z "drogą wstydu". Wkrótce pojedziemy nową autostradą A18

Koniec z "drogą wstydu". Wkrótce pojedziemy nową autostradą A18

Praca wre na budowie autostrady A18
Praca wre na budowie autostrady A18
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Filip Buliński
10.06.2023 11:58, aktualizacja: 15.06.2023 11:59

Autostrada A18 przez wiele lat droga ta była nazywana "drogą wstydu" z powodu złej jakości nawierzchni, która sięgała jeszcze lat 30. ubiegłego wieku. Na szczęście, wkrótce kierowcy będą mogli odetchnąć z ulgą, gdyż prace nad modernizacją tej drogi zbliżają się do końca.

Budowa autostrady A18 powoli dobiega końca, a prowadzone są szeroko zakrojone prace mające na celu dostosowanie południowej jezdni dotychczasowej drogi do parametrów autostrady i obowiązujących standardów sieci drogowej Unii Europejskiej. Odcinek ten ma ponad 71 km długości i łączy przejście graniczne w Olszynie oraz autostradę A4 przy węźle Golnice.

Budowana autostrada A18
Budowana autostrada A18© Materiały prasowe | GDDKiA

Droga nr 18 ma swoje korzenie w latach 30. XX wieku, kiedy to została zbudowana przez Niemców jako odcinek autostrady łączący Berlin z Wrocławiem. Obecnie droga ta ma ogromne znaczenie dla transportu i turystyki w Polsce, stanowiąc fragment połączenia międzynarodowego E36/40, łączący Ukrainę, Słowację oraz południową Polskę z Dreznem i Berlinem.

Niestety, ze względu na swój wiek, droga ta była owiana złą sławą i nazywana także "drogą wstydu". Betonowe płyty zdążyły popękać, co spowodowało powstanie licznych uskoków i ubytków. W pierwszej dekadzie XXI wieku dobudowano północną jezdnię do istniejącej nitki, planując dostosowanie całości do klasy autostrady.

Mimo oddania do ruchu jezdni północnej w połowie 2006 roku, jezdnia południowa nie doczekała się remontu z powodu różnych perturbacji. W międzyczasie ogłaszano nawet przetargi na budowę drogi, jednak te były potem unieważniane. Dopiero w 2020 roku ruszyła przebudowa. Co ciekawe, zerwaną warstwę betonową użyto przy budowie nowej drogi jako warstwę podbudowy betonowej. Cała inwestycja jest wyceniana na blisko 986 mln zł.

Jeden z najdłuższych odcinków, Żary Zachód – Iłowa, o długości 22 km, jest już gotowy. Na pozostałych odcinkach wciąż trwają prace, ale te idą pełną parą. Zakończenie prac jest zaplanowane na jesień tego roku. Kierowcy już za kilka miesięcy będą więc mieli do dyspozycji pełną autostradę, co z pewnością poprawi komfort podróży oraz bezpieczeństwo na tym ważnym odcinku drogi.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie