Niestety, ale mimo super opinii dotyczących bezpieczeństwa podróżowania, walorów estetycznych, które odegrały dużą rolę przy wyborze samochodu oraz wysokiej kultury pracy zawieszenia (pneumatyczne) i dynamicznego - i co najważniejsze - cicho pracującego silnika, dzisiaj ze względu na usterki, które wystąpiły w trakcie prawie dwuletniej eksploatacji oraz ewidentne przereklamowane funkcjonalności, za które zapłaciłem dość duże pieniądze jestem zawiedzionym użytkownikiem, który zaczyna rozglądać się po dwóch latach eksploatacji XC60 za innym samochodem. Dlaczego?
Od samego momentu zakupu mam problemy z oprogramowaniem samochodu. Funkcja ON-CALL została uruchomiona w moim samochodzie dopiero po prawie dwóch tygodniach od dnia zakupu. Niestety, ale również zawiodły mnie czujniki parkowania. Kolejna wizyta w serwisie, kolejna zmiana oprogramowania i mimo, że aktualnie wszystko jest OK niepewność co do ich sprawności pozostała. Tym bardziej, że po jakimś czasie również przestał działać system City Safety, którego uruchomienie również wymagało wizyty w serwisie. Kolejna usterka to spadające uszczelki gumowe przy drzwiach tylnych. Od dwóch tygodni czekam na reakcję serwisu (zgłosiłem to jako usterkę gwarancyjną), ale z tego co widzę w Waszych komentarzach to Volvo jeszcze tego problemu nie rozwiązało. Cóż więcej. Kupując samochód niestety nie poinformowano mnie, że polecenia głosowe będę mógł wydawać tylko w języku angielskim. Mimo, że znam język angielski polecenie typu "Coll Grzegorczyk" czy też "Go to Katowice" sytem nie rozpoznaje. Cóż więc pozostaje!!!! Wybieram na wyświetlaczu telefon (ruch paluchem 1), wybieram kontakty (ruch paluchem 2), próbuje za pierwszym razem trafić w mikroskopijną literę G po lewej stronie wyświetlacza (najczęściej udaje się to za drugim lub trzecim razem (kolejne 2-4 klikanie w wyświetlacz) i przewijam listę kontaktów aż znajdę właściwy. Niestety, ale w tym przypadku NIKT NIE MA SZANSY, ABY W 100% SKUPIĆ SIĘ NA TYM CO SIĘ DZIEJE NA DRODZE!!. Ten samochód w polskich warunkach niestety jest NIEBEZPIECZNY gdyż w dzisiejszych czasach można niestety tylko ograniczyć się do korzystania z telefonu w trakcie prowadzenia samochodu. Kolejny element, który mnie wkurza to wybór połączeń ulubionych. Dlaczego wybierając na panelu osobę, która jest na liście ulubionych, i do której jest przyporządkowany tylko jeden nr telefonu (żadnych e-maili lub innych informacji), muszę ponownie drugi raz wcisnąć paluchem nr telefonu tej osoby. Kolejny niepotrzebny - odwracający uwagę kierowcy od sytuacji na drodze -ruch generujący dodatkowe ryzyko wypadku. Cóż więcej:
- kompletną porażką jest kluczyk (zwłaszcza schowany w oryginalny skórzany futerał),
- system wentylacji i klimatyzacji jest niestety kiepski (zwłaszcza w lecie głośno wydobywające się powietrze z nawiewów,
- kiepska nawigacja (szukanie mniejszych miejscowości z pulpitu w samochodzie praktycznie zawsze kończy się niepowodzeniem. (sugeruję, jeśli macie system On-Call lokalizować te miejscowości wykorzystując aplikację i przesyłać lokalizację do nawigacji w samochodzie),
- radzę uważać na podniesioną klapę bagażnika, gdyż już klika razy podczas ładowania zakupów klapa zatrzymała się na mojej głowie (klapa podnoszona elektrycznie i system automatycznego otwierania ruchem nogi pod tylnym zderzakiem),
- oferowane przez VOLVO aplikacji, które mają wspierać kierowcę np. podczas poszukiwania restauracji (YELP) jak i inne np. WikiLocations, Pogoda, niestety są kompletnie nieaktualne i ich instalowanie jest bezsensowne (pokazuje np restaurację zlikwidowaną 3 lata temu). Porażką!
- dziwi mnie fakt, że mimo iż pod panelem dotykowym są miejsca na dodatkowe przyciski, aby włączyć obieg wewnętrzny powietrza (recyrkulację powietrza) znów muszę wykonać dwa ruchy na panelu dotykowym odrywając wzrok od drogi.
Jest jeszcze parę spraw, które mnie drażnią w tym samochodzie, ale możliwe, że są to konsekwencje moich przyzwyczajeń z użytkowania poprzednich (różnej marki) samochodów. Generalnie wkurza mnie ergonomia, która niestety powoduję, że mimo, że jeździ się tym samochodem całkiem fajnie nie daje poczucia bezpieczeństwa.
Wrażenia
5,0
Silnik
Dynamiczny i cichy, ale wymagający częstego tankowania. Średnie moje spalanie w ruchu mieszanym to 11,1l/100km. Niestety zbiornik 60l dla tego smoka jest zbyt mały
5,0
Skrzynia biegów
Bez uwag
5,0
Układ jezdny
Pneumatyczne zawieszenie i koła 20" na prawdę gwarantują komfort jazdy
5,0
Karoseria
Jeśli VOLVO wyeliminuje problem spadających gumowych uszczelek przy tylnych drzwiach nie będzie się czego czepić.
Komfort
4,0
Widoczność
Kiepsko rozwiązana plastikowa osłona bagażnika. Zwinięta do góry ogranicza widoczność w tylnym lusterku. Opuszczona w pozycji neutralnej utrudnia wkładanie bagaży np. koszyk z zakupami lub walizkę.
2,0
Ergonomia
Samochód jest pozbawiony możliwości wydawania poleceń głosowych w języku polskim. Pulpit dotykowy zbyt mocno angażuje kierowcę przy wykonywaniu podstawowych czynności związanych z prowadzeniem samochodu (recyrkulacja powietrza, wybieranie kontaktów, nawigacja, kompletnie bezużyteczne oferowane przez VOLVO aplikacje internetowe mające wspierać kierowcę. Porażka.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Głośna i mało efektywna.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
5,0
Wyciszenie
Super. System Browers & Wilkins w tym samochodzie daje moc fajnych wrażeń
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
4,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
2 lata eksploatacji i kilka wizyt w serwisie związanych głównie z oprogramowaniem. Cóż nowy model, ale z poprzednimi markami samochodów, mimo, że też były nowe takich przypadków nie miałem.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika T5 254KM 187kW
[l/100km]