D4164t można spotkać w wielu markach Ford, Peugeot, Citroen, Mazda, Mini. Bezawaryjny z wysoką kulturą pracy (jak na diesla). Części w miarę tanie i łatwo dostępne. Natomiast zbyt słaby do tego samochodu. Deficyt mocy wynagradza bezawaryjnością. Jak się rozkręci to na trasie (autostrada) nawet sobie radzi. O ile dobrze pamiętam w VOLVO V70 też dawali ten silnik - tego połączenia to już nawet nie mogę sobie wyobrazić...
4,0
Skrzynia biegów
Jeżeli chodzi o zmianę przełożeń - idealnie, zupełnie nie mam zastrzeżeń. Natomiast stopniowanie mi nie pasuje zupełnie. Długie biegi powinny być rozłożone na 6 krótszych. Przykładowo jadę na 2 mam 3400 obrotów daje 3 spada do poniżej 2000obr/min - wersja Drive podobno miała wydłużone biegi (3,4,5) ale trzeba to potwierdzić bo nie jestem pewny. Za to na autostradzie super 150km/h i ok 2800obr/min. W rocznikach od 2010 była już stosowana skrzynia 6 biegowa ale był też trochę inny silnik D4162t z piezowtryskami (drogo) i głowicą 8 zaworową na EURO 5.
5,0
Układ jezdny
Bez zastrzeżeń - pewne prowadzenie w każdych warunkach. Zawieszenie na bazie Forda Focusa (zaleta). Naprawdę przyjemnie się jeździ.
5,0
Karoseria
Super. Auto 13 lat i brak jakiejkolwiek korozji podwozie idealne (samochód w 100% bezkolizyjny). Lakier dobrej jakości. Maska aluminiowa. Dałbym 6 gwiazdek.
Komfort
5,0
Widoczność
Dobra, brak czujników natomiast bez problemu da się wyczuć obrys auta
5,0
Ergonomia
Bez zastrzeżeń - wszystko pod ręką.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Diesel a grzeje praktycznie od odpalenia (na zimnym silniku) także super. Przy zaworze EGR jest wymiennik ciepła - odbiera ciepło ze spalin i przekazuje do wnętrza - dobry pomysł. Klimatyzacja też działa idealnie - bardzo dobra wydajność, sprężarka od nowości (pierwsza) cicho pracuje.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dla wzrostu maksymalnie do 185cm będzie wygodnie. Jak ktoś jest wyższy i chce podróżować w 4 osoby to z tyłu będzie ciasno. Natomiast fotele bajecznie wygodne - mówię szczerze. Długa trasa i wychodzi się z auta wypoczętym. Najwygodniejsze fotele na jakich siedziałem, regulowane w szerokich zakresach łącznie z wysokością. Wygodna pozycja za kierownicą.
5,0
Wyciszenie
Super, nawet przy 180 - 200km/h jest cicho, bardzo dobra aerodynamika.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie niskie, przy normalnej jeździe bez zamulania można zejść do 5L/100km. Średnio 5,5L do 6,0L przy dosyć ciężkiej nodze.
5,0
Stosunek jakość/cena
Ma się wrażenie, że auto jest zrobione solidnie, dodam, że mam egzemplarz w 100% bezkolizyjny bezstłuczkowy. Plastiki dobrej jakości, dobrze spasowane - nic nie trzeszczy, nic nie stuka, podczas jazdy wewnątrz panuje cisza.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
- Uszkodzony alternator - wymiana 600zł
- zapchany EGR - wymiana 600zł (po wymianie potrzebna adaptacja w oprogramowaniu sterownika)
- wyjęcie siatki z śruby na kanale dopływu oleju do turbo - trzeba to zrobić gdyż kanał z czasem się zapycha i pada turbosprężarka.
- wymiana skraplacza klimatyzacji (+ osuszacz) 1000zł
reszta to części eksploatacjyjne np. hamulce przód tył 1200zł (tarcze, klocki, przewody elastyczne, płyn) czy wymiana filtra paliwa ok 100zł. Zestaw rozrządu z pompą wody ok 500-600zł
Powyższe przybliżone ceny obejmują tylko zakup części gdyż naprawy wykonane własnoręcznie - do cen należy dodać ceny usług warsztatów.
Warto również przerobić odmę gdyż z czasem przepuszcza olej, który dostaje się do dolotu tworząc nagar w kolektorze ssącym.
To chyba tyle, silnik ogólnie bardzo trwały i jak się dba o olej to myślę, że 300-400 tys.km dystansu pokona bez problemu.
Dodam, że akumulator jest od nowości pierwszy (samochód 13lat, ciekawe prawda?)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak poważnych usterek - nigdy nie zawiódł. Mimo upływających lat samochód coraz bardziej mnie przekonuje do siebie. chyba nie sprzedam ;)
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 DRIVe 109KM 80kW
[l/100km]