Karoseria
: Bardzo duża ilosć miejc wewnątrz.
Auto dzieki nowoczesniejszej konstrukcji jest szersze niż modele 740/940/960!
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Usterka elektromagnesu kompresora klimatyzacji. Wystarczy regulacja elektromagnesu.
5,0
Całokształt
Volvo 850 to doskonałe auto, z epoki kiedy montowano samochody według \"innych - lepszych\" standardów.
Nie ma dziś w tej klasie auta odpowiadającemu komfortem i niebywała trwałością etc. modelowi Volvo 850.
Zachowana legendarna szwedzką solidność w połaczeniu z nowoczesnościa (przedni naped/silniki/wyposażenie)!
Wrażenia
5,0
Silnik
Doskonały motor 2,5litra, 5 cylindrów i 20V
(model B5254S).
Silnik aluminiowy z nowoczesnej jak na tamte lata rodziny silników volvo modular.
Silnik ma bardzo dobry moment obrotowy, jest naprawde dość ekonomiczny jak na pojemność 2,5 litra i ma bardzo fajny, nieco sportowy gang.
Moje volvo ma 515.000km przebiegu. Bez gazu.
Przy tym przebiegu słychac już stukanie na zaworach, ale nadal jest bardzo dynamiczny i bez problemu wkręca sie na obrotu. Naprawa tego jest nieopłacalna - nalezy z tym poprostu jeździć dalej.
Przy przebiegu ponad 500.000km spala około 0,5 litra oleju na 1.000km (olej 10W40).
5,0
Skrzynia biegów
Doskonała, bardzo dobrze zestopniowana skrzynia.
Doskonale poprowadzone biegi, nie ma żadnych problemów z wrzucaniem biegów.
Minusem moze byc nieco za króka jedynka.
Reszta biegów jest bardzo eleastyczna, na trójce można spokojnie jechać 20-100km/h!
Koszt obsługi jak najbardziej akceptowalny:
Nowe sprzęgło/docisk/łożysko - 600zł. MECARM, 730zł. LUK lub 900 SACHS.
5,0
Układ jezdny
Ponownie ocena doskonała. Jak na auto konstrukcyjnie z 1991/2 roku świetny układ jezdny. Nieco skomplikowane, ale w gruncie rzeczy bardzo niezawodne połamane tylnie zawieszenie - konstrukcja multi-link.
Bardzo dobre własciwości jezdne! Pewne, a jednocześnie dosc miękkie i bardzo komforotwe zawieszenie.
Obsługa zawieszenia nie odbiega kosztami od innych aut (cenowo porównywalna jest z tanszymi autami).
Komfort
4,0
Widoczność
Tak naprawde nie ma się do czego przyczepić. Wersja kombi ma zalety i wady w postaci wiecznie zachlapanej tylniej szyby ;-).
Duża powierzchnia szyb.
4,0
Ergonomia
Doskonała ergonomia. Przy zachowaniu maksimum przestronnosci i swobody - mamy pod ręką wszelkie przełączniki.
Zegary bardzo czytelne. Duży zakres regulacji foteli, doskonała widoczność.
Minusme jest jednak zbyt mała ilosc schowków i półek.
W desce roździelczej znajduje się mały schowek (plus szufladka na dokumenty), dwa nieduze schowki w drzwiach (nie schowamy tam niestety mapy), mały schowek w podłokietniku i maluski schowek na konsoli. To troszke za mało jak na współczense standardy.
Ocena tyko \"dobrze\" (4)!
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo skuteczne ogrzewanie. Większość modeli V850 posiada panel z elektroniczna kontrolą nawiewów.
System sam doskonale dystrybuuje powietrze.
Skuteczny i cichy (ważne) nadmuch na szybę przednią oraz boczne.
Auto odparowuje błyskawicznie. Nagrzewa sie po około 2km do \"normalnej\" temp. pracy.
Na dodatek większość egzemplarzy (poza pochodzącymi z rynku włsokiego) ma podgrzewane fotele, a czasami też tylnią kanapę.
Klimatyzacja automatyczna działa bardzo skutecznie!
Minusem może być jednostopniowe i za mocne podgrzewanie przednich foteli.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie żartujmy, przestrzeni to akurat w V850 (kombi) nie brakuje. Mam 1,90 i nie mam żadnych problemów z zajeciem wygodnej pozycji. Nad głową mnóstwo miejsca, na nogi też.
Przedni napęd pozwolił wygospodarować tez sporo miejsc z tyłu.
Wygoda foteli jest na najwyższym poziomie. Doskonałe ergonomiczne kształty pozwalaja jechac nawet i 2.000km bez bólu pleców. Oczywiście fotele jak w każdym aucie luksusowym i w volvo są dość miękkie.
Lansowana w Europie przez auta z koncernu VW/Audi moda na twarde fotele co to niby: \"nie męczą na dłuższych trasach\" to całkowita bzdura, powielana przez moto-redaktorzyny z pism Typu \"Auto Świat\" czy TV TVN Turbo.
Komfort foteli zależy przede wszystkim od ich wyprofilowania, konstrukcji, materiałów itp.
Żadna Skoda Octavia, VW Passat czy Audi A4 nie ma szans w porównaniu z fotelami z Volvo. Pomijam, że Volvo 850 ma fotele większe, szersze i dłuższe od większości aut na rynku (a w V850 i tak są mniejsze niż np. w modelach Volvo 960/S90).
5,0
Wyciszenie
Bardzo dobre wyciszenie.
Dzisiejsze auta podobnej klasy moga jedynie pozazdrościć Volvo 850.
Dosc charakterystyczny szum dla aut kombi zaczyna sie dopiero po przekroczeniu 140km/h. Ale żadna marka z tam,tego okresu nie ma na tym polu idealnego rozwiązania.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Wyższej klasy limuzyna lub kombi z silnikiem 2,5 litrowym nie może być na poważnie rozpatrywana w kategorii \"ekonomicznego spalania paliwa\".
Ekonomiczne mini-autka, osiągające jakieś mikro spalanie to zupłenie inna klasa i zupełnie inne przeznaczenie! Dlatego nigdy V850 z motorem 2,5 litra nie bedzie spalało 5 litrów, bo nigdy nie było takiej potrzeby!
Odbiorcami była klasa średnia lub wyższa, a auta miało spełniać inne warunki niz bezwzględnie niskie spalanie. To samochód luksusowy, bezpieczny, prestiżowy i niezwykle trwały. Ekonomia jest dopiero drugim albo trzecim miejscu.
Ale i w tej kategorii nie jest najgorzej. Spalanie w miescie przy \"normalnej\" jeździe to około 12-14 litrów benzyny. Trasa przy załadunku i 120km/h to około 8 litrów.
W razie czego pozostaje wersja z dieslem VW/AUDI (144KM)!
5,0
Stosunek jakość/cena
Warto kupić sprawny (niekoniecznie super zadbany) egzemplarz. W zasadzie do przebiegów 500-600 tys nie występują ŻADNE poważne usterki!
UWAGA, jeśli ten model Volvo ma wytartą kierownicę, troszkę spękana lub wytartą tapicerkę itp, itd. to na 99% ma przebieg w zakresie 500.000km!
Samochody z wyraźnie podniszczonym wnętrzem to 650-800 tys km przebiegu!
PROSZĘ SIĘ NIE DAĆ NABIERAĆ HANDLARZOM.
Przebiegi rzędu 150-200-250 tysiecy przy normalnej eksploatacji nie powodują praktycznie żadnego zużycia wnętrza!!!
Lakier nawet przy 800.000km może byc bdb jakości.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W porównaniu do dzisiejszych samochodów nie psuje się nic!
Na poważnie: awarii ulegają tylko elementy eksploatacyjne, czyli ppo 15 latach potrafi przepalić sie ajakś żarówka we wnętrzu auta, peknąc plastykowy zatrzask w schowku etc.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Volvo 850 z pierwszych roczników mają dość słabe skrzynie automatyczne (tj. i tak zużycie może nastapic nie wczesniej niz po jakiś 250-300 tys. km).
Wersje z manualem (np. M56) i późniejsze modele V850 sa bardzo trwałe.
Czasami awarii ulega klimatyzacja (rozszczelnienie, elektromagnes kompresora), chłodnice, drobne elementy elektryczne (bardzo rzadko).
Zuzyciu moga ulegac turbiny (w silnikach TURBO).
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.5 20V 170KM 125kW
[l/100km]