Karoseria
: Jest naprawdę duża, przestronna i wygodna.
4,0
Całokształt
Nie jestem zwolennikiem passata. Nie jestem fanem volkswagena. Sam tego nie kupiłem. Dostałem taki służbowy i mam to eksploatować. Darowanemu koniowi się w zęby nie patrzy. Cóż począć. Jedno jest pewne, fanem marki nie zostanę, ale trudno odebrać passatowi, że to porządny samochód jest. Niestety zanim do niego wsiadłem naczytałem się i nasłuchałem jaki to on jest doskonały. Bo taki wizerunek kreują media i użytkownicy. A niestety doskonały nie jest. Passat ma tylko jedną zaletę ? jest bez wad. I można się dopatrzeć jakiś niedoskonałości ale jest to czepialstwo. Jest to bardzo dobry samochód ale na pewno nie nadzwyczajny. Mam doświadczenie, jeździłem wieloma samochodami tej samej klasy. I wkurza na pewno jedno. Kupując jakiś samochód w wersji bogato wyposażonej dostajesz bogato wyposażone auto. W przypadku wszystkomającego passata dostajemy chromowane ramki wokół szyb. Za resztę trzeba dopłacić. Więc drogi czytelniku kupując ?full wypas bez skóry? dostaniesz automatyczną klimę i to w sumie wszystko. Ale mniejsza o to. Kupując passata dostajemy średniaka. Ale średniaka idealnego. Więc jeżeli drogi czytelniku potrzebujesz porządny samochód który jest pozbawiony ogromnych zalet ale też i wad to passat, jeżeli wśród wielu cech samochodu nie wiesz, która jest dla ciebie najistotniejsza ? wybierz passata, jeżeli obawiasz się wyboru coś za coś (coś jest lepsze kosztem czego innego) wybierz passata. Wybierz człowieku passata - będziesz zadowolony. Bo to nie jest spektakularny samochód, w żaden sposób nie jest wybitny, niczym się nie wyróżnia ale też nigdzie nie traci. To kawał, wygodnego, bezpiecznego, przestronnego, w miarę dynamicznego samochodu o rozsądnych kosztach eksploatacji. To kawał znacznie przepłaconego, ale porządnego samochodu.
Wrażenia
3,0
Silnik
Hmm. Silnik jest dosyć dynamiczny, dosyć oszczędny, dosyć cichy. Silnik jest dosyć dobry. Znam lepsze silniki ale nie jest zły. Niestety dynamika na wyższych biegach ze względu na masę samochodu jest przeciętna. Można tym samochodem wyprzedzić ale można byłoby oczekiwać więcej. Przyznam szczerze nic szczególnego. Fiat w dalszym ciągu robi to lepiej.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia jest krótka. To dobrze bo dzięki temu mamy jakąś dynamikę przyśpieszania i nie dobrze bo nagle się okazuje że na autostradzie obroty są znacznie powyżej 3 tys. Jednak ogólnie skrzynia jest przyzwoicie zestopniowana a biegi chodzą bardzo precyzyjnie. Skoki lewarka są krótkie i konkretne. Układ samej zmiany biegów jest bez zarzutu ? naprawdę fajny, szkoda tylko ze skrzynia jest taka krótka.
3,0
Układ jezdny
Zawieszenie jest sztywne, ale dzięki rozstawowi osi dosyć komfortowe. Niestety na długich nierównościach potrafi tak opaść że obciera kołami o nadkola. Układ kierowniczy jest niezły ? informuje co się dzieje z kołami. Jednak zawieszenie bardzo szybko traci przyczepność na mokrym (płuży przodem) i trakcję przy ruszaniu. I z jednej strony informuje o powyższym i pozwala się bezpiecznie wyprowadzić z drugiej zdarza się to zbyt wcześnie. ASR działa późno i dosyć delikatnie, ESP również bez uwag. Ogólnie całość prowadzi się nieźle, precyzyjnie i dosyć komfortowo. Jednak ani to limuzyna ani samochód sportowy. Układ jezdny mnie nie zachwycił ? po passacie spodziewałem się więcej.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność jest bardzo dobra we wszystkich kierunkach. Czujniki parkowania robią tylko hałas. Przy parkowaniu naprawdę czuć gabaryt, wszystko widać, lusterka są duże i foremne i widzisz że masz jeszcze pół metra a te czujniki radio ściszyły i wrzeszczą jakby je ze skóry obdzierali. Ogólnie czujniki są zbędnym bajerem a widoczność jest bez uwag
4,0
Ergonomia
No tutaj jest problem. Ponoć to jest wzór do naśladowania, ponoć ergonomia jest doskonała. No nie jest i koniec. Wszystko jest dostępne i w zasięgu ręki, jest tam gdzie być powinno, ale komunikacja z radiem i komputerem nie jest idealna, tempomat nieprzemyślany, a pokrętła temperatury w słoneczny dzień niewidoczne (na pokrętłach jest informacja o ustawionej temperaturze). Pozostaje jeszcze idiotyczne włączanie ogrzewania lusterek (zawsze mam wrażenie że coś popsułem). Pozycja za kierownicą jest dziwna. Całe życie miałem ulubioną pozycje, która nie jest w passacie osiągalna i wymagała wprowadzenia zmian. I w rezultacie nowa pozycja jest wygodna ale to nie to co było kiedyś. Fotele są super (naprawdę dobre) zakres regulacji kierownicy bardzo szeroki, podłokietnik w drzwiach i na środku idealny. Tylna kanapa również wymaga pochwały. Miejsca jest dosyć, kanapa jest świetna. Bagażnik ogromny. Pozostaje kwestia wyglądu i jakości wykonania. I tak wizualnie wszystko jest dobrze. Wygląda to dosyć szlachetnie mimo że to plastik, dizajn jest przemyślany i zachowawczo elegancki. I to na pierwszy rzut oka. Na drugi niestety dostrzeżemy pokrętło od świateł prosto z Polo i dźwigienkę kierunkowskazów z dostawczaka i przyciski szyb z poprzedniej epoki. Trochę to nie przystoi klasie passata. Materiały są niezłe i dobrze znoszą próbę czasu. Ogólnie wszystko w porządku, elegancko, nieźle wykonane, dobrze spasowane, przyzwoitej jakości. Tylko to miał być wzór do naśladowania a niczym szczególnym się nie wyróżnia. Jest bez uwag ? tak być powinno i tego oczekujemy tylko gdzie ta wartość dodana.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bez uwag. Oczywiście pamiętając że to diesel więc tak zaraz ciepło nie będzie. No i ma kolor czarny więc w słoneczny dzień klima ma co robić.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Zaskakująco dużo. Z przodu idealnie, z tyłu więcej niż dosyć, bagażnik ogromny i ustawny. Fotele mogły by być szersze ale przestrzeni na nogi na szerokość i nad głową dla czwórki dorosłych wystarczy. W piątkę jeździć nie polecam ale to normalne w tej klasie.
5,0
Wyciszenie
W środku jest cicho. Bardzo cicho. Zaskakująco cicho. Silnika prawie nie słychać (pomimo że ma wysokie obroty), opony słychać ale mniej niż u konkurencji, szum powietrza słychać ale mniej donośnie. Jest cicho. Bardzo cicho. Zaskakująco cicho. Pod tym względem rewelacja. Do tego naprawdę dobrze grające audio.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Aso jest drogie i to tyle. Poza aso jak to w passacie. Każdy mechanik wie co ma robić, zamienników pełno, ceny przyzwoite. Spalanie jest akceptowalne. Samochód na chwilę obecną (5 lat i 100 tys) zasadniczo bezawaryjny.
3,0
Stosunek jakość/cena
Passat jest dobrym samochodem. Bardzo dobrym. Jest taki jaki powinien być i jaki oczekiwaliśmy że będzie. Tylko nie daje nic więcej a za to więcej każe zapłacić. I tutaj zwolennicy passata będą się rozwodzić jaki to doskonały samochód a przeciwnicy zostaną tam gdzie byli i stwierdzą że dobry ale przepłacony. I jedni i drudzy będą mieli racje. Passat po prostu ma jedną zaletę ? nie ma wad. I jest mnóstwo samochodów, które możemy wybrać. Jedne będą większe, inne lepiej wykonane, trzecie będą szybsze, czwarte będą tańsze w eksploatacji, kolejne tańsze w zakupie, a jeszcze jakieś ładniejsze. Ale kup passata ? będziesz zadowolony. I nawet jak będziesz żył ze świadomością że nie był wart tej kasy (bo nie jest jej wart) to dostajesz naprawdę porządny produkt, który jest wszechstronny. Więc passat nie jest okazją ale jest dobrym wyborem za zbyt duże pieniądze.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Bez większych uwag. Ale auto ma 100 tys przebiegu więc tego się po nim spodziewałem. W sumie to eksploatacja i jakieś popierdułki - nie ma czego się doczepić
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Bez żadnych uwag. Ale auto ma 100 tys przebiegu więc tego się po nim spodziewałem. Znaczy nić grubego jak na razie się nie popsuło. I oby tak zostało
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 TDI-CR DPF 140KM 103kW
[l/100km]