Silnik
: To silnik sprawia, że to auto jest wyjątkowe i nie można go porównywać z milionami Passatów jeżdżacymi po drogach. A z drugiej strony tylko znawcy tematu są w stanie to poznać :)
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
: Efekty niefachowej ingerencji poprzedniego właściciela.
Karoseria
: Mechanizm opuszczania szyby kierowcy okazał się być do wymiany
Przeniesienie napędu
: Niewielkie pocenie się przy tylnym moście - pomogła wymiana simmeringu.
5,0
Całokształt
Jestem hobbystą tego modelu - jedno z najfajniejszych \"cichociemnych\" aut na rynku. Do tego bardzo rzadkie i nadające się do codziennej eksploatacji. Z drugiej strony nie kłuje w oczy sąsiadów. Koszty zakupu i eksploatacji do przyjęcia. Frajda z jazdy nawet przy sporadycznym wykorzystaniu pełni osiągów jest bardzo duża. Polecam, ale tylko osobom, które docenią wyjątkowość modelu i przymką oko na jego wady. Ludzie szukający po prostu szybkiego i niezawodnego środka lokomocji, któremu nie zamierzają poświecać swojego czasu, niech rozejrzą się za czymś innym.
Wrażenia
5,0
Silnik
Przy 8 cylindrach i 4 litrach pojemności trudno o inną ocenę. Jedzie płynnie i zdecydowanie już od 1000 obr/min. Wyraźny wzrost temperamentu (i spalania) powyżej 2200 obr/min. Słyszałem, że zwykłe V8 są bardziej elastyczne i oszczędniejsze, ale tylko słyszałem ;). Fajna jest jego wyjątkowość (bodajże jedyny silnik W8 na świecie) i świadomość, że jest to połowa silnika z Bugatti Veyrona, o czym wiele osób po prostu nie wie.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia manualna ma zdecydowanie sportowe zestopniowanie (zupełnie inne niż w automacie). Jest to zaleta jeśli chcemy poszaleć, ale wada przy próbie płynnej jazdy (zbyt małe różnice w obrotach silnika między poszczególnymi biegami). Czasem trochę haczy przy próbie szybkiej zmiany biegu. Z drugiej strony silnik jest na tyle mocny, że zazwyczaj przerzucam z 4 (a nawet 3) bezpośrednio na 6.
5,0
Układ jezdny
Na razie nie musiałem niczego naprawiać i stąd wysoka ocena. Troszkę nerwowe zachwanie na nierównych nawierzchniach, ale taki już urok jazdy po naszych drogach. Na drodze o przyzwoitej jakości rewelacja. Czuć jednak masę samochodu.
Komfort
4,0
Widoczność
Małe lusterko po stronie pasażera i kiepska widoczność do tyłu (jak to w sedanie). Ale generalnie nie jest źle.
5,0
Ergonomia
Na tym polu akurat rzadko się można do VW przyczepić. Denerwująca jest tylko zmieniarka CD w bagażniku (przy dużej nawigacji), ale jeśli naprawdę komuś to przeszkadza, można ją przenieść do podłokietnika
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Drobne zastrzeżenie do Climatronika za chwilowe braki zdecydowania czy grzać czy chłodzić. Poza tym czasem w deszczową pogodę zachdzą szyby (co przy klimatyzacji nie powinno mieć miejsca) - oczywiście wystarczy wtedy włączyć nawiew na szyby, ale automat od razu zwiększy prędkość dmuchawy i robi się głośniej.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
W sporym aucie jakim jest Passat możnaby oczekiwać więcej. Kierowca i przedni pasażer bez żadnych zastrzeżeń. Wyźsi pasażerowie z tyłu wybijają głowami dziury w dachu (kombi pewnie nie ma tego problemu). Ze względu na siedzenia Recaro, środkowy pasażer z tyłu podróżuje w kiepskich warunkach. Bagażnik 400 litrów niezbyt ustawny i NISKI (ze względu na napęd na 4 koła). Brak możliwości złożenia oparcia tylnego siedzenia. Ale powiedzmy sobie szczerze - jeśli ktoś decyduje się na sedana W8, to raczej nie dlatego, że szuka auta rodzinnego.
5,0
Wyciszenie
Tak jak trzeba - nie za głośno, nie za cicho. Szkoda by było, żeby takiego silnika nie było czasem słychać. Z drugiej strony odgłosy toczenia czy wiatru wyciszone bardzo dobrze.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Po legendach, jakie słyszałem i czytałem o tym silniku spodziewałem się, że będzie gorzej. Tymczasem zużycie paliwa (w pewnej mierze dzięki oszczędnemu stylowi jazdy i ręcznej skrzyni biegów) jest bardzo przyzwoite jak na 4-litrową benzynę 4x4, awaryjność na razie znikoma (naprawiałem detale zepsute przez poprzedniego właściciela), a serwis jest tylko trochę droższy niż zwykłego Passata. Zdarzają się wyjątki (np. wymiana 8,5 litra oleju, 8 świec czy tarcz hamulcowych, gdzie 1 sztuka koszutje przeszło 1200 złotych i brak jest zamienników), ale nie sądzę, by było inne auto o takim silniku i osiągach, które możnaby za takie pieniądze serwisować w ASO. Tu UWAGA: Trzeba jeździć do ASO, które ma jakieś pojęcie o tej wersji i pilnować serwisantów, którzy nie do końca kojarzą specyfikę wersji.
5,0
Stosunek jakość/cena
Ze względu na niepopularność modelu można go kupić za nieduży ułamek pierwotnej wartości. UWAGA NA POWYPADKOWE, TUNINGOWANE I WYEKSPLOATOWANE EGZEMPLARZE!!! - w przypadku kupna takiego egzemplarza, jego doprowadzenie do dobrego stanu może być kosztowne i trudne (brak części z rynku wtórnego). Dodatkowo napęd na 4 koła dyskwalifikuje samochody powypadkowe.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Tylko drobiazgi (głównie elektronika) zepsute przez poprzedniego właściciela przy niefachowym montażu alarmów i CB-radia u "pana Stasia".
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jak na razie brak. Trzeba jednak ekspoatować auto z odrobiną wiedzy na jego temat. Np. trzeba wiedzieć, że silnik W8 lubi się przegrzewać i w związku z tym nie można go przesadnie katować.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 4.0 i W8 32V 275KM 202kW
[l/100km]