Poszukwałem samochodu rodzinnego z przestronnym wnętrzem, wygodnego na dłuższe trasy a także o relatywnie niewielkich wymiarach zewnętrznych. Swoje poszukiwania ukierunkowałem na SUVy lub pojazdy klasy MPV. W tym segmencie relacja ceny do jakość i oferowanej przestrzeni bardzo przemówiła na korzyść właśnie Sportsvana. Auto bardzo przestronne w środku - 4 wysokie osoby mieszczą się bez probelmu i uczucia ciasnoty. Bagażnik mógłby być minimalnie większy chociaż na wyjazd dla 2 osób w zupełności wystarczy + auto oferuje naprawdę szeroką możliwość aranżowania wnętrza. W gamie VW cenowo reprezentuje poziom Golfa Varianta ustępując mu wielkością bagażnika ale wyprzedzając go przestronnością kabiny, która jest porównywalna wręcz z Passatem.
Wrażenia
5,0
Silnik
Bardzo dynamiczna jednostka umożliwiająca sprawną jazdę w mieście ale i na trasie nie sprawia problemów. Silnik bardzo sprawnie wkręca się na obroty; elastyczność też jest OK. W trasie redukcja z 6 biegu przy wyprzedzaniu jest potrzebne jeżeli chcemy przyśpieszyć poniżęj 80 km/h, powyżej tej prędkości można śmiało przyśpieszać nawet bez redukcji, chociaż jeżeli chcemy przyśpieszyć naprawdę dynamicznie - redukcja możę być niezbędna. Spalanie też akceptowalne - ok. 7,5l/100km w mieście, w trasie przy spokojnej jeździe realne jest spalanie na poziomie poniżęj 6 litrów. Przy jeździe w trasie po drodze ekspresowej silnik przy ustawionym na 120km/h tempomacie nie przeszkadza w rozmowie, podczas przyśpieszania na wyższych obrotach silnik lubi pohałasować ale w akceptowalnym zakresie. Zastrzegam, że nie jeżdzę autem mega dynamicznie ale nie jestem też (chyba) zawalidrogą.
4,0
Skrzynia biegów
Generalnie bardzo dobra ręczna skrzynia, zmiana biegów nie jest uciążliwa - bardzo mi się podoba praca lewarka + skok pomiędzy poszczególnymi zmianami biegów. Chciałem kupić wersję z DSG ale niestety pod koniec produkcji wersji przed liftingu nie była już dostępna. Z perspetywy czasu nie żałuję - zaoszczędzone 7 tys. PLN można było przeznaczyć na dodatkowe wyposażenie. Jedyne zastrzeżenie jest takie, że skrzynia mogłaby mieć nieco "dłuższe" zestrojenie zwłaszca, że auto bardzo chętnie wkręca się na obroty powoduje to czasem koniecznośc trochę zbyt częstych zmian biegów. Czasami zdarzy się, że skrzynia "haczy" ale to sporadyczne przypadki.
5,0
Układ jezdny
Zawieszenie to bardzo mocna strona Sportsvana - w codziennej jeździe jest przyjemnie sztywne jednocześnie zachowując komfort. Rónież szybsza jazda po zakrętach nie jest problemem dla tego dośc wysokiego pojazdu - sprawia wrażenie przyklejonego do drogi. Zawieszenie pracuje cicho.
5,0
Karoseria
Auto wygląda bardzo elegancko, standardowe w wersji Highline chromowane dodatki dodają autu szyku i elegancji. Design jak to w VW zachowawczy i konserwatywny - dla jednych to zaleta dla innych wada - dla mnie jest to jak najbardziej na plus dla auta. Mały nius za klapę bagażnika - mogłaby otwierać się nieco wyżej - mam 190 cm wzrostu i klapa w najwyższym położeniu jest na wysokości mojego czoła.
Komfort
5,0
Widoczność
Wysoka pozycja za kierownicą, duże szyby, małe okienko w słupku A - to wszystko sprawia, że widoczność jest praktycznie idealna.
4,0
Ergonomia
O dziwo tutaj kilka zgrzytów ze strony VW słynącego zawsze z nienagannej ergonomii: - dziwne ustawianie podgrzewanego lusterka, które grzeje bardzo długo i czasem po prostu zapomina się je wyłączyć z uwagi na umieszneie włącznika w pokrętle do regulacji ich ustawienia, przy odsunięciu fotela kierowcy na maxa do tyłu położenie dźwigni zmiany biegów na 5 jest mało wygodna dla kierowcy (trochę za daleko); niektóre ikony na wyświetlaczu dotykowym są zdecydowanie za małe. Poza tymi mankamentami jest OK - bardzo dużo schowków, funkcje (poza podgrzewaniem lusterek) umieszczone logicznie i intyuicyjnie.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie wydajne, wnętrze nagrzewa się szybko. Przy deszczowej pogodzie dzięki dobre wentylacji nie parują szyby (nawet jak zaczną to włączenie klimatyccji lub ustawienie mocniej nawiewu pomaga). Nawiewy działające w Auto ustwionym w tryb łagodny nie jest męczące, nie wieje z nawiewów mocno - czuć przyjemną bryzę, po osiągnięciu temperatury praktycznie w niezauważalny sposób.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Tak jak pisałem powyzej - ilość miejsca jest gigantyczna! To jest największy plus Sportsvana.
5,0
Wyciszenie
Auto generalnie jest super wyciszone - silnik i odgłosy owiewającego powietrza nie przeszkadzają nawet przy prędkościach 150 km/h. Trochę hałasu generują opony (całoroczne) ale to już nie wina auta. W mieście w środku jest przyjemnie cicho.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Na razie tylko myjnia, paliwo i płyn do spryskiwaczy. Poza spalaniem, które jest na dobrym poziomie ciężko cokolwiek więcej powiedzieć.
5,0
Stosunek jakość/cena
Cena jak na auto z mocnym silnikiem benzynowym, ogromnym wnętrzem i bardzo bogatym wyposażeniem (wersja Highline wzbogacona o kilka dodatków) jest bardzo dobra. W cenie do 100 tys. PLN trudno jest znaleźć większe, lepiej wykonane i wyposażone auto.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Pomimo krótkiego okresu użytkowania pojawiają się drobne zgrzyty - pojawia się piszczenie z tylnej części pojazdu (prawdopodobnie coś z tylną półką bagażnika), czasem wiesza się system multimedialny, zdarza się, że wariuje moduł bluetooth (nie znajduje telefonu, nie łąpie dźwięku - wyłączenie i włączenie auta pomaga).
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 TSI BlueMotion Technology 150KM 110kW
[l/100km]