Samochód w mojej rodzinie jest od wyjazdu z salonu. Ogólnie jest to w miarę proste i tanie w utrzymaniu auto. Czasami zdarzają się jakieś małe awarie jednak w większości wydatki to części eksploatacyjne. Jak każ
Wrażenia
5,0
Silnik
Mam silnik w wersji BCB - ostatnia wersja 1.6 16V, w której poprawiono już ważniejsze tematy jak układ zapłonowy czy odma. W silniku wymieniam olej co około 15 tyś KM lub maksymalnie co 15 miesięcy. Leję 5W30 i samochód jeździ bez większych problemów. Jedynym minusem są cewki, które jedna po drugiej (są 4) padają w odstępie około roku - została jedna oryginalna. Jednak auto ma już 18 lat, więc trzeba się z tym liczyć. Jedna cewka ze średniej półki to koszt około 130zł.
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów do tej pory nie sprawiała problemów. Przy przebiegu około 120tyś wymieniłem w niej olej na nowy, gdyż miał już swoje lata, więc zrobiłem to żeby zadbać o jej dłuższą eksploatację. Jedyny minus to brak 6 biegu, gdyż przy prędkości 100km/h obroty silnika to 3000, co jest trochę za duże w mojej opinii, ale poza tym nie mam żadnych uwag.
5,0
Układ jezdny
Bora trzyma się drogi bardzo dobrze. Mam ją jeszcze na oryginalnym zawieszeniu. Tył trochę wysoko stoi, a przód jest bardzo nisko, więc trzeba uważać na krawężniki, gumy stabilizatora zaczynają popiskiwać, więc pewnie w niedługim czasie zostaną wymienione. Ogólnie autem jeździ się bardzo dobrze, dlatego mogę je polecić.
4,0
Karoseria
Jeden największy problem to błotniki - lubią rdzewieć. Trzeba co 2 lata je wyczyścić i przemalować. Dodatkowo problem pojawia się w progach jeżeli nie zakonserwujemy błotników. Problem jest także w przypadku lakieru - bezbarwny lubi schodzić co nie jest estetyczne. Delikatne ogniska rdzy również mogą się pojawiać na masce.
Komfort
5,0
Widoczność
W tych autach widoczność jest jedną z lepszych. Jedynym minusem jest małe prawe lusterko, ale jeżeli komuś przeszkadza można kupić je z angielskiej wersji i po zmontowaniu jednego z naszego i kupionego widoczność się znacząco poprawia. Dodatkowo w przypadku wersji sedan przydatne będą czujniki parkowania lub kamera cofania.
5,0
Ergonomia
Przełączniki są na swoich miejscach jednak czasami przydałoby się kilka dodatkowych kontrolek jak np ta od zapalenia świateł - aby ją mieć można wymienić włącznik świateł i wtedy na nim możemy mieć taką kontrolkę. Przełączniki są w odpowiednich miejscach. Minusemjest to, ze tylna szyba nie ma automatycznego wyłącznika czasowego / po zgaszeniu auta.Oczywiście można to naprawić wymieniając przełącznik na taki obsługujący to z passata i zmieniając mu front. Minusem jest również uchwyt na kubki - po włożeniu napoju zasłania radio jeżeli mamy wersję z nawigacją.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Auto szybko się nagrzewa w zimę. Moje auto potrzebuje około 3km. Jeżeli chcemy żeby nagrzewał się szybciej możemy zamontować dogrzewacz płynu z wersji TDI lub webasto. Montaż jednego i drugiego jest bardzo prosty jednak w przypadku dogrzewacza może być wymagane dokupienie kilku przejściówek rozmiaru na węże chłodnicze.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dla kierowcy i pasażera miejsca jest dość sporo. W przypadku tylnej kanapy również jest sporo miejsca jednak 4 postawnych wysokich mężczyzn mogłoby mieć za ciasno. Zdecydowanie auto jest wygodne dla rodziny z dziećmi. Jednak w zamian za mniejszą przestrzeń niż w Passacie czy Superbie mamy stosunkowo krótkie auto, którym łatwo się parkuje.
4,0
Wyciszenie
W aucie jest stosunkowo cicho jednak jak w większości aut słychać działanie silnika, tłumika. Z zewnątrz również przy seryjnym wydechu nie ma większych hałasów. Jeżeli jednak chcemy wyciszyć jeszcze bardziej auto możemy zamontować wygłuszenie grodzi silnika oraz maski z wersji TDI, która poza wyciszeniem pozwoli w zimę na szybsze nagrzewanie silnika.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Koszty, które trzeba ponosić nie są zbyt wysokie. Ceny części układu hamulcowego, oleju, płynu chłodniczego, zawieszenia, układu zapłonowego i paliwowego nie są duże. Dodatkowo na rynku jest duży dostęp części nowych i używanych. Auto łatwo się samemu naprawia, co jest dla mnie dużym plusem. Wbrew pozorom mając małe pojęcie o mechanice pojazdowej można dzięki temu wiele zaoszczędzić.
5,0
Stosunek jakość/cena
Jakość auta w stosunku do ceny jest zadowalająca. Warto szukać wersję lepiej wyposażone. Mając wersję z elektrycznymi lusterkami powinny one być również podgrzewane. Niektóre wersje również mają podgrzewane dysze spryskiwaczy. Auto łatwo się modyfikuje o dodatkowe funkcjonalności i części do tego nie są drogie. Model zdecydowanie wart uwagi.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Dużym mankamentem są zamki (zimne luty i mikrostyki). Mając jednak chęci i miejsce można w łatwy sposób rozebrać drzwi, wyjąć zamek i za pomocą lutownicy zregenerować go. Często w przypadku wersji sedan pęka mechanizm klapy bagażnika - VW zrobiło go plastikowego. Na szczęście udało mi się dokupić wersję metalową i problem znikł. Podobnie w przypadku zębatki climatronic wewnętrzny/zewnętrzny - zębatka oryginalna lubi pękać. Po wymianie na wersję zrobioną przez znajomego również problem znika.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jedną z poważniejszych usterek jakie mnie spotkały to kończąca się pompa paliwowa - spowodowana częstą jazdą na rezerwie przez pierwszego właściciela. Niestety pompa zaciera się wtedy, co skutkuje w pewnych momentach gaśnięciem silnika podczas jazdy autem. Po wymianie pompy na inną używaną problem ustąpił.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 16V 105KM 77kW
[l/100km]