Można szukać lepszego auta w tej klasie!!!! Tyle że się go nieznajdzie!!!! Tym autkiem chce się jeździć!!!
Polecam silnik 1.3 jeżeli ktoś ma zamiar robić sporo dalszych tras (będzie ciszej w kabinie przy większych prędkościach i ogólnie lepiej sobie radzi na niskich obrotach). Jeżeli przeważnie miasto to 1.0 cię nie zawiedzie.
Podobno Yarki produkcji francuskiej (posiadam made in Japan) straciły nieco na jakości.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silniczek na 5 jak na jedno litrowca oczywiście. W ogóle to ten silnik bardziej przypomina mi zachowaniem 1.4 niż 1.0 Posiada małą wadę gdy jest zimny i ma bardzo niskie obroty (1500) reakcja na gaz jest długa, co przy lekkiej górce zmusza do zmiany biegu na niższy. Elastyczność bardzo dobra, powyżej 4000 powiedziałbym rewelacyjna. Należy dodać że autkiem tym nie strach kręcić do 5500-6000 obrotów bo silniki są bardzo wytrzymałe i chętnie się do górnych wartości wkręcają. Właściciel renault 2 razy się zastanowi zanim dojdzie do 6000 tys. obr. Od 0-100 według starych danych z 2000 roku 12s według nowych 13,7 - prawda leży po środku i zależy od wyposażenia(większy ciężar) Posiadam wersję sol bez klimy i mieszcze się w 13s do 100km/h (12,6 - mierzone tylko stoperem- czyli niezbyt dokładnie)
4,0
Skrzynia biegów
Niestety tylko przeciętnie. Po prostu żadna rewelacja, a i narzekać jakoś specjalnie nie można, poza raz na jakiś czas nie wchodzącym wstecznym(nawet o tym w instrukcji piszą, wystarczy wysprzęglić i jest już dobrze) - to takie czepianie się już. Podobno w wersji produkowanej we Francji coś poprawili w skrzyni i niby lepiej pracuje. Niestety nie miałem okazji się o tym przekonać osobiście dlatego piszę"podobno".
Duży plus za przełożenia skrzyni(dlatego ocena 4 gwiazdki, a nie 3), mocna trójka, ciągnie od 30-115 Przyspieszenia na tym biegu od 60 do 110 rewelacja -często przy tych prędkościach wyprzedzam.
Bieg piąty nie jest nadbiegiem.
5,0
Układ jezdny
Zawieszenie twardo sprężyste rzekł bym, dzięki temu autko na zakrętach trzyma się jak przyklejone. Osobiście mi bardzo odpowiada. Jeśli ktoś szuka komfortu podobnego jak w autach francuskich to w Yarisku go nie znajdzie.
Komfort
4,0
Widoczność
Wysoka pozycja za kierownicą poprawia widoczność we wszystkich kierunkach, pomimo tego do tyłu jest rzekł bym słaba. Troszkę przeszkadzają jeszcze szerokie słupki boczne z przodu, ale do tego akurat można się przyzwyczaić. Ogólnie nie jest doskonale, a poprostu dobrze.
5,0
Ergonomia
1. Przesuwana, składana kanapa tylna.
2. Masa schowków w tym dwa zamykane przed pasażerem z przodu, a w wersji z bez air bag 3 zamykane schowki.
3. Wszystko na swoim miejscu, wręcz idealnie.
Jedyny minusik za słabo widoczny obrotomierz, co nie znaczy niewidoczny. Po prostu potrzeba 2 razy więcej czasu na jego dokładne odczytanie(ok 1 sec.)
W zasadzie powinno być 4,5 za ten obrotomierz.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
W tym aucie szyby nie parują podczas deszczu!!! Wsiadasz do auta i dosłownie po chwili włączonego nawiewu jest super. Podczas jazdy nawet przy niewielkim nawiewie szyby nie parują. Powiedział bym mistrzostwo świata bo z tak wydajną wentylacją się jeszcze nie spotkałem. W zimę szybko się nagrzewa. Malutki minusik za słabe ogrzewanie tylnej szyby(potrzeba ok 10 min do rozmrożenia jeśli jest konkretnie zamarznięta) i głośną pracę nawiewu na najwyższym biegu - ale to już czepianie się.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Autko najkrótrze w klasie B (3,6m) a miejsca w środku dużo. To było z początku sporym zaskoczeniem dla mnie, bo to autko jest po prostu "większe w wewnątrz niż na zewnątrz" + przesuwana, składana kanapa tylna - jedyna słuszna ocena 5.
2,0
Wyciszenie
To największa jak dla mnie wada tego autka i tak w sumie to jedyna żecz do jakiej można się konkretnie przyczepić. Silnik pomimo iż jak dla mnie dźwięk ma fajny na wysokich obrotach to przy jeździe z prędkościami 110 i więcej jest już dokuczliwy na dłuższą metę i po prostu męczący. Brak plastikowych nadkoli z tyłu nawet w wersji sol. Odgłosy kamyczków pukających w podwozie i nadkola słychać dość konkretnie, że nie wspomne o kałużach i ogólnie jeździe po mokrym. Już lanos jest w tym lepszy co nie oznacza dobry! Jeśli dodać do tego telepiące się na byle nierównościach plastiki to jest poprostu źle, tragedii nie ma ale ocena tylko mierna. Naszczęście jest i wyście. Wyciszenie można poprawić samemu i to dość znacznie przy niewielkim nakładzie pracy i pieniędzy. Uważam że autko po takim zabiegu będzie zasługiwać nawet na ocenę bdb, kwestia staranności przy wyciszaniu i użytych do tego celu materiałów. Sam zamierzam kompletnie wyciszyć Yarka razem z komorą grodziową silnika tyle że latem (zimą pourywały by się wszystkie plastikowe zaczepy).
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Trasa 5 litrów przy spokojnej jeździe z prędkościami do 100 km/h. Raczej dynamiczna jazda z prędkościami 120-150 6 litrów. Miasto 6,5-7 latem; 7-7,5 zimą. Bardzo krótkie trasy max 5 kilometrów 4 razy dziennie w zimę przy mrozach -15 i rozgrzewaniem autka za każdym razem przed tymi krótkimi trasami 10 litrów:)
Ogólnie autko bardzo oszczędne ale nie miejcie złudzeń, że zawsze 5-6 litrów będzie średniego spalania. No chyba, że ktoś non-stop trasy robi. Autko zachęca do dynamicznej jazdy!
4,0
Stosunek jakość/cena
Dobra cena za bardzo dobre autko!
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Daję 5 punktów. Po 5 latach spaliła mi się żarówka od świateł mijania na kokpicie, i pokrętło regulacji miejsca nawiewu chodziło kiedyś płynniej.
Takie awarie to w zasadzie nie awarie, dlatego ocena bdb
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Mam jedynie zastrzeżenia co do odgłosów pracy skrzyni biegów. Wydaje lekki pisk w trakcie utrzymywania prędkości z którą się jedzie(utrzymywanie pedału gazu w jednej pozycji) przypomina to dźwięk pojawiający się przy cofaniu z większą prędkością . Troszkę to wkurzające.. Może to tylko łożyska jakieś, a może coś poważnego - dlatego w tym miejscu o tym piszę. Za 500km przegląd przy 90 tys km i sprawa mam nadzieję się wyjaśni, wtedy też edytuje tą ocenę.
Mam nadzieje że to nic poważnego, w końcu to Toyota. Wystawiam ocenę optymistyczne 5:)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.0 i 16V 68KM 50kW
[l/100km]