Przeniesienie napędu
: Mimo symbolicznej mocy, to auto naprawdę sprawnie się zbiera.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Karoseria
: Skrzypiące plastiki
4,0
Całokształt
Szukaliśmy samochodu z automatem, który będzie mógł wjechać na parking podziemny (zasilanie gazem odpada), o zadowalającej dynamice, rozmiarach i wyposażeniu, a który nie zrujnuje naszego budżetu.
Po naprawdę długotrwałych poszukiwaniach padło na Priusa i wyboru absolutnie nie żałuję.
Zdecydowanie nie jest to samochód rozrywkowy - MX5 byłaby pewnie lepsza. "Autobus" też nie - S-Max przewiezie więcej ludzi i walizek. Na dziury też się nie nadaje - Touareg rozjeżdża krety zdecydowanie sprawniej. Niemniej do jeżdżenia do supermarketu po bułki, zawożenia dzieci do szkoły, weekendowych wypadów za miasto czy codziennych dojazdów do pracy nadaje się znakomicie.
Duża przestrzeń dla pasażerów, pojemny bagażnik, bogate wyposażenie połączone z umiarkowanym zapotrzebowaniem na benzynę, także w trasie czy na autostradzie - to oferuje Prius.
Auto nie jest bez wad, ale jego zalety sprawiają
Wrażenia
5,0
Silnik
Nie ma się do czego przyczepić. Silniki są, nawet trzy... Zapotrzebowanie na benzynę znikome, porównywalne z zapotrzebowaniem na olej w innych samochodach ;)
5,0
Skrzynia biegów
eCVT zastosowana skrzynia to konstrukcja unikatowa. Niby CVT - ale bez pasków i łańcuchów, w swojej mechanice bardziej zbliżona do skrzyń manualnych niż jakichkolwiek innych automatów.
Na naciśnięcie pedału gazu reaguje błyskawicznie wprowadzając silnik na optymalne obroty. Komputer wybiera najbardziej oszczędne przełożenie w danej sytuacji, ale jeśli wymagana jest moc - to ta moc jest dostarczana natychmiast.
Dzięki takiej skrzyni, auto ma bardzo przyzwoite osiągi i doskonałą elastyczność. Jeździłem wcześniej autem na papierze dwa razy mocniejszym - a Priusem wyprzeda mi się łatwiej.
Do dźwięku pracującego układu trzeba się jednak przyzwyczaić. Niektórzy kierowcy mają też odczucie "napędu na gumę". Cóż - są setki innych samochodów na rynku...
4,0
Układ jezdny
Zawieszenie jest. Stosunkowo głośne, dość komfortowe, a przy tym nieszczególnie dobrze radzące sobie w zakrętach. Zawieszenie jest zdecydowanie słabsze niż np. w Mazda3.
Komfort
3,0
Widoczność
W tej kategorii nie jest dobrze... Pogoń za jak najniższym współczynnikiem Cx sprawiła, że sylwetka Priusa zbliżona jest do MPV - przednia szyba kończy się daaaleko przed kierowcą, a po bokach straszą dodatkowe słupki. SĄ NAPRAWDĘ SZEROKIE. I to gigantyczne lusterko wsteczne...
Do tego tylna szyba, przedzielona spojlerem. Chociaż do tego można się przyzwyczaić.
3,0
Ergonomia
Próba znalezienia komfortowej pozycji za kierownicą to dla mnie w tym samochodzie katorga... Brak tu regulacji osiowej kierownicy oraz płynnej regulacji pochylenia oparcia.
Kolejnym plusem ujemnym jest automatyczne przygasanie podświetlenia deski po włączeniu świateł mijania. W słoneczny dzień kompletnie nie widać prędkości.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja automatyczna od najniższej wersji. Działa, także przy wyłączonym silniku. I nie ma praktycznie wpływu na zużycie paliwa!
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Prius, wbrew obiegowej opinii, jest samochodzem dużym w środku. 2700mm rozstawu osi to nie przelewki.
4,0
Wyciszenie
Nie jest to klasa premium, ale w samochodzie jest zadowalająco cicho.
Przy wyższych prędkościach słychach wiatr.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Priusy okupują czołowe lokaty w rankingach niezawodności, a przy tym apetyt na paliwo jest niewielki.
Auto warto, przynajmniej w niektórych aspektach, serwisować w ASO. Z wymianą oleju poradzi sobie każdy mechanik, ale z odpowietrzeniem układu hamulcowego już nie. A serwis klimatyzacji w punkcie, który nie ma odpowiedniego sprzętu i olejów spowoduje zniszczenie sprężarki.
2,0
Stosunek jakość/cena
W Polsce zakup nowego jest absolutnym nieporozumieniem.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Najbardziej denerwujące jest skrzypienie plastików wnętrza.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Musiałem wymienić opony... Liczy się?
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 VVT-i 78KM 57kW
[l/100km]