Zawieszenie
: Bardzo dobrze zestrojony układ jezdny, gdyby moc była ciut wyższa, te 200KM to byłoby już miodzio.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: Ogół dostępności części i ich cen potrafi niefajnie zaskoczyć.
4,0
Całokształt
Autko rzucające się w oczy na ulicy i o bardzo dobrych właściwościach jezdnych. Wyważenie autka sprawia, że nie ma ono zbytnich tendencji do podsterowności, typowej dla aut przednionapędowych. Z pewnością na korzyść wpływa tutaj wielowachaczowe zawieszenie z tyłu i przodu oraz doskonale w mojej ocenie wyważona trwardość zawieszenia do komfortu. Jest twardo ale zawieszenie tłumi nierówności. Sam zwis auta jest zaskakująco wysoki,nie ma przy tym problemu z parkowaniem nawet na wydawać by się mogło wyższych krawężnikach (choć autko z daleka wygląda na niskie). Koszty utrzymania raczej na przeciętnym poziomie. W moim przypadku były jednak nieco większe przez kilka napraw z zaskoczenia. W ciągu 2,5 roku użytkowania musiałem wymienić chłodniczkę klimy (cena w ASO 1300zł za samą część), na szczęście udało się dorwać uniwersalną dzięki pomocy kolegi z grupy Celica Polska, zakończyło się na 1100zł z robocizną, tak pewnie wyszłoby około 2000zł. Wymiana klocków i tarcz to było kolejne zaskoczenie z początkowych 1400zł zrobiło się szybko 2600zł. Po rozkręceniu okazało się, że piasty są bardzo mocno skorodowiałe a szczęk z tyłu w zasadzie nie ma. Autko miewało też jakieś dziwne zachowania z nieodpalaniem, ale po tygodniu ustało i odpala już bez problemu. Check engine zapala mi się sporadycznie, ale się zapala. Autko sprawdzilem w 2 czy 3 warsztatach, od strony technicznej jest ok, diagnoza była taka, że spala trochę oleju i sonda lambda dostaje kręćka od oleju przedostająćego się do spalania. Jeśli już o spalaniu oleju mowa, wróćmy do plusów, nie wiem czy trafił mi się tak dobry egzemplarz pod tym kątem czy może silnik był gdzieś po drodze wymieniany, ale mistycznego lania oleju w ilościach hurtowych nie uświadczyłem. Owszem ubywa go, ale w między wymianami oleju, które wykonuję co 10,000km dolewam między 0,8 a 1l oleju, co uważam, że jak na 25-letnie autko, zbliżające się do 300K przebiegu za całkowicie normalnie. Wycieków ani żadnych takich przygód brak. Autkiem jechałem już do Czech, nad morze dwukrotnie oraz ostatnio na narty do Zieleńca. W zasadzie zero problemów. Na plus również ogromny bagażnik, naprawdę ogromny, w zasadzie stanowi jakieś 40% auta. Ze spokojem można się spakować w 2os i jeszcze miejsca będzie na kolejne dwie. Siedzenia się składają i nawet choinka ponad 2m nie stanowi żadnego problemu w przewodzie (pozdro właścicieli sedanów) ;) Miejsca nad głową jest też bardzo dużo, mam 196cm wzrostu i nadal zapasu na jakieś 2 paluchy. Widzę przy tym całe zegary, nie musząc się schylać by sprawdzić prędkość ;)
Spalanie ok 10-10,5l zimą w mieście przy mało eko jeździe (zmiania biegów przy 3-4K RPM) uważam za bardzo w porządku, latem ok 9l przy podobnej eksploatacji, jazda S-ką & autostradą powyżej 120km/h na odcinku 600km wyszło mi niemal równo 8l/100. Na minus przy takiej jeździe niestety wiciszenie, brak uszczelek w drzwiach daje o sobie znać, jak do tego dołożycie jakiś akcesoryjny tłumiczek to no potrafi troszkę głowa rozboleć przy dłuższej jeździe, wszystko jednak zależy od set-upu by to jakoś sensownie zrobić.
Ogólnie rzecz biorąc polecam jako autko dla 1-2 osób do jazdy na codzień, calkiem niezawodne, rzuczające się w oczy no i sprawiające dużą frajdę z jazdy bez potrzeby łamania przepisów. Celica VII pod tym względem jest bardzo podobna do Hondy Civic sprzed lat, lekka buda, wysokoobrotowy silnik dają odczucia z jazdy bez niewiadomo jakiego rozpędzenia maszyny :)
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik w mojej ocenie udany, do miasta wystarcza całkowicie, VVTI brakuje jednak tego liftu na wyższych obrotach jak w wersji 2ZZ czy silnikach Hondy. Poza ciut innym dźwiękiem nie ma spektakularnej różnicy. Niemniej w mojej ocenie bezproblemowa jednostka. Mój przedlift wypija jakieś 0,8-1l oleju w ciągu przejechanych 10K km, co uważam za wynik w normie.
4,0
Skrzynia biegów
precyzyjna, dość krótka, 6 bieg mógłby być takim typowo autostradowym nadbiegiem, jednak 3,5K RPM przy 140km/h to troszkę dużo. Przy dłuższej jeździe jest głośnawo
5,0
Układ jezdny
Genialne wyważenie karoserii i stosunek między komfortem zawieszenia a reakcją kierownicy. Przy tym wspomaganie dające odczuć co dzieje się z kołami (jednym paluszkiem raczej nie pokręcicie w miejscu ;P )
5,0
Karoseria
Ponadczasowa linia, tył dla niektórych trochę kontrowersyjny, mi się tam podoba, o ile ma spoiler ;) Rdza, japończyk jako to japończyk, trzeba również zaglądać pod spód czy nic się złego nie dzieje. Widoczność bdb poza tyłem - przydaje się jakaś kamerka cofania akcesoryjna.
Komfort
4,0
Widoczność
Dobra widoczność poza tyłem auta. Wysoki tyłek i szyba opadająca pod małym kontem.
5,0
Ergonomia
wielgachny bagażnik, do którego zmieścisz teściową i cały jej dobytek.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
bezproblemowo, tylko serwisować i korzystać
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
bardzo dużo miejsca na nogi oraz nad głową, nawet dla osób o wzroście 190cm+. Mając 196cm mam jeszcze trochę zapasu do podsufitki.
3,0
Wyciszenie
wyciszenie średnie, daje o sobie poznać przy prędkościach 120km/h wzwyż.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Ogólnie ok, choć części są raczej droższe niż przeciętnie, z ich dostępnością bywa również nie tak kolorowo. Warto zapisać się do grup zrzeszających fanów marki, bardzo ułatwia to poszukiwanie.
5,0
Stosunek jakość/cena
oceniam bardzo dobrze.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ciężko ocenić, miałem kilka ciężkich tematów i kilka mniejszych napraw. Raczej standardowo jak na 25 letnie auto.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Ciężko ocenić, miałem kilka ciężkich tematów i kilka mniejszych napraw. Raczej standardowo jak na 25 letnie auto.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 16V VT-i 143KM 105kW
[l/100km]