Użytkuję SX-a jako drugi samochód w rodzinie do jazdy wiejsko-miejskiej. Auto bezawaryjne i praktyczne. Typowe dla swojego segmentu z przydatnym bonusem w postaci większego prześwitu. Niewiele w nim finezji i luksusów, za to mam pewność, że zawsze odpali i dojedzie, gdzie trzeba. Dość dobrze opiera się upływowi czasu. Wnętrze wciąż świeże.
Wrażenia
4,0
Silnik
Odpala bezproblemowo. Na wolnych i średnich obrotach cichy nawet kiedy jest zimny. W górnym zakresie jest już znacznie głośniej, a do wyprzedzania trzeba go kręcić wysoko- jak to w wolnossącej jednostce. Delikatnie wyczuwalna reakcja na gaz on-off. Zużycie oleju śladowe. Dynamika do miasta OK. Na trasę raczej do pasywnej i niezbyt szybkiej jazdy. Zero awarii.
4,0
Skrzynia biegów
Dość zwyczajny 5-io biegowy manual. Robi co do niej należy bez protestów. Wrzucając wsteczny trzeba porządnie wcisnąć sprzęgło, i zrobić to uważnie. Przy niedbałym traktowaniu lewarka potrafi lekko przyhaczyć. Przydałby się szósty bieg w charakterze nadbiegu do obniżenia obrotów, a co za tym idzie hałasu w trasie.
4,0
Układ jezdny
Mam wersję FWD i robi robotę, ale bez fajerwerków. Ze względu na wysoką budę mamy pierwsze wrażenie lekkiej niestabilności, ale po pewnym czasie nabieramy zaufania, chociaż i tak nie jest to mistrz dużych prędkości. Komfortem i ciszą zawieszenia oraz pewnością prowadzenia ustępuje zwykłym hatchbackom, jak np. Corsa D (którą też miałem do niedawna), za to nadrabia prześwitem i trwałością (jak dotąd zero awarii/wymian w układzie jezdnym, gdzie w Corsie przy podobnym przebiegu wymieniałem 2x oba tylne amortyzatory i 2x komplet gum i tulei z przodu).
4,0
Karoseria
Trwała i praktyczna. Po 14 latach na tylnej klapie koło rejestracji pojawił się wykwit o średnicy jednogroszówki i tyle. Proste kształty ułatwiają wyczucie przy manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach. Obszerna komora silnika daje bardzo dobry dostęp serwisowy do wszystkich podzespołów.
Komfort
4,0
Widoczność
Ogólnie OK. Niektórzy narzekają na szybki za słupkami A, ale ja nie mam z tym żadnego problemu. Duże i bardzo praktyczne lusterka.
5,0
Ergonomia
Wszystko na swoim miejscu, bez udziwnień (tak Citroen, do ciebie piję) prosto i klarownie. Wsiadasz i nad niczym nie musisz główkować. Proste czytelne zegary, dobrej jakości przełączniki. Użyte materiały nie urzekają finezją, ale są bardzo trwałe. Osoby nienawykłe do japończyków może początkowo irytować dźwigienka pod fotelem do otwierania wlewu paliwa, za to docenią strzałkę przypominającą po której stronie ma wlew. Gadżeciarze nie będą zachwyceni, gdyż całość to raczej klimat końca lat 90-tych, czyli pełny no-nonsens. Plus za dokładne tylne czujniki parkowania i grzane przednie fotele.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Działa jak należy i całkiem szybko jak na tak małe auto. Sterowanie klimą i nawiewami przy pomocy pokręteł to w dobie smyranych ekraników prawdziwe błogosławieństwo. Duży plus za grzane przednie fotele.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dobry standard dla swojej klasy z dodatkową zaletą w postaci sensownej przestrzeni nad głowami. Bagażnik zwyczajny dla tego segmentu.
3,0
Wyciszenie
Przy nieagresywnych prędkościach miejsko-podmiejskich, kiedy operujemy w dolnej połowie obrotomierza, jest w miarę cicho. Hałasy dobiegają bardziej od kół i zawieszenia oraz czasami lekko rezonującej budy. Niestety przy wyższych prędkościach obrotowych silnika robi się głośno i zdecydowanie nie jest to najlepszy wybór na autostradę.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Ogromny plus za niskie koszty serwisowania. Gwiazdka odjęta za zużycie paliwa. Średnia 7,3 l/100km to może nie tragedia, ale w tym segmencie jest wiele oszczędniejszych aut.
4,0
Stosunek jakość/cena
Jeśli jakość rozumiemy jako trwałość i bezawaryjność to należy się pięć gwiazdek, ale obiektywnie należy jedną odjąć za braki finezji i komfortu w stosunku do konkurencji.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Prawie nic. Raz na pół roku potrafi zaświecić check katalizatora, ale nie wynika to z awarii, tylko położenia czujników. Kasujemy i dalej jest na 5-6 miesięcy spokój. Powoli zaczynają się odzywać rolki paska alternatora, ale biorąc pod uwagę 14 lat pracy (są fabryczne) trudno mieć im to za złe- zamierzam wkrótce wymienić całość- też na oryginał. Poza tym nic. Nawet większość żarówek jest fabryczna.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nic, zero, null.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 i 16V VVT 107KM 79kW
[l/100km]