Silnik
: Świetne parametry - zrywny, elastyczny, niezawodny - przy niskim spalaniu.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ hamulcowy
: zaniedbane bębny - szczególnie tłoczki
Przeniesienie napędu
: zgrzytająca dwójka
4,0
Całokształt
Bardzo urokliwy, mały hot hatch, jak z resztą wszystkie japończyki w tej klasie. Świetne auto dla kawalera czy też młodego małżeństwa. Niezbyt popularny w Polsce, ale tani w utrzymaniu. Jeśli się dba i nie zapuszcza, rzecz jasna. Auto o delikatnym zacięciu sportowym - podczas jazdy potrafi zawarczeć z charakterkiem powyżej 4000 rpm ;)
Wrażenia
5,0
Silnik
Rakieta. Jeździłem już kilkoma autami o takiej pojemności silnika i ten wypada najlepiej. Przyspieszenie bardzo dobre - gdyby w moim egzemplarzu skrzynia biegów nie szwankowała, wyciąłbym pewnie poniżej 13s do 100km/h. Silnik elastyczny, oszczędny i - tfu tfu - bezawaryjny. Dobrze gada z instalacją LPG Lovato (nie czuć prawie żadnej różnicy w stosunku do PB). Jak każda jednostka o tej pojemności na trasie potrzebuje redukcji przed wyprzedaniem. Jeśli jest mało miejsca na wyprzedzanie - do redukcja do trójki rozwiązuje sprawę a auto wystrzeliwuje do przodu
4,0
Skrzynia biegów
Bardzo fajnie wystopniowana. Są jednak tak zwane "ale". Felerem tego modelu jest drugi bieg, który z nieznanych mi (jeszcze) przyczyn zgrzyta przy wrzucaniu, choć da się wrzucać delikatnie tak, żeby nie zgrzytało. Uciążliwe jest to w momentach gdy chce się szybciej ruszyć w mieście itp
Poza tą usterką bardzo precyzyjna i bardzo szybko ręka uczy się drążka.
5,0
Układ jezdny
Jeżdżę na oponach 195x50 R15. Zawieszenie twarde, choć nie jest to "deska" i nie jedzie się jak wozem drabiniastym. Dobrze czuje się wszystko pod kierownicą, wspomaganie bardzo intuicyjne. Świetnie się trzyma drogi i gdy nie jest obciążony z tyłu, od czasu do czasu potrafi nawet wpaść w lekką nadsterowność przy szybkiej jeździe - co wg mnie wskazuje na bardzo dobre zawieszenie zawieszenia przedniego i tylnego. Hamowanie - brzytwa.
Komfort
4,0
Widoczność
Troszeczkę słabo z tylnymi słupkami - nieco szerokie. Wynagradzają to lusterka o dobrej krzywiźnie. Z przodu dobrze. Niskie osoby nie muszą się zanadto martwić - siedzenie kierowcy można mocno podnieść.
Generalnie lepiej niż np w Astrze, Yarisce czy jakimś innym wieśwagenie.
3,0
Ergonomia
Od ogółu do szczegółu - mimo dość dużego nadwozia auto ma dość mały bagażnik, choć wynagradza to składana kanapa. Kontynuacja w przestrzeni dla kierowcy i pasażerów.
Z mniejszych rzeczy - wszystko pod ręką. Brakuje mi jakiegoś schowka w okolicach kierownicy - choć to być może moje "rozpieszczenie" przez francuzkie wozidełka. Plastiki miękkie, choć, o zgrozo - z wyjątkiem wnęki pod radiem, która stuka, gdy są w niej twarde rzeczy. Cieszy za to podłokietnik z małym schowkiem oraz ramka na kubeczki przed drążkiem zmiany biegów.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wiele osób skarży się na regulację suwakową nawiewów. Mi ona nie przeszkadza, jednak elektryczny (guzikowy) wybór rodzaju nawiewu daje mi lekkie poczucie braku precyzji i pełnego wyboru.
Jeśli chodzi o wydajność, jest na najwyższym poziomie - buty wzmocnione blachą w zimie są już ciepłe po 10 minutach. Klima po nabiciu potrafi zamrozić.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Ja wiem że to jest auto 3-drzwiowe, jednak w porównaniu z małymi francuzami (Peugeot 205, 106, R5, Citroen AX, Saxo) - jest ciasno. Mało miejsca na nogi z tyłu. Mimo z to przodu bardzo dobrze i osoba o wzroście >180 spokojnie ułoży się wygodnie za kierownicą - pytanie co powie na to pasażer za nią.
Da się w 4 osoby pojechać na festiwal z polem namiotowym.
4,0
Wyciszenie
Dosyć głośno. Mimo wymiany łożysk i cichych opon w aucie panuje szum podczas jazdy na trasie. Za to tylko 4 gwiazdki.
Do głośności silnika nie przyczepię się, bo wiadomo - niektórzy to lubią, włącznie ze mną.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Stosunek moc/spalanie jest bardzo dobry - do wglądu w rubryce "spalanie".
Części zamienne są śmiesznie tanie - cały wydech do Baleno dla porównania kosztuje tyle, co jeden tłumik do Nissana Almery N16.
5,0
Stosunek jakość/cena
Dobre wyposażenie (2x airbag, elektr. szyby, lusterka, centralka, abs, klima, wspomaganie) w bardzo przystępnej cenie. Auto trwałe i jeśli zadbane, będzie jeździć a jeździć. Przyjemnie i tanio.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zdaję sobie sprawę, że mój egzemplarz jest jakiś pechowy, jednak na pocieszenie powiem, że koszty lub procesy usuwania poniższych usterek (niektórych) nie są takie straszne:
- zatrzaskująca się centralka - luźny siłownik
- czujnik świateł wstecznego
- czujnik ABS - fiksuje, wyłącza system
- spalone żarówki podświetlenia regulacji nawiewu
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Poniższe usterki są równie prawdopodobne w każdym innym aucie - wymieniam je aby zaznaczyć, które są najczęstsze w tym modelu.
- felerny drugi bieg (pospolite w tym modelu)
- bebechy tylnych bębnów do kapitalki (zaniedbanie poprzedniego właściciela)
- gnijące sanki (rama pod silnikiem. może spowodować oberwanie się mocowania wahacza)
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 1.3 i 16V 86KM 63kW
[l/100km]