Szukaj

Ocena kierowcy - Smart Fortwo I Coupe

Psuwacz, 7 lat temu
Silnik 0.8 TD 41KM 30kW
Rok produkcji 2005
Przebieg: 222 tys. km
Okres użytkowania: 3 lata
Smart Fortwo I Coupe 0.8 TD 41KM 30kW 2002-2007 - Oceń swoje auto
4,15
9% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Karoseria : Mały nie znaczy, że ciasna trumna. A po złożeniu fotela pasażera pojemny jak pół kombi.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu : Awaria skrzyni biegów. "Hamburger zagłady" - czyli trzy poziome kreski na wyświetlaczu. Może się zdarzyć, że auto dalej nie pojedzie
Układ elektryczny : Przetarcie się wiązki; zwarcie w instalacji = komputer dostaje fałszywe informacje i pokazuje "krzaki"
Silnik : Dziurawa chłodnica powietrza doładowującego. Niby wszystko działa, a pod samochodem plama oleju + spadek mocy
5,0
Całokształt
Ocena od wyznawcy. Pojazd, który pokochasz, albo Cię rozczaruje. Pierwsza generacja Smarta Fortwo jest najbardziej radykalna w designie: asymetryczna deska rozdzielcza i asymetrycznie ustawione fotele, doskonała przestrzeń i ergonomia we wnętrzu.
Wrażenia
4,0
Silnik
0,8 CDI to wybór dla tych, którzy oprócz poruszania się po mieście zamierzają czasem "uderzyć w trasę". W zasadzie nie do zajechania. Należy dbać o osprzęt silnika, w szczególności takie elementy jak poduszki silnika, turbina, chłodnica powietrza doładowującego.
2,0
Skrzynia biegów
Obiektywnie: zautomatyzowana skrzynia biegów w Smarcie wymaga przyzwyczajenia. Sporo przyzwyczajenia. W zasadzie należy ją traktować jak telegraf okrętowy. W trybie automatycznym i przy spokojnej jeździe miejskiej nie sprawia problemów, jednak podczas dynamicznej jazdy każda zmiana biegu wymaga zaplanowania z wyprzedzeniem. Z punktu widzenia mechaniki, odpowiednio serwisowana skrzynia (wraz z serwem wybieraka i wysprzęglikiem) nie sprawia problemów.
4,0
Układ jezdny
Układ jezdny wymaga regularnych przeglądów. Najszybciej zużywają się gumowe elementy zawieszenia, jednak ich wymiana nie jest droga ani czasochłonna. Na nierównościach fabryczne zawieszenie nie pozwala "poszaleć", podobnie przez progi zwalniające należy przejeżdżać nieco wolniej niż zwykle. Niemniej odczucia z jazdy są podobne do jazdy gokartem, choć trochę przytłumione przez układ kierowniczy, wciąż bardzo łatwo jest wyczuć granice trakcji a prowadzenie Fortwo sprawia dużo przyjemności.
Komfort
5,0
Widoczność
W wersji z panoramicznym dachem Fortwo nie jest jak zwykła osobówka, to raczej myśliwiec, widoczność to 360 stopni plus 180 w płaszczyźnie pionowej. Panoramiczny dach szczególnie polecam dla wyższych kierowców, bo to przez niego patrzy się na zawieszony nad jezdnią sygnalizator świetlny.
5,0
Ergonomia
Ergonomia jest prawie doskonała, wszystko jest intuicyjne i pod ręką. Przydałoby się sterowanie oknem pasażera od strony kierowcy i nieco lepsze oświetlenie wnętrza (duże pole do popisu dla domowego technika!)
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
W odpowiednio utrzymanym egzemplarzu (odpowiedni to taki, który nie jest wewnątrz zawilgocony) odparowanie szyb zajmuje trzy minuty. Zasilany Dieslem Smart ma elektryczne dogrzewanie kabiny, rzecz w zimie bezcenna. W letnim upale każdy chętny może zmarznąć, wrażliwsi mieszają w ustawieniach z powodu bogatego przeszklenia (bardzo szybko w cieniu robi się chłod, a w słońcu gorąco)
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przestrzeń! Jest to słowo właściwsze niż "miejsce". Niezaznajomieni z marką przeżywają zazwyczaj szok wsiadając do Smarta.
4,0
Wyciszenie
Jak na tak małą blaszaną puszkę jest bardzo dobrze. Silnik Diesla jest oczywiście nieco głośniejszy od benzyny i powoduje większe wibracje. W trasie bardziej będzie słyszalny szum powietrza, jednak nic co by irytyowało. Elelementy wnętrza spasowane są na poziomie klasy wyższej średniej, żadnego skrzypienia czy trzasków. Najbardziej nieprzyjemne są dźwięki dochodzące z zawieszenia, nie zapominajmy jednak, że mamy do czynienia z lekką metalową puszką.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Silnik i osprzęt sprawny w 100% przez większość czasu; spalanie (a moc spada) wzrasta przy częstej usterce - czyli dziurze w chłodnicy powietrza doładowującego. Koła letnie 205 (tył) i 195/55R 16 (przód); styl jazdy dynamiczny; spalanie w zimie mniejsze o ~0,7 l/100 km (wówczas koła fabryczne).
4,0
Stosunek jakość/cena
Niewiele poza skrzynią biegów jest rzeczy, które w Fortwo mogą doskwierać jeśli chodzi o jakość. Dobrze poinformowane źródła donoszą ponadto o strasznej jakości dźwięku radia w najbardziej podstawowych wersjach.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Najczestsze drobne usterki: -Zamarzające klamki (naprawa we włąsnym zakresie dla niedoświadczonej osoby to godzina i 10 zł, dla rozrzutnych 180 zł na oryginalnych częściach) -Przeciekające tylne szybki z poliwęglanu (błąd fabryczny, czas naprawy około godziny + koszt uszczelki; np profil P do okien, czyli ~40 zł) -Gumy i sworznie wahaczy; wytrzymują ~30 tysięcy km na polskich drogach. Wymiana wszystkich elementów to kilkaset zł.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Smart zanim stanie na drodze będzie dawać liczne sygnały, że coś niedomaga. Zgodny z instrukcją przegląd elementów osprzętu silnika, skrzyni i zawieszenia zapewni bezawaryjną jazdę. Kupując auto bez potwierdzonej historii można spodziewać się sporych kosztów związanych z naprawami osprzętu silnika i skrzyni biegów. Największe wydatki to kolejno: turbina; sprzęgło; wysprzęglik; chłodnica powietrza doładowującego; poduszka silnika.

On - zużycie paliwa dla silnika 0.8 TD 41KM 30kW [l/100km]

Średnie zużycie
4,8
Minimalne średnie zużycie paliwa
4,9
Maksymalne średnie zużycie paliwa
5,7
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
3,9
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...

Usterki Smart Fortwo I

Liczba wpisów: 21

Smart Fortwo I – wystepowanie usterek w zależności od przebiegu

Smart Fortwo I Coupe