Skoda Octavia I, samochód przeciętny, bardzo tani w eksploatacji, jednak czuć, iż jest to samochód klasy średniej. Jestem osobą, która czepia się małych szczegółów, dlatego przez okres eksploatacji zauważyłem największe wady i zalety tego samochodu. Wypowiadam się na temat egzemplarzu, który jest od nowości w rodzinie, z przebiegiem po 17 latach 160tys km. Z zalet: napewno należy do niej pojemność samochodu, bardzo małe spalanie zważając na gabaryty, jak już wcześniej wspomniałem bardzo tania eksploatacja. Z minusów słabe wyciszenie, głośne zawieszenie, bardzo miękkie zawieszenie, kładzie się na zakrętach. Jednak największym minusem są fotele, bardzo niewygodne, krótkie i twarde, jedne z najgorszych z jakimi miałem do czynienia. Po dłuższej trasie wszystko boli. Dokładniej wszystko starałem się rozpisać w poszczególnych rozdziałach silnik, skrzynia itd. Ogólnie samochód polecam, przejechałem nim 30tys km i narazie nie zamierzam sprzedawać.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik, to jednostka 1.9tdi 90KM, na pompie. Bardzo dobra i bez awaryjna jeśli się o nią dba. Do tej pory tj. 160kkm, nic nie było wymieniane, jedynie rozrząd dwukrotnie. Tutaj zaznaczę, że jest to spory wydatek ponieważ w serwisie kasują za to ok 700zł. Mówię o dobrej jakości częściach. Poza tym zbliża się koniec koła dwumasowego. Poza tym wszystko chodzi jak w zegarku. Z minusów - brak pompowtryskiwaczy robi swoje, kultura pracy i głośność nie jest przyjemna.
5,0
Skrzynia biegów
Brak zastrzeżeń, biegi wchodzą bardzo dobrze.
4,0
Układ jezdny
Zawieszenie, nie należy do komfortowych, głośne, na oponach 195/65/15 samochód bardzo miekki. W zakręty lepiej szybko nie wchodzić, bardzo się kładzie i staje się podsterowny. Na oponach 205/55/r16 jest lepiej.
Komfort
3,0
Widoczność
Widocznosć na boki i do przodu bardzo dobra, jednak do tyłu tragedia, opadająca tylnia szyba i wysuniety bagażnik bardzo utrudnia parkowanie.
3,0
Ergonomia
Ergonomia również nie należy do najlepszych, największym minusem jest brak chwytów na napoje, jedynie jeden z tyłu w popielniczce jednak bardzo słabo trzyma kubek. Poza tym dostęp do radia i konsoli głównej dobry. Wąskie kieszenie w drzwiach, nie wchodzi większa butelka.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Nie ma się do czego przyczepić, nagrzewa się bardzo szybko, dowolna regulacja nawiewów jest zapewniona.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przestrzeń dla kierowcy bardzo dobra. Jeśli z przodu jadą osoby ~180cm, przestrzeń dla pasażerów również będzie ok. Jednak jeśli jadą 4 wysokie osoby 185cm+ z tyłu jest słabo z miejscem.
3,0
Wyciszenie
Wyciszenie w mojej opinii słabe, jednak jestem bardzo uczulony na tym punkcie. Na dłuższej trasie przy prędkosci 130/140, huk silnika jest bardzo męczący - brak 6 biegu.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Koszty utrzymania bardzo niskie, zawieszenie przednie na wahaczu, koszt jednego ok 150zł. Wymiana filtrów wraz z olejem ok. 200zł. Klocki, tarcze, bębny, opony, wszystko bardzo popularne stosowane w różnych autach, również dobrze dostępne i tanie. Z droższych rzeczy to na pewno wymiana rozrządu jak pisałem oraz wymiana koła dwumasowego 1300-1500zł. Wszystkie ceny które podaję, są za części renomowanych firm, bardzo dobrej jakości. Bosh, TRW, Lemforder, Sachs, Moonroe.
5,0
Stosunek jakość/cena
Stosunek ceny do jakości bardzo dobry, skoda dość mocno trzyma cenę, za samochód z 2000 roku z silnikiem diesla trzeba dać około 9tys w górę. Mówię o egzemplarzu godnym uwagi, sprawnym itd. Są tańsze jednak, zajechane, z przebiegiem 500kkm.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Samochód 160tys km przebiegu do tego czasu z drobnych usterek wymieniony został przepływomierz. Poza tym włącznik klimatyzacji się zepsuł, wymienione końcówki drążków i jeden wahacz, a tak to chyba nic. Nie przypominam sobie.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Po tym przebiegu do wymiany będzie niedługo koło dwumasowe, poza tym brak poważnych usterek.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 TDI 90KM 66kW
[l/100km]