Mimo, że nie zawsze w ocenie dawałem 5 to za całokształt piątkę wystawię. Bo jest to samochód naprawde na długie lata, praktycznie bezawaryjny, nie drogi w utrzymaniu (części) i bardzo oszczędny (paliwo). Mam nadzieję że nowa Octavia przejęła wszystkie te dobre cechy poprzedniczki.
Wrażenia
5,0
Silnik
Ten TDi jest naprawde świetny. Gdy włącza się turbo naprawde dostaje dobrego "kopa". Silnik jest bardzo elastyczny. Nie trzeba zbyt często zmieniać biegów. Do tego zużycie... ale o tym później.
4,0
Skrzynia biegów
Do 100tys km działała bez zarzutów. Teraz raz na jakiś (dłuższy raczej) czas ciężko wchodzi trójka - czasem wybija. Nie jest to jednak zbyt dokuczliwe.
4,0
Układ jezdny
Prowadzi się bardzo dobrze, choć wydaje mi się że od pewnego czasu lekko ściąga w prawo. Cóż to już ten wiek może. Wspomaganie w porządku. Jest dobrze.
Komfort
4,0
Widoczność
Bezwzględnie trzeba umieć korzystać z lusterek podczas cofania. Bez tego niewiele się zobaczy przez tylną szybę. Nie chodzi o to że jest za mała (bo nie jest), tylko o to że tył samochodu jest bardzo wysoki, co ogranicza widoczność. Widok do przodu i na boki bardzo dobry.
5,0
Ergonomia
Do obsługi klimatyzacji trzeba się przyzwyczaić - to normalne. Generalnie wszystko jest w zasięgi ręki i nie przeszkadza podczas jazdy. Nieco skryte przyciski ustawiania wysokości świateł i jasności podświetlenia deski rozdzielczej, nie zaniżają oceny, bo rzadko się z nich korzysta. Włącznik świateł typowy dla VW. Mogliby zacząć robić samochody, które będą miały włączone światła zawsze jak przekręca się kluczyk (tak było w Fiacie Marea) - teraz zwłaszcza, gdy wchodzi obowiązek całorocznej jazdy na światłach.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Świetna klimatyzacja, co za tym idzie świetny system wentylacji i nagrzewania.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przód bardzo dobrze. Tył niestety jak na tego typu samochód jest mały. Napewno jest to samochód cztero, a nie pięcioosobowy. Ale za to jaki bagażnik...
4,0
Wyciszenie
Diesel jak diesel - zawsze go będzie słychać. Choć nie jest już to taki głośny klekot jak w starych samochodach. Ogólnie tak: gdy silnik zimny, samochód pracuje głośny, gdy się nagrzeje - jest w porządku.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tutaj ocena 5 głównie za spalanie. Fenomenalny silnik, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Przy aucie takich gabarytów i z taką mocą ma naprawdę świetne wyniki. Spalanie to ok. 5,5l/100 w trasie, 6l/100 w mieście. Ale przy oszczęgnej jeździe w trasie można zejść do 4,5!!! Serwis i naprawy drogie jak w każdym ASO. Ceny nieporównywalne z tymi u "zwykłego" mechanika. Od końca okresu gwarancyjnego, nie robię przeglądów w ASO.
5,0
Stosunek jakość/cena
Warto było dodać kilka tysięcy za silnik wysokoprężny, bo zwrócił się już w ciągu pierwszych 2 lat. Teraz pracuje na korzyść. Poza tym cena w tamtym czasie (zakupu) była bardzo niska w porównaniu z markami zachodnimi (przede wszystkim z innymi VWjami).
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Raczej niezawodny jeśli chodzi o drobiazgi. Nie potrafię sobie przypomnieć (widocznie musiały to być naprawde drobne drobiazgi :-). Słabe wycieraczki od nowości.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Spadek paska na alternatorze, który spowodował, że wywaliło pół alternatora. Naprawa za 700zł, także należy to zaliczyć do poważnych usterek. Poza tym raczej nic, a samochód naprawdę dużo po Europie jeździ.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 TDI 110KM 81kW
[l/100km]