Silnik
: Doskonała jednostka napędowa diesla , takich już nie ma i nie będzie.
5,0
Całokształt
Mam okazję podzielić się z innymi opinią o samochodzie którego już nie mam a którym jeździłem ponad trzy lata. Sprzedałem tylko dlatego , że zachciało mi się nowszego samochodu (zaznaczam , że nie kupiłem skody) . Teraz nie wiem czy dobrze zrobiłem . Na początku jednak odniosę się do opinii innych użytkowników o skodzie oktavia ale nie tylko. Nie rozumiem jak można oceniać samochód po oponach ! Przecież opony to część eksploatacyjna i tylko od nas zależy jakie założymy . Napisałem to ponieważ irytują mnie tego typu opinie ! Ale do rzeczy: jeździłem Skodą Oktavia 1,9TDI 110KM w bogatej wersji wyposażeniowej , gdzie miałem również tempomat, czujniki parkowania , podgrzewane fotele , szyberdach itd. Skoda z tym silnikiem to samochód który chyba najbardziej łączy niskie koszty eksploatacji z jednoczesnym zadowoleniem z samochodu. Jej anorektyczne wręcz podejście na apetyt na paliwo powalało na kolana . Kiedyś zrobiłem eksperyment i w tasie przy tzw. "dziadkowej jeździe" spaliła 4,0l/100km. Wynik niewiarygodny ale prawdziwy . Normalnie przy mojej dość dynamicznej jeździe spalała w granicach 5,4-5,7l/100km. Ten samochód nigdy mnie nie zawiódł . Zjeździłem nim pół Europy i nie miałem żadnej awarii. Trzeba tylko wymieniać materiały eksploatacyjne na czas i samochód odwdzięczy się swoją niezawodnością . Kupiłem tą skodę przy przebiegu 180tys. a sprzedałem z przebiegiem 270tys. Po aucie nie było widać żadnego zużycia . Środek wyglądał jak nowy . Oktavia I ma oczywiście swoje wady , mianowicie: zbyt niskie przednie zawieszenie , jest dość głośna przy wyższych prędkościach , trochę słaby nadmuch na przednią szybę . Ale przecież nie ma samochodów bez wad . Z całą pewnością mogę powiedzieć , że jeśli ktoś chce kupić takie auto to zdecydowanie polecam . Należy jednak uważać ponieważ handlarze oferują egzemplarze z cofanymi licznikami . A ten samochód z tym silnikiem może przejechać bez większych problemów pół miliona kilometrów. Reasumując gdyby ten model miał trochę bardziej komfortowe zawieszenie i lepiej wyciszoną kabinę to byłby prawie idealnym samochodem. W Oktavia II już jest lepiej :-) Pozdrawiam wszystkich posiadaczy skody oktavia.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik 1,9 TDI 110KM na centralnej pompie Boscha to jeden z najlepszych silników diesla jakie zostały wyprodukowane . Przy otwartych oknach ze startu uwielbiałem słuchać dźwięku turbiny wkręcającej się z łatwością na obroty . Bardzo dobrze reaguje na pedał "gazu" , jak na swój wiek i generację bardzo dobre przyspieszenie . Gorzej jest przy wyższych prędkościach , szczególnie jeśli chodzi o hałas w kabinie ale to raczej kwestia wyciszenia.
5,0
Skrzynia biegów
Żadnych zastrzeżeń , niemiecka precyzja , po prostu doskonała.
4,0
Układ jezdny
I tu pierwszy mankament skody Oktavi I . Przede wszystkim jest to typowa niemiecka twarda konstrukcja - mało komfortowa . Zaletą są śmieszne koszty napraw. Podstawowym mankamentem jest zbyt niskie zawieszenie przodu auta , co szczególnie zimą skutkuje urwaną płytą ochronną silnika. Ponadto skoda słabo radzi sobie z kostką brukową , jadąc po takiej drodze ma się wrażenie , że się rozpadnie. Bardzo dobrze natomiast radzi sobie ze zwalniaczami na drodze oraz różnego rodzaju dołkami i nierównościami . Trochę przechyla się na zakrętach przy wyższych prędkościach ale przecież to nie sportowe auto.
Komfort
5,0
Widoczność
Nie mam żadnych zastrzeżeń .
4,0
Ergonomia
Nie mam większych zastrzeżeń . Trochę twarde siedzenia ale mają tyle możliwości regulacyjnych , ze każdy sobie dopasuje wg własnych upodobań . Deska rozdzielcza czytelna wszystko pod ręką . Trochę głośno w kabinie przy wyższych prędkościach . Do prędkości ok 120km/h jest wszystko w porządku. Natomiast przy wyższych prędkościach jest głośno i na dłuższych trasach może trochę męczyć .
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ja miałem klimatronic więc wszystko działało jak należy. Trochę mała kratka nawiewu na przednią szybę.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Trochę mało miejsca na tylnych siedzeniach ale to oczywiście kosztem bardzo dużego bagażnika.
3,0
Wyciszenie
O tym pisałem wcześniej , trochę głośno przy wyższych prędkościach.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Takich samochodów o takich osiągach i tak niskim spalaniu już nie będzie .
5,0
Stosunek jakość/cena
Doskonała alternatywa dla ludzi o skromnym portfelu.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Jakieś drobne usterki nie mające większego znaczenia . Psują się zegary , ponoć to normalne w oktavi.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Żadnych poważnych usterek nie miałem , auto nigdy mnie nie zawiodło.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 TDI 110KM 81kW
[l/100km]