Octavia to dobry samochód na miasto: dynamiczny silnik, dobre hamulce, zawieszenie dobrze tłumiące dziury, przyjemnie działające wspomaganie kierownicy i dźwignia skrzyni biegów. W trasie jest już znacznie gorzej: przy wyższych prędkościach brak elastyczności, zawieszenie nie jest zbyt pewne, hałas staje się nie do zniesienia. I w mieście, i w trasie przeszkadza brak miejsca na tylnej kanapie o raz kiepska jakość wykończenia wnętrza. Jednak wady te w pełni rekompensowane są przez cenę. Za 52 tyś (w cenę wliczone ubezpieczenie) po prostu nie dało się kupić innego nowego, tak przestronnego i dynamicznego samochodu o przyzwoitej niezawodności.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik 8 zaworowy, dynamiczny i elastyczny na niskich obrotach, super do jazdy po mieście. W trasie już trochę gorzej, przy wyższych prędkościach brak elastyczności
5,0
Skrzynia biegów
Biegi przełączają się precyzyjnie, lekko i bez haczenia. Krótkie zestopniowanie biegów.
3,0
Układ jezdny
Zawieszenie miękkie, nastawione na jazdę po mieście, dobrze tłumi nierówności i dziury. W trasie gorzej, przy wyższych prędkościach nie jest zbyt pewne. Długi zwis przedni i tylni powoduje wyraźne nurkowanie samochodu przy hamowaniu i przyspieszaniu. W sytuacjach awaryjnych (gwałtowne omijanie przeszkody) może sprawić niespodzianki. Bardzo dobre hamulce i dynamiczny silnik zachęcają do dynamicznej jazdy, ale zawieszenie zupełnie się do tego nie nadaje.
Komfort
3,0
Widoczność
Do przodu dobra, do tyłu słaba. Małe prawe lusterko też nie ułatwia cofania.
3,0
Ergonomia
Plusy: Twarde, bardzo wygodne fotele, nie męczą nawet w długich trasach. Wszystko na swoim miejscu i proste w obsłudze. Wygodny podłokietnik. Minusy: Tandetna konsola środkowa deski rozdzielczej. Przy wyższych prędkościach hałas w kabinie jest trudny do wytrzymania. Brak uchwytów na napoje. Ogólnie brak finezji w projekcie wnętrza.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie ok. Nie miałem klimatyzacji, więc nie mogę się wypowiedzieć w temacie chłodzenia.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu dużo miejsca. Z tyłu ciasno, brak miejsca na nogi, jak w ciasnym kompakcie. Przepastny bagażnik w każdej wersji nadwoziowej.
2,0
Wyciszenie
W mieście może być, w trasie - porażka. W Vectrze 1.8 16v z 1997 roku wyciszenie było o dwie klasy lepsze.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przeciętne spalanie to ok 8 litrów (w trasie prędkości 130-150km/h, trochę jazdy podmiejskiej). Nigdy nie wyjeździłem całego baku w mieście, więc nie wiem ile pali po mieście.
5,0
Stosunek jakość/cena
Octavia odstaje jakościowo od przeciętnej w swojej klasie, ale cena zakupu i eksploatacji jest bezkonkurencyjna i rekompensuje wady samochodu.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Samochód wyjechał z salonu z kilkoma wadami fabrycznymi, które wyszły na jaw w ciągu paru tygodni po zakupie i zostały naprawione w ramach gwarancji: zamek w prawych drzwiach nie dał się otworzyć z kluczyka (na szczęście zamykał się z centralnego zamka), ułamała się popielniczka w desce rozdzielczej, wysiadło podświetlenie deski rozdzielczej. Potem już żadnych awarii nie stwierdziłem.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
W ciągu 21 miesięcy użytkowania (45000 km) samochód zaliczył jedną poważną i kosztowną awarię: wysiadła elektronika sterująca ABS-em i to jak na złość tuż po upływie rocznej gwarancji. Z drugiej strony porównując trwałość i niezawodność mechanizmów Opla Vectry B i Skody, Octavia wypada tu lepiej.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 115KM 85kW
[l/100km]