Inne
: 190 km/h z 4 osobami i ich bagażem na pokładzie. I mogło być więcej?
4,0
Całokształt
Właśnie zakończyłem 9-letnią przygodę z Octavią Tour. Jest to chyba dobry moment na podsumowanie. Moim zdaniem jest to przyzwoite auto, którego cena, zarówno jako nowego jak i używanego, była i jest adekwatna do tego co w zamian otrzymujemy. Oczywiście dotyczy to wyłącznie sytuacji, gdy do auta mamy podejście przede wszystkim praktyczne, ponieważ jedyne emocje z nim związane mogą dotyczyć wyłącznie wspomnień z rodzinnych wycieczek. Kto chce się pościgać, wzbudzić zazdrość sąsiadów czy zaimponować rodzinie, powinien omijać to auto dużym łukiem.
Wrażenia
5,0
Silnik
Bardzo dobry. Bezawaryjny. Spalanie na akceptowalnym poziomie. W mieście od 8 (w normalnych warunkach) do 10 l/100 km (w trudnych warunkach, tj. odmrażanie + jazda na krótkiej trasie z użyciem ogrzewania i klimatyzacji). W trasie można zejść poniżej 6 l/100km. Dynamika przeciętna. Wyprzedzanie w trasie wymaga wcześniejszej redukcji. Rozpędził auto do 190 km/h z 4 osobami i ich bagażem na pokładzie. Mogło być więcej, ale rozsądek wrócił na czas?
5,0
Skrzynia biegów
Czasami przy wrzucaniu jedynki trzeba wykazać się stanowczością. Poza tym w porządku. Biegi wchodzą łatwo (3 i 4 można wrzucić jednym palcem), wydając przyjemny odgłos.
4,0
Układ jezdny
Całkiem nieźle trzyma się drogi, chociaż nie polecam zbyt gwałtownych manewrów przy wyższych prędkościach. Podczas parkowania okazuje się bardziej poręczna niż niejedno mniejsze auto.
Komfort
4,0
Widoczność
Bez zastrzeżeń, ale bez czujnika parkowania z tyłu byłoby ciężko.
4,0
Ergonomia
W porządku, chociaż fotel kierowcy ma za słabe podparcie kręgosłupa na odcinku lędźwiowym, ale to chyba kwestia bardzo indywidualna. Poza tym podłokietnik znacznie poprawiał ergonomię. Warto też zwrócić uwagę na przyjemne dla oczu podświetlenie zegarów i przełączników (na zielono), które są dokładnie tam gdzie być powinny. Całkiem dobry jest także komputer pokładowy, chociaż jego wyświetlacz ma niewielkie wymiary. Za to steruje się nim wygodnie ? przyciskiem na dźwigni od wycieraczek, co jest znacznym ułatwieniem w porównaniu do niektórych aut z Dalekiego Wschodu.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bez włączonej klimatyzacji podczas deszczu przednia szyba pozostaje zaparowana. Natomiast w zimie przy dużym mrozie podgrzanie przedniej szyby jest dosyć czasochłonne. Poza tym ogrzewanie i klimatyzacja były wystarczająco wydajne.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu jest wystarczająco, a w porównaniu do konkurencji (również tej współczesnej) ? nawet bardziej niż wystarczająco. Z tyłu bez rewelacji. Lepiej nie sadzać tam wysokich osób. Bagażnik ? wiadomo, rozmiar XL, dlatego warto zainwestować w siatkę do przytrzymywania mniejszych bagaży.
3,0
Wyciszenie
Przy niskich prędkościach ujdzie, ale od 100 km/h robi się mniej komfortowo. Przy prędkościach autostradowych słuchanie radia czy rozmowa do przyjemnych nie należą, ale na upartego ? nie są niemożliwe. Chociaż spotkałem się też z bardziej przychylnymi opiniami. To pewnie kwestia indywidualna.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przyzwoite, także wtedy gdy korzysta się z usług ASO, nawet po gwarancji.
5,0
Stosunek jakość/cena
Uczciwy. Decyzja o zakupie tego auta wynikała właśnie z tej oceny. Nawet wśród obecnie produkowanych kompaktów trudno znaleźć taki, w którym tworzywo na desce rozdzielczej jest tak miękkie i grube. Po umyciu i wyczyszczeniu od środka auto wygląda na znacznie młodsze niż jest w rzeczywistości. Mało wyrafinowany dodatek w postaci listew ochronnych na drzwiach i zderzakach przydaje się na ciasnych parkingach.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Awaria pilota do zamka centralnego. Awaria podnośnika szyby w drzwiach kierowcy.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 MPI 102KM 75kW
[l/100km]