Auto budzące mieszane uczucia. Z jednej strony za stosunkowo niewielkie pieniądze (poniżej 30 tys zł) możemy dostać auto 5-6 letnie z dość dynamicznym silnikiem spełniającym normę euro6, z praktycznym nadwoziem idealnym wręcz dla 4 osobowej rodziny, z drugiej strony ten pojazd w wielu kategoriach przegrywa porównanie z wyeksploatowanym fordem focusem 1,6 z 1998 r którego do tej pory używałem.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik straszny pod względem kultury pracy. Wiedziałem że to 3 cylindry i nie pracuje aksamitnie jak v8 w lexusie ale kiedy usłyszałem go pierwszy raz to pomyślałem że za chwilę się rozleci, brzmiał jak kilo gwoździ w pracującej pralce. On dobrze brzmi kiedy go nie słychać a nie słychać gdy jedziesz ze stałą prędkością do 100 km/h i gdy nie przyśpieszasz. Plus jest taki że w tym nadwoziu potrafi być bardzo dynamiczny, szybko się wkręca na wysokie obroty, na 2 biegu można pocisnąć 100km/h a na 3 biegu 140km/h. Bez wysiłku i naprawdę dość szybko rozpędził się do 180km/h. Oszczędny do 100 km/h. Jak się chce i umie to faktycznie może spalić 4l/100km (powtarzam, trzeba umieć jeździć oszczędnie a dwa że muszą być odpowiednie warunki na drodze to znaczy stała prędkość, płynny ruch) Jak chcesz jeździć po mieście, do pracy 3 km tam i powrót to wynik bliżej 10l/100.
2,0
Skrzynia biegów
Tu przegrywa definitywnie z focusem. Ciężko wchodzi wsteczny (czasem zgrzytnie), ciężko wchodzi 1 i 2 bieg. Za to są fajne długie przełożenia, to mi się podoba.
2,0
Układ jezdny
Tu też przegrywa z focusem. Fabia to wóz drabiniasty. To się nadaje tylko do jazdy na wprost. W zakrętach bardzo się przechyla, mało stabilne przy szybszej jeździe i bocznym wietrze. Z plusów to dość wysoko zawieszony samochód z prostym (łatwym i tanim w naprawach) zawieszeniem. W focusie z tyłu jest wielowahacz czyli 4 wahacze na koło !!! plus ustawianie zbieżności na obu osiach. w fabi zbieżność kół ustawia się tylko z przodu a z tyłu jest belka prawie jak w golfie II. Coś za coś.
5,0
Karoseria
Karoseria bardzo estetyczna, ładna linia bez udziwnień, uważam że kombi jest bardziej proporcjonalne niż krótsza wersja. Lakier u mnie porysowany ale to auto z firmy więc można powiedzieć że przeszło poligon. Ważne że nigdzie nie ma rdzy i nie zanosi się żeby coś miało szybko wyjść,
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność super
5,0
Ergonomia
Ergonomia super, proste auto więc każdy je ogarnie. Na plus łatwość wsiadania i wysiadania (nie trzeba kucać żeby usiąść) fotele są dość wysokie za to niewygodne w dłuższe trasy.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
wszystko ok
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Tu fabia jest mocnym graczem. W aucie segmentu B jest miejsce dla 4 facetów o wzroście 185 cm plus bagażnik 500l. facet o wzroście 2 m też się zmieści i z przodu i z tyłu, problem się pojawi jak 2 metrowiec usiądzie za 2 metrowcem (wiadomo o co chodzi). Małe auto z wielkim wnętrzem.
1,0
Wyciszenie
W tym aucie nie ma wyciszenia dlatego można upajać się gwoździami w pralce i jeździć dynamicznie ze względu na wagę auta (jedyne 1096kg). Znowu coś za coś
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tutaj znak zapytania. Z jednej strony taniutkie części zawieszenia z drugiej strony silnik TSI ma swoje wymagania serwisowe. Ogólnie raczej na plus. Prosty rozrząd na pasku (wymiana co 210 tys km a legenda mówi że niektórzy przejechali bez wymiany grubo ponad 300 tys) To możliwe bo pasek jest wzmocniony kewlarem a drugi powód że pompa wody ma swój własny pasek i znajduje się po drugiej stronie silnika niż rozrząd. Nowa turbina coś około 2 tys, regenerowana 1200zł itd. Drożej niż wolnossących silnikach sprzed 20 lat ale ciągle do przyjęcia. Silnik jak go ktoś przez głupotę nie zniszczy wytrzyma 350 tys km a przy odrobinie troski dużo więcej. Ja kupiłem niespodziankę z przebiegiem 140 tys więc jeszcze nie wiem czy poprzedni użytkownik był głupi i mam pecha czy troszczył się o skodę prawie jak o teściową i zakupiłem igłę :)
3,0
Stosunek jakość/cena
Jedno z tańszych aut z tego rocznika.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Nie licząc dającego nadzieje silnika tsi to tu nie bardzo ma się co psuć. A nawet jesli silnik padnie to waży 93 kg. Każdy normalny chłop sam jest go w stanie wyciągnąć i włożyć inną używkę. A silnik jest montowany w 14 modelach samochodów więc będzie z czego wybierać :)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
miało być tanio i jest tanio. Chcesz taniej to kup fabie z silnikiem mpi. tu nie ma opcji poważnych usterek.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.0 TSI 95KM 70kW
[l/100km]