Inne
: Duży bagażnik (kombi), dobre zawieszenie (sprężyste), tempomat z montażem w cenie 500 PLN.
4,0
Całokształt
Samochód mały ale dobrze zaprojektowany, z dużym bagażnikiem (wersja kombi), z całkiem dobrą klimatyzacją i silnikiem, który jest sensownym minimum. Następne autko będzie jednak większe (przestrzeń dla pasażerów z tyłu).
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik 1.4 75 KM jest (w tym małym ale cięzkim samochodziku) KOMPROMISEM pomiędzy jazdą miejską a polskimi drogami krajowymi. W mieście na krótkich dystansach spali powyżej 8l/100 KM (można zejść do 7l przy dłuższych odcinkach) i na pewno mniejsze, lżejsze samochody mają lepszy start spod świateł. Na trasie sprawuje się nieźle przy jednej osobie, ale przy 4 osobach na pokładzie odczuwa sie brak mocy w porównaniu z jazdą bez pasażerów. Ponieważ jest to silnik 16 zaworowy, to niestety przyspieszenie jest przy obrotach od 3000 w góre. Wyprzedzanie na trasie samochodów to koniecznośc redukcji do 3 biegu i gaz w podłogę - turbo diesel to nie jest, ale jest jego całkiem niezła namiastka - ładnie wtedy ciągnie do 120 km/h. Jak ktoś ma "lekką nóżkę" to spalanie w trasie może zejść do 5,5l/100km z pasażerami. Zazwyczaj jednak jeżdzę sam, i wtedy lubię pokazać, że Fabia to niekoniecznie samochód dla kapeluszników i
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, jedyne problemy są przy wrzucaniu biegu wstecznego (haczy i trzeba powtarzać zmianę biegów). Na 3 wyprzedzamy na krajówkach (w trudnych sytuacjach). Bieg 4 to wyprzedzanie w systuacjach komfortowych oraz oszczędna jazda po mieście 60km/h. bieg to przelotówka i wyprzedzanie maruderów na autostradzie.
5,0
Układ jezdny
Twarde sprężyste zawieszenie, szczególnie tylne, które pracuje lepiej przy obciążeniu (wersja kombi). Ale pozwala to na branie zakrętów z całkiem dobrą prędkością. Ponadto da się jechać w miarę bezpiecznie po tych polskich pagórkach.
Komfort
4,0
Widoczność
Niestety, Fabia jest małym samochodem i dośc mocno opancerzonym. Słupki przednie są dość szerokie i lewy potrafi zasłonić dość duży obszar (np. pieszego przechodzącego z lewej strony na prawą). Słupki B (prawy) też trochę zasłania i dlatego najlepiej jeździ mi się bez pasażera na przednim siedzeniu. Do tyłu jest dość dobry widok (tylne okienko w wersji kombi) oraz pomocne są czujniki parkowania.
5,0
Ergonomia
Wszystko na miejscu, wiele fajnych rozwiązań (np. pasek do zamknięcia klapy bagażnika - nie trzeba chwytać brudnej klapy, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, półautomatyczna klima, regulacja nawiewów). Trzeba jednak pamiętać, że to jednak mały samochód i nie da się osiągnąć super rezultatów.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Zimą, gdy silnik osiągnie temperaturkę można wrzucić nawiew na nogi i jest bardzo przyjemnie (pasażerowie z tyłu) też mają nawiew na nogi. Latem klimka półautomatyczna zapewni przyjemną podróż. Ta sama klimka usunie zaparowanie szyb jesienią i wiosną. Jeden z silniejszych punktów Fabki.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu jest ok (jak kierowca ma około 175 cm). Z tyłu jest niestety mało miejsca (wystarczająco na fotelik dla dziecka i osób poniżej 170 cm). Trzy osoby z tyłu to tylko na krótkich odcinkach.
4,0
Wyciszenie
Do 90 km/h jest przyjemnie, przy większych prekościach oponki dają znać o sobie (Barum Brillantis). To jest kwestia wyciszenia, które w najwyższych wersjach podobno jest lepsze. Ponadto ja mam dośc dobry słuch i w tym wypadku jest to wada. Następne oponki to Micheline´y.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przy tej wadze auta (prawie 200 kg więcej od konkurencji) spalanie jest dobre przy lekkiej nóżce (można zejść do 7l/100 w mieście i 5,5l/100 na krajówkach) ale silnik mówi: mogę szybciej i wtedy spalanie rośnie.
W mojej sytuacji, przewaga tras na krajówkach, spalanie średnie to 6,7 za cały rok, ale zamierzam puszczać sobie wolniejsze kawałki i jeżdzić ekonomiczniej.
4,0
Stosunek jakość/cena
Cena zakupu duża (prawie 50k za wersję 1,4 75KM Ambiente kombi, lakier metalik, klima, autoalarm, zdalne sterowanie, blokada skrzyni), ale koszty eksploatacji całkiem sensowne. Jak ktoś jeżdzi około 15k km rocznie, to paliwo stanowi połowę kosztów (reszta to garaż, ubezpieczenie, myjnie, zmiana opon na wiosnę i jesień, drobiazgi). Niestety każdy nowy samochód traci na wartości więć tak szybko nie sprzedam swojego.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Łączniki stabilizatora? (coś tam stuka i ASO musiało dokręcić śrubki - teraz po gwarancji chyba jednak przyjdzie zapłacić za wymianę). Wycieraczki przedniej szyby - trzeba wymieniać (niefirmowe) 2x w roku. Autko brudzi się i trzeba jeżdzić na myjnię. A największym problemem (z drobiazgów) to to, że trzeba lać paliwo.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
2 i pół roku - zero problemów (26k km). Mam nadzieję, że nie będzie żadnych problemów przez kolejne 5 lat. Potem pewnie sprzedam w rodzinie, bo obcym szkoda oddawać.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 16V 75KM 55kW
[l/100km]