Karoseria
: Kolega kupił sobie nowego Qashqaia i kiedyś oglądał mój bagażnik-zazdrościł mi.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Zawieszenie
3,0
Całokształt
Ogólnie rzecz biorąc udane auto w kategorii aut miejskich, choć oczywiście nie bez wad, o czym w dalszej części napiszę. Nie jestem zwolennikiem żadnej marki i do aut podchodzę czysto praktycznie. Oceniam oczywiście subiektywnie, ale mam nadzieję rzetelnie nie powielając żadnych opinii obiegowych. Zachęcam do lektury.
Wrażenia
3,0
Silnik
Obecnie już stara jednostka napędowa, słabo wysilona, ale już bez felernej zamarzającej odmy, za to z 4 "puchnącymi" cewkami zapłonowymi (wymieniłem przy 100 tys. na zamienniki Bosch i póki co jest ok). Zalety: w miarę prosta konstrukcja, przydatność do LPG, równomierne rozwijanie mocy,dobra dostępność części. Wady: mała moc (po przesiadce z trabanta 1.1 miałem wrażenie ,że fabia jest zepsuta, trabant jest zdecydowanie zrywniejszy), zwłoka ok 1s przy dodaniu gazu na wolnych obrotach-winne 16 zaworów i brak sterowania faz rozrządu, dość drogi rozrząd i jego wymiana. W zasadzie nadaje się tylko do spokojnej jazdy, dwie osoby na pokładzie nie stanowią problemu, ale komplet pasażerów i pełny bagażnik + rowery na dachu = bardzo przemyślane wyprzedzanie. Instalacja LPG firmy która montowała na potrzeby salonów dealerskich daje radę, nie czuć spadku mocy i bezproblemowa eksploatacja.
4,0
Skrzynia biegów
Solidna konstrukcja, dobrze zestopniowana z krótkim skokiem pewnie wskakującej dźwigni zmiany biegów. Według obliczeń z oponami 165/60 R14 przy 120 km/h silnik powinien rozwijać ok 3490 obr/min jednak wskazania prędkościomierza wskazują ok 125-127 km/h ( przy ok 3500 obr/min). Opony 185/65 R14 oferują dużo lepsze pokrycie we wskazaniach dając obliczeniowo ok 2km/h błędu w stosunku do 5-7 km/h ( przy 120km/h) przy standardowych gumach nie dając żadnych negatywnych skutków. Mieszczą się bez problemu w całkiem dużych nadkolach.
3,0
Układ jezdny
Dobrze zestrojony układ jezdny, sztywny i przewidywalny, przy silnym bocznym wietrze z rowerami na dachu wyraźnie odczuwalne przechyły nadwozia, jednak kierunek zmienia nieznacznie nie męcząc zbytnio w podróży. Niestety zawieszenie jest mało trwałe (ukłon w stronę drogowców), raz na rok z reguły na wiosnę mam remont, w tym roku zamknął sie w 2 tys PLN, najmniej trwałe jest zawieszenie przednie (tuleje wahaczy, sworznie, i łączniki stabilizatora i nie opłaca się kupować niemarkowych zamienników), z tyłu do tej pory 2 razy zmieniałem amortyzatory. 3 gwiazdki z powodu sporych kosztów utrzymania.
Komfort
3,0
Widoczność
Do przodu ok, choć słupki przednie potrafią zasłonić pieszego czy rowerzystę, wszystko przez wzmocnienia- to mogę zrozumieć, ale prawe lusterko to jakaś pomyłka nie wiem dlaczego jest takie małe. Do tyłu widoczność całkiem dobra, za wyjątkiem tego cholernego lusterka. W parkowaniu pomaga czujnik cofania, tylko działa z opóźnieniem i nie należy szybko cofać, bo nie ostrzeże, no i należy uważać na cienkie elementy np zamykające się bramy, pręt może trafić między czujniki i zadziałają gdy już jest za późno...
4,0
Ergonomia
Mimo plastikowego wnętrza i trochę archaicznego wyglądu wszystko intuicyjnie na wyciągnięcie ręki, przeszkadza mi tylko umieszczenie gniazda zapalniczki między przednimi fotelami. Nie pale i wolałbym je mieć w dolnej części deski do zasilania różnych urządzeń. Fotele sprężyste i z początku wydają się dobre, lecz po ok 200 km zaczyna brakować podparcia lędźwi z tyłu nie jeździłem, ale na pewno nie jest lepiej, za to wyżej się siedzi, a siedzisko jest krótsze - dla niezbyt wyrośniętych dzieci.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Silnik w warunkach zimowych potrzebuje ok 5 km aby się rozgrzać, potem ciepło robi się bardzo szybko. Klimatyzacja ok, w lecie działa cały czas, nie zaważyłem spadku osiągów po włączeniu, jedynie spalanie rośnie o jakieś 0,5 l.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mam 175 cm wzrostu i 80 kg ustawiając fotel pod siebie spokojnie mieszczę się z tyłu, jednak wysokie i tęgie osoby z tyłu nie mają co szukać.
3,0
Wyciszenie
Do 120 km/h da się w miarę normalnie podróżować powyżej robi się głośno, szczególnie odgłos toczenia kół, szum wiatru i praca zawieszenia na nierównościach.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Główne koszty utrzymania to naprawa zawieszenia, raz do roku od 1 do 2,5 tys. Do tego rozrząd, 2 razy podnośnik szyby i rzeczy eksploatacyjne. W roku robię ok 30 tys km, spalanie Pb 95 średnio w trasie to 6.2 - 7, lpg 7.5 - 9. W dziale spalanie podaję dla Pb 95 dla lpg będzie to ok 1.3 x więcej.
3,0
Stosunek jakość/cena
Nie oceniam, nie mam porównania.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
2 podnośniki szyb, wyciek oleju z przegubów, czujnik stopu i pewnie jeszcze kilka rzeczy, ale nie pamiętam.