Silnik
: Jak na trzycylindrowca 1.0 to dynamiczny, cichy i nie wysilony.
5,0
Całokształt
Pierwszy raz zetknąłem się z tym autem w wersji 95KM/5M/T we wrześniu 2019, kiedy to po stłuczce dostałem Seata
jako auto zastępcze. Od razu zrobił na mnie dobre wrażenie.
Plusy to:
- ładny, nowoczesny, a jednocześnie ponadczasowy design
- relingi dachowe
- przestronne wnętrze, wygodne dla osób dorosłych jadących z przodu i z tyłu.
- wygodne wsiadanie i wysiadanie, bez konieczności kucania i schylania głowy.
- przyzwoity, matowy ekran, na którym nie widać śladów paluchów.
- bezproblemowe łączenie Bluetooth, lub Android Auto ( System Mirror Link obsługuje również iPhone'a)
- oszczędny silnik pracujący na niskim zakresie obrotów ze stosunkowo wysokim momentem. Auto dobrze przyspiesza, chociaż może nie zadowalać "startujących" od świateł do świateł, ale nie po to są crossovery. Jak na 95 KM i spory samochód - jest lepiej niż dobrze.
- obszerny(400 l), dwupoziomowy bagażnik + kładzione siedzenia i duże tylne drzwi pozwalają przewozić spore ładunki.
- dobra, łatwa w sprzątaniu tapicerka siedzeń.
- pięcioletnia gwarancja i serwis co 30 tysięcy kilometrów.
Minusy to:
- zdecydowanie wkurzający brak szóstego biegu.
- prędkościomierz wyskalowany w taki sposób, że powyżej 80 km/h, aby się zorientować z jaką prędkością jedziemy trzeba się nieźle zastanowić. Dla bezpieczeństwa lepiej ustawić centralny ekran na cyfrowe pokazywanie prędkości.
- beznadziejnie zaprojektowane kieszenie w drzwiach przednich. Projektant przewidział miejsce chyba
butelkę 1,5 litra - butelka 0,5 litra podróżuje wewnątrz drzwi z niezłym hurgotem. Podobny problem z tunelem środkowym - tylko wgłębienia na kubki - jeden mniejszy, jeden większy - oba płytkie.
- brak sensownego rozwiązania miejsca na telefon. Po podłączeniu kabla zasilającego/ łącza do mirror linka, większy smartfon się nie mieści w kasetce pod USB.
- brzydka, plastikowa wstawka przez całą deskę rozdzielczą, zupełnie nie pasująca do wnętrza.
- zbyt cienka obręcz kierownicy.
- mało wydajna i trudna do sterowania klimatyzacja manualna.
- sterowanie tempomatem upchane na dźwigni kierunkowskazów trudne w obsłudze, nieintuicyjne, często zdarza się niepotrzebne włączanie kierunkowskazów.
Tym autem jeździłem miesiąc i przejechałem około trzech tysięcy km. Uznałem, że wskazane wyżej wady to drobiazgi, i że w każdym samochodzie tej klasy można się do czegoś przyczepić. W związku z tym, że mój samochód po wypadku nie nadawał się do naprawy podjąłem decyzję zakupu Arony. Wybrałem model 1.0 115 KM/DSG Full LED z automatyczną klimatyzacją.
Tym autem jeżdżę od ośmiu miesięcy, przejechałem pięć tysięcy kilometrów i mogę powiedzieć, że to był dobry wybór. W wybranym przeze mnie wyposażeniu nie znalazłem auta w podobnej cenie. Arona zapewnia wygodne poruszanie się po zatłoczonym mieście, łatwe parkowanie i wygodne podróżowanie również na długich trasach. Samochód ze skrzynią DSG, przy prędkościach autostradowych dostatecznie cichy, aby można było rozmawiać bez podnoszenia głosu. Dynamika przyspieszania w zakresie od 90 do 160 km/h jest, jak na tak mały silnik, bardzo dobra, nawet w pozycji dźwigni biegów ustawionej na D, czyli bez trybu "Sport".
Samochód spala:
- w jeździe typowo miejskiej ( Warszawa) równo 7.1 litra benzyny ( z włączonym start/stop)
- drogi krajowe, zgodnie z przepisami, dwie osoby dorosłe - 6.1 litra
- autostrada, trzy osoby dorosłe, bagaż, tempomat 125-130 km/h - 5.6 litra.
Podsumowując: na pewno są lepsze samochody, z lepszymi silnikami, bardziej wypasione i komfortowe, ale to nie są crossovery z automatyczną skrzynią biegów, nowe, z 5-cio letnią gwarancją, w cenie poniżej 80 tysięcy z dilerskim pakietem ubezpieczeniowym. Kupiłbym jeszcze raz.
Wrażenia
5,0
Silnik
Typowe zachowanie trzycylindrowca daje się odczuć na bardzo małych prędkościach. Powyżej 40 km/h nie jest denerwujące.
5,0
Skrzynia biegów
DSG daje się lubić. To mój trzeci samochód z tą skrzynią i nie mam zastrzeżeń.
5,0
Układ jezdny
Bardzo dobre prowadzenie, zawieszenie trochę twarde, ale przy lekkim crossoverze tak musi być.
5,0
Karoseria
Jeden z ładniejszych samochodów w tej klasie.
Komfort
5,0
Widoczność
Naprawdę nie potrzeba żadnych czujników parkowania.
4,0
Ergonomia
Słabo zagospodarowane otoczenie kierowcy. Niewygodne umieszczenie tempomatu na dźwigni kierunkowskazów, zbyt mała półka na smartfon.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Słabe kanały wentylacyjne po bokach deski rozdzielczej.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Wygodne auto dla czterech dorosłych osób.
4,0
Wyciszenie
W moim aucie brak wyciszenia maski. Powinno być w standardzie.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Mało pali, przeglądy co 30 tysięcy, 5 lat gwarancji.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za tę cenę trudno znaleźć lepsze w segmencie.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na razie bez usterek
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie bez usterek.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.0 EcoTSI 115KM 85kW
[l/100km]