Nie, nie jest to średnia arytmetyczna :). Inne samochody też mi się podobają, ale jak widzę na ulicy 900 (również tę "starą" - prawdziwe cudo) czy 9-3, to od razu ciepło robi mi się na sercu. 9-5 czy nowa 9-3 również mają dla mnie pierwszeństwo na ulicy ...
Wrażenia
4,0
Silnik
Przy niskich obrotach wołowaty (jak na taką pojemność), dostaje kopa od 3500, ale wtedy to już cichy nie jest :) (maksymalny moment przy 4300)
4,0
Skrzynia biegów
Sama skrzynia nie jest zła (jedynka zestopniowana do wolnego ruszania, ale w ruchu miejskim to pomaga); wadą 900 model 1993 jest natomiast trochę hacząca dźwignia zmiany biegów
4,0
Układ jezdny
Niestety płyta podłogowa Vectry 1 uniemożliwiła wstawienie porządnego zawieszenia z przodu. W dodatku w oryginalnie tak twardym samochodzie powoduje to relatywnie dużą awaryjność; tył OK. Przeniesienie napędu "szarpiące" - ale to taki urok starszych Saabów, że przy ostrym dodawaniu gazu trzeba dobrze trzymać kierownicę :); samochód dobrze wyważony - jedzie tam, gdzie trzeba nawet na mokrym i nierównym.
Komfort
4,0
Widoczność
W porównaniu z małym kompaktem to kiepsko (nie widać świateł na skrzyżowaniu, wysoki tył), ale w porównaniu z większymi samochodami nie jest źle - zderzaki wytrzymujące bez trwałych odkształceń uderzenia do 8 km/h znacznie ułatwiaja naukę parkowania :)
4,0
Ergonomia
Przód bardzo dobrze, możliwości ustawienia siedzenia i kierownicy bardzo dobre (nie ma podłokietnika dla kierowcy - to dobrze - trzymaj łapy na kierownicy ;) ), z tyłu trochę ciasno z nogami, jeśli z przodu siedzi ktoś wysoki; za to bagażnik 495 l to miodzio.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Trzeba polubić :); mój 2.3 l wolno się nagrzewa w zimie i ma tendencję do parowania przy badzo dużej wilgotności - ale po prostu muszę odetkać spływy wody przy tylnych błotnikach (jakoś nie mam okazji :) ); latem nie mam problemów (ręczna klima)
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak przy ergonomii - samochód jest dla kierowcy, korzysta na tym rówież pasażer z przodu, jak tym z tyłu się nie podoba, to mogę podwieźć na stację ... (bez przesady - z tyłu też nie jest źle a fotele są nawet bardzo wygodne)
4,0
Wyciszenie
Umiarkowane - 900 lubią np. skrzypieć na mrozie poniżej 8 stopni C - taki ich urok i nie trzeba nic naprawiać; samochód z takim przebiegiem jak mój jest już trochę rozklekotanay, ale i tak całość nieźle jak na wiek i przebieg; pisałem, że silnik jest trochę "mało cichy" na obrotach, ale nikt nie twierdzi, że jest to samochód do wożenia ludzi nadwrażliwych :).
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Miasto z dużą ilością świateł - spala latem 12,5 a zimą przy mrozie nawet 14 :) (relatywnie krótki dojazd do pracy z dużą ilością świateł); w trasie przy prędkości przelotowej 170 km/h (w Polsce zdecydowanie odradzam) pali 10 l. Co do przeglądów - no cóż, części do tanich nie należą i tylko dla niewielu z nich można znaleźć wartościowe tańsze erzatze
4,0
Stosunek jakość/cena
Jeśli ktoś jeździł tylko samochodami niższej klasy (szczególnie kompaktami) to po prostu nie wie, co to znaczy jazda rasowym, dobrze wyważonym autem; jeśli rozważasz kupno drogiego kompakta lub jakiegoś bezpłciowca z klasy średniej, to warto rozważyć używanego Saaba (9-3 usunął podstawowe wady z 900, 9-5 sam z siebie jest bardzo udaną konstrukcją). Jeśli stać cię na nowego Saaba - no cóż, dla mnie w tym przedziale cenowym nie istnieje do niego konkurencja ...
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Wiek robi swoje - dawniej nawet nie wiedziałem, że samochód ma tyle drobiazgów, które mogą się zepsuć :) ; kupując zaawansowany technologicznie samochód w tym wieku licz się z dużą ilością drobnych napraw
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Trudno mi ocenić awaryjność całości - generalnie zawieszenie przednie na 2, silnik na 5; całość oceny psuje niestety bardzo kiepski serwis w Polsce - próbowałem kilku stacji autoryzowanych i wynik nie jest zachęcający