Karoseria
: Zero rdzy po 17 latach. Szwedzka stal to jednak szwedzka stal
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Silnik
: Ach te panewki
5,0
Całokształt
Pomimo pozostawienia u mechanika sporej ilości gotówki saab ma w sobie jakąś magię. Genialny silnik, idealne wnętrze i najwyższej jakości materiały sprawiają że zamiast pozbyć się 9-5 i kupić jakiegoś vaga z tdi ładujemy w niego kolejne pieniądze.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik jest bardzo dynamiczny i przy regularnej wymianie płynów nie sprawia większych problemów. Newralgicznym punktem jednostki są panewki których zużycie powoduje remont dołu silnika (w zależności od skali uszkodzeń naprawa wiąże się z kosztami od 3 do 9 tyśiecy u mnie 8 tysięcy zrobienie hybrydy b234/b235 plus kute tłoki i regeneracja turbiny). Po zakupie polecam również zmienić odme (koszt ok 300 zł do wykonania w zaciszu garażu) i nabyć listwe zapłonową ( 1200 zł), którą warto wozić ze sobą
3,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest bardzo dobrze zestopniowana. Minusem jest trwałość, skrzynia potrafi zgrzytać już po 200 tysiącach.
4,0
Układ jezdny
Saab zapewnia kompromis między komfortem jazdy,a dobrym prowadzeniem z lekką przewagą komfortu. Efekt jest zadowalający ale nie jest idealny pod żadnym względem. Elementy gumowe szybko kończą swój żywot dlatego polecam przy wymianie stosowanie elementów z poliuretanu, które nieznacznie zmniejszają komfort jazdy ale zdecydowanie poprawiają żywotnośc i prowadzenie.
Komfort
4,0
Widoczność
Po przesiadce z seata alhambry gdzie drogę obserwowało się z góry przesiadka do szweda była malutkim krokiem w tył. Duży promień skrętu plus długa maska nie są idealnym połączeniem na ciasnych osiedlowych parkingach. Jednak przy codziennej jeździe da się do tego przyzwyczaić
5,0
Ergonomia
Wnętrze zostało stworzone dla kierowcy. Deska zwrócona w stronę kierującego, wszystko czytelne wykonane z najwyższych materiałów, duża wyprofilowana kierownica i przydatny w nocy nightpanel (wyłączenie podświetlenia deski zostaje tylko kawałek prędkościomierza). Nic dodać nic ująć po prostu klasa.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jak na szwedzkie auto przystało ogrzewanie jest bardzo wydajne a automatyczna klimatyzacja działa bez zarzutu.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Co tu dużo mówić miejsca w środku jest bardzo dużo. Przestrze pasażerska wykonana z dobrej jakości materiałów, fotele niesamowite, a tylna kanapa wygodniejsza niż sofa w niejednym polskim salonie.
5,0
Wyciszenie
Wnętrze jest dobrze wyciszone. Nawet przy prędkościach rzędu 180-200 km/h (oczywiście na niemieckich autostradach ;)) jest względnie cicho i nieuciążliwie
Ekonomiczność
2,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Wysokie spalanie, drogie części i serwis. Krótko mówiąc jeśli kupujesz saaba i myślisz że koszty utrzymania będą na takim samym poziomie co w jakimś fiacie to nie jest to auto dla cb. Wymiana oleju co 10 tysięcy km, koszt wymiany rozrządu 2k pln. Także tego..
5,0
Stosunek jakość/cena
W tym przedziale cenowym jest to chyba najlepsza opcja (osobiście rozważałem jeszcze lancie thesis). Silnik, moc, wyposażenie, i jakość śa lata świetlne przed porównywalnymi cenowo bmw czy mercedesami.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Jedyne drobne usterki jakie zauważyłem to piksele na wyświetlaczu komputera pokładowego i klimatyzacji oraz ciągłe problemy z wycieraczkami reflektorów.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jeśli już pozbędziemy się kłopotów z odmą i panewkami( kwestia dbania o auto przez poprzedniego właściciela) i na czas wykonujemy wszystkie przeglądy i wymiany to jedyną poważną usterką jaka może nam się trafić to listwa zapłonowa. Jeśli jednak mamy zapasową w bagażniku(naprawdę polecam) to 6 śrubek, 5 minut i 1200 złotych i po kłopocie.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.3 T 230KM 169kW
[l/100km]