Inne
: Praktycznie kompletnie wyposazony pojazd za rozsadna cene.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
: Niedzialajce tylne swiatlo pozycyjne.
5,0
Całokształt
Wsrod pojazdow uzywanych ze swojego rocznika Laguna jest bezkonkurencyjna. Ladna sylwetka, dobre wlasciwosci jezdne, do tego komfortowe, ciche wnetrze o wysokim poziomie wyposazenia. Moja wersja to Initiale, ktora juz w standardzie jest wyposazona w skorzana tapicerke, elekrtycznie regulowane i podgrzewane fotele z pamiecia dla 3 ustawien, nawigacje, ksenonowe reflektory z doswietlaniem zakretow, elektryczny hamulec reczny, 2 strefowa automatyczna klimatyzacje, karte Hands Free, rolety z tylu i boku dla tylnego rzedu, sprzet audio mp3 Cabasse, czujniki parkowania z przodu i tylu. Dodatkowo wiele egzemplarzy ma panoramiczny dach (jak u mnie). Seryjnie otrzymuje sie 17 calowe felgi, czesc egzemplarzy ma nawet kola R18. W czasie jazd probnych porownywalem z Insignia, Mondeo, Passatem, P407, C5 czy Mazda 6. W tej kategorii cenowej to naprawde najlepsza oferta. Fajniejsza byla nowa Accord, jednak nawet wersja EX+ nie ma szklanego dachu, elekrtycznego recznego czy karty-kluczyka HF.
Pozytywnie zaskakuje takze jakosc materialow uzytych do wykonczenia wnetrza i ich spasowanie. Czasy Laguny mk1 odeszly juz w niepamiec. Zwlaszcza w wersji Initiale mozna poczuc sie jak w pojezdzie premium.
Co wazne, prowadzenie sie pojazdu nie odbiega od konkurencji (moim zdaniem tylko mondeo i mazda 6 maja fajniejsze zawieszenia) i jest zestrojono raczej twardo.
Minusem jest wysoka stawka ubezpieczenia, ale nie ma co oczekiwac, ze bedzie ona na poziomie Twingo :-)
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik rewelacja. Bardzo cichy jak na diesla, nawet po rozruchu na zimno. Do wnetrza nie przenosi wibracji. Moc 150 KM oraz moment obrotowy 340 Nm zupelnie wystarczja w tej wielkosci samochodzie. Ponizej 1500 obr/min niezbyt dymaniczny ale jak juz przekroczy ta granice to jest bardzo silny i elastyczny. Przy przyspieszaniu najlepiej zmieniac biegi w okolicach 2500-2800 obr/min, wtedy po zmianie obroty spadaja nieco ponizej 2000 i znowu mozna dynamicznie przyspieszac. Czytalem opinie na jednym z internetowych forow, ze ten silnik jest glosny na tle konkurencji. Moim zdaniem pomimo, ze jest na rynku juz 7 lat, dalej nie ustepuje najnowszym konstrukcjom.
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia ma 6 przelozen i jest swietnie zestopniowana. Od okolo 90-100kmh spokojnie mozna jechac sobie na najwyzszym przelozeniu. Biegi "wchodza" lekko i bez zbednego oporu. Nie ma "haczenia" znanego z produktow GM. Jedynym minusem jest zbyt dluga droga lewarka zmiany biegow, jednak jest to kwestia osobistych preferencji. Fajna dodatkiem jest wskaznik zmiany biegu, ktory podpowiada, czy mamy zredukowac bieg (przy przyspieszaniu) czy raczej wrzucic wyzszy (przy ekonomicznej jezdzie).
4,0
Układ jezdny
Uklad jezdny calkiem OK. Zawieszenie jest przyjemnie twarde, zupelnie niepodobne do mitu o "bujajacych francuzach". Na kolach 215/55 R17 jezdzi sie optymalnie. Testowalem takze pojazd na kolach 225/45 R18 w wersji GT i tam bylo juz nieco zbyt twardo. Uklad kierowniczy wbrew opiniom proniemieckich dziennikarzy jest calkiem precyzyjny. Jedyny minus, ktory zawazyl o obnizeniu oceny to odglosy dochodzace z zawieszenia. Jest nieco glosniej niz u konkurencji (nawet z Francji: P508 i C5 wydaja sie miec chichsze zawieszenie).
Komfort
5,0
Widoczność
Rewelacyjna widocznosc we wszystkich kierunkach (lacznie z gora - dzieki panoramicznemu dachowi). Seryjne czujniki parkowania z przodu i z tylu jeszcze poprawiaja sytuacje. Duze lusterka boczne, do tego samosciemniajace sie lusterko wewnetrzne. Widocznosc w nocy poprawiaja rowniez seryjne bi-ksenonowe swiatla z doswietlaniem zakretow oraz skuteczne halogeny przeciwmgielne. Z tylu samochod jest takze swietne widczony dla innych dzieki swiatlom LED. Seryjne czujniki deszczu i zmierzchu. Wiecej naprawde nie trzeba. Drobny minus: swiatla do jazdy dziennej w mojej Lagunie maja "zwykle" zarowki, po FL sa to juz LEDy.
5,0
Ergonomia
Doskonale. Wszystko pod reka i ergonomicznie rozplanowane. Sterowanie nawigacja i audio z "joysticka" pod kierownica. Na kierownicy przyciski do tempomatu/ogranicznika predkosci. Przycisk hamulca recznego na konsoli srodkowej. Kilka schowkow w drzwiach, w podlokietniku i przed pasazerem. Do tego uchwyty na kubki/butelki w konsoli srodkowej oraz kolo panelu radia. Pozycja za kierownica swietna i kazdy sie tam odnajdzie dzieki regulacji w 2 plaszczyznac oraz elektrycznie regulowanych fotelach. Sterowanie wiekszoscia funkcji odbywa sie bez odrywania rak od kierownicy (no moze z wyjatkiem sterowania klimatyzacja). Jedyny zgrzyt: przycisk tempomatu na konsoli srodkowej, trzeba oderwac wzrok od drogi, aby go aktywowac.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szok. Juz po 2-3 km w srodku zimy zaczyna dzialac ogrzewanie. Do tego pogrzewane fotele z 3 stopniowa regulacja robia swoje. Klimatyzacja bardzo skuteczna. Fajne sa tryby jest pracy Auto, Soft i Fast w zaleznosci od tego jak szybko chcemy zmienic temperature. Ustawienie Soft nie powoduje "przeciagow", calkiem fajny pomysl. Temperature trzeba raczej zmieniac osobno dla kazdej ze stron. Jest "trick", aby przytrzymac przycisk "Auto" przez kilka sekund i wtedy wyrowna sie temperatura dla obydwu stron, temperatura po stronie kierowcy jest oczywiscie ta stala. Wielu tzw "dziennikarzy" motoryzacyjnych nawet o tym nie wie, i wypisuja bzdury, ze nie ma przycisku "dual" czy jakos tak. W upalne dni pomaga panoramiczny otwierany dach.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu jest rewelacyjnie. Duzo miejsca dla kierowcy i pasazera. Z tylu nie ma szalenstwa, ale dla 2 doroslych miejsca jest wystarczajaco. Konkurencja jednak oferuje wiecej (Superb, Mondeo, Insignia, Mazda 6), zwlaszcza w kwestii ilosci miejsca na glowe. Jednak nizsza sylwetka zapewnia przewage w innych kategoriach...
Bagaznik o pojemnosci 463 litrow (niektore zrodla podaja 450) jest wystarczajacy i ma regularne ksztalty. Otwor zaladunkowy jest duzy i ma niski prog. Przy okazji warto obalic kolejny "mit" na temat otwierania bagaznika. Wielu tzw "dziennikarzy" motoryzacyjnych pisze, ze z powodu braku uchwytu na klapie w czasie otwierania brudza sie rece. Uchwyt jest obecny, ale ukryty pod brzegiem klapy. Wystarczy uzyc przycisku ukrytego w znaczku "Renault" a klapa odskakuje na jakies 5-6 cm, dajac dostep do gumowanego uchwytu, ktory dzieki temu, ze jest zasloniety jest czystszy niz klasyczne klamki u konkurencji.
5,0
Wyciszenie
W Lagunie jest poprostu cichutko. Niska sylwetka w polaczeniu z rewelacyjnym silnikiem dci czynia z Laguny bardzo komfortowe miejsce, nawet w czasie dlugi podrozy po autostradzie z wysokimi proedkosciami. Do 150-160 km/h jest naprawde cicho i mozna bez problemu prowadzic rozmowe czy delektowac sie seryjnym sprzetem audio Cabasse.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Moim zdaniem nie jest zle. Poprzednio mialem Scenica 1.5 dCi 106 wiec wydawalo mi sie, ze Laguna pali za duzo, ale jednak to wieksze, ciezsze auto z mocniejszym silnikiem. W miescie spalanie to okolo 7,5-8,0 litrow/100 km. Na trasie spada do okolo 5,7 litrow/100 km. Srednio trzeba liczyc, ze spala okolo 6,5-7,0 litrow/100 km. Przy tej kategorii mocy i niezlych osiagach to calkiem dobry rezultat. Oczywiscie "katalogowo" ma byc o litr mniej, ale to chyba da sie osiagnac jezdzac bardzo delikatnie. Jednak jezeli ktos ma zamiar jezdzic tym ekonomicznie, to lepiej niech wezmie pod uwage wersje 1.5 dCi 110 KM.
5,0
Stosunek jakość/cena
Bezkonkurencyjna. W tej cenie konkurencja nie istnieje. Za gorzej wyposazone pojazdy innych marek trzeba zaplacic o wiele wiecej. Zwlaszcza wsrod pojazdow 2-3 letnich widac roznice, gdzie Laguna ma najwyzsza chyba na rynku utrate wartosci. Warto poszukac mlodego egzemplarza, jeszcze na gwarancji, bedzie prawie 2 razy tanszy niz konkurencja. Opinia o Lagunie mk2 (zwlaszcza w wersji 1.9 dCi) zrobila swoje.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Po 3 miesiacach od zakupu przestalo dzialac swiatlo pozycyjne z tylu pojazdu. Jezdzilem 5 razy do serwisu, wymieniali bezpieczniki itd, nie pomagalo, lub pomagalo na 2-3 dni. W koncu wzieli Lagune na miesiac na serwis i wymienili cala instalacje elektryczna. Mialem szczescie, ze auto (wtedy 3 letnie) bylo na gwarancji. Obsluga ASO calkiem ok, zapewnili mi zastepcze Clio 1.5 dCi DynTomTom.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Auto nigdy nie zatrzymalo sie niesprawne na drodze, wiec najwyzsza ocena.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 dCi 150KM 110kW
[l/100km]