Naprawdę nie ma na co narzekać! I proszę się nie bać!!! Jeśli się o auto dba, to nieważne jakiej jest marki, na pewno nas nie zawiedzie. A opinie o lagunie są mocno przesadzone i wygłaszane w większości przez ludzi, którzy nie mieli z tym autem w ogóle do czynienia (mówię tylko i wyłącznie o silniku 2.0T, diesle w lagunie to podobno zupełnie inna bajka, wiem ponieważ kilka miałem w rodzinie i ich nie polecam).
Wrażenia
5,0
Silnik
Bardzo dobre przyspieszenie, spory moment obrotowy, świadczący o wysokiej elastyczności silnika, wysoka kultura silnika. Ogólnie wysoka dynamika tego silnika i według mnie najlepszy wybór do laguny. Spalanie jak w silniku 1.8, lecz znacznie lepsze osiągi i dużo lepsze wyposażenie egzemplarzy z silnikiem 2.0T.
2,0
Skrzynia biegów
Podczas włączania biegu pierwszego i trzeciego skrzynia jest bardzo nieprecyzyjna. Często też haczy przy wrzucaniu jakiegokolwiek przełożenia. Nie dorasta do silnika!
4,0
Układ jezdny
Dzięki obniżonemu zawieszeniu słabszy komfort jazdy w porównaniu do aut z mniejszymi silnikami, lecz dużo lepsze jest prowadzenie auta na zakrętach (również dzięki fabrycznym oponom o szerokości 225). Zawieszenie dobija na większych nierównościach. Szybko zużywają się tuleje w tylnej belce (wymiana oryginalnych średnio co 40000 km). Układ ESP pózno włącza się na suchej nawierzchni (dla mnie zaleta). W zimie podczas płynnego operowania gazem i hamulcem ręcznym możliwe jest obrócenie auta o 360 stopni, gdy jednak wykonamy ten manewr szybko i gwałtownie, auto nam... zgaśnie (dla mnie wada)! Pomimo przycisku wyłączającego układ ESP nie da się go całkowicie \"znieczulić\", a szkoda.
Komfort
4,0
Widoczność
Gruby przedni słupek A czasami zasłania widok, szczególnie podczas szybko pokonywanych zakrętach. Z racji sporych gabarytów kierowcy przesiadający się do laguny z mniejszych aut mogą mieć problemy z oceną odległości (zwłaszcza przy parkowaniu tyłem). Dzięki reflektorom ksenonowym bardzo dobra widoczność w nocy.
4,0
Ergonomia
Wszystko pod ręką, dobrze rozplanowane i opisane. Świetny joystick do fabrycznego zestawu audio (mam w aucie standardowy, który jest bardzo kiepskiej jakości). Brak przycisku mono w automatycznej klimatyzacji, który ułatwiłby ustawienie identycznej temperatury w całym samochodzie.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Auto dość szybko się nagrzewa w zimie i chłodzi w lecie. Posiadam również atermiczną przednią szybę (niebieską), niestety nie jestem w stanie podać jej zalet, chociaż być może dzięki niej w lecie auto się szybko schładza. Jedyną usterka wpływającą na słabą ocenę w tej kategorii jest wariująca czasami automatyczna klimatyzacja. Często, zwłaszcza w zimie, po uruchomieniu auta ustawiam nawiew na przednią szybę, podczas gdy ona dmucha mi lodowatym powietrzem na twarz. Pomaga jednak wtedy wyłączenie zapłonu i ponowne uruchomienie auta.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bardzo dużo miejsca zarówno na przednich jak i na tylnych miejscach. Pomimo, że na tylnej kanapie jest miejsce dla 3 pasażerów, wygodnie będzie miało dwóch z powodu dużego wybrzuszenia środkowego miejsca. Wygodne podłokietniki z tyłu i przodu. Brak możliwości zamontowania fotelika dziecinnego na środkowym, tylnym miejscu. Bagażnik 430 litrów, są znacznie większe w znacznie mniejszych autach, ale uważam, że taka pojemność wystarczy.
4,0
Wyciszenie
Bardzo cicho. Dopiero przy prędkościach znacznie przekraczających 200km/h słychać spory szum spowodowany pędem powietrza, najbardziej z okolic lusterek.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Osobiście twierdzę, że ten silnik jest bardzo ekonomiczny. Wcześniej jezdziłem renault clio z silnikiem 1,2 i auto często paliło mi powyżej 7 litrów (zaznaczam, że nie jestem mistrzem oszczędności i mam ciężką nogę). Laguna pomimo swoich wymiarów w mieście, z klimatyzacją pali poniżej 10 litrów. W zimie ok 11. Na trasie można zejść poniżej 7 litrów (mój rekord to 7,4 trasa z domu nad morze, 700 km, 3 osoby, pełny bagażnik, dynamiczna jazda z włączoną klimatyzacją). Po zakupie wymieniłem kompletny rozrząd, gumy belki tył, oczywiście wszystkie filtry i oleje. Koszt całości z robocizną to ok. 1000 zł.
4,0
Stosunek jakość/cena
Auto kupiłem w ubiegłym roku (2008) jako pięcioletnie, za kwotę 27000zł. Laguna w wersji dynamiqe ze skórzaną tapicerką, ksenonami, fabrycznymi spoilerami, kołami 17 calowymi, automatyczną klimatyzacją, 8 poduszkami i wieloma innymi, drobniejszymi dodatkami. Przebieg ok 105000, auto było kupione i serwisowane w Polsce. Przejechałem ponad 20000 i jestem z auta bardzo zadowolony!! Zatem radzę kupić lagunę krajową, nie sprowadzoną, zadbaną i cieszyć się z jej użytkowych walorów, ładnej sylwetki i dynamicznego silnika! POLECAM!!!
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Auto posiadam od roku i oprócz czasami wariującej automatycznej klimy, wszystko jest ok!
1,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak
Po 11 miesiącach padła turbina (koszt w serwisie 6800 złotych!!!). Załatwiłem nową za 2500 złotych + robocizna, konieczna ponowna wymiana oleju itd, w sumie koszt naprawy turbiny zamknął się w kwocie 3300 złotych. Ale to nie koniec... 2 tygodnie później zepsuło się dwumasowe koło zamachowe! W benzynowym silniku! Brak zamienników, tylko serwis, cena 3400 złotych! Kupiłem używane za 350 złotych, zamontowałem i auto sprzedałem. Niech ktoś inny w nie inwestuje. Podsumowując: niespełna rok auto jeździło bez żadnych usterek, a potem jak się zaczęło sypać, to po prostu dramat dla portfela i nerwów właściciela.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 i T 16V 165KM 121kW
[l/100km]