\"Lalunia\" bo taką nazwę często używają jej użytkownicy jest samochodem o ładnej, ponadczasowej linii. Charakterystyczne dla tego modelu to dobrze zestrojone, komfortowe zawieszenie i duża przestrzeń. Nie wymaga od nas przesadnego dbania, a standardowe czynności w obsłudze tj. wymiana klocków, oleju i filtrów praktycznie wystarczy do normalnego, bezpiecznego podróżowania. Mogą wystąpić ponadplanowe naprawy, np. dość częsta przypadłość z czujnikiem poduszki powietrznej lub awaria termostatu, ale wymiana tych elementów to praktycznie groszowe sprawy. Polecam ten samochód, dla lubiących przestrzeń, elegancję i komfort.
Wrażenia
5,0
Silnik
MA dobre osiągi ok. 10s do 100kmh i elastyczność. Jest również dość cichy, niezła kultura pracy, ale średnie spalanie. Przede wszystkim te silniki jednak słyną z długowieczności są nie do zdarcia, słyszałem że 500 tys. km to nie problem. Jeżdzę na full syntetyku 5w40. 0 problemów i dynamika.
4,0
Skrzynia biegów
Jest bardzo dobrze zestopniowana, tylko trochę \"dwójka\" odbiega od innych przełożeń - troszkę zamulona. Co do pracy to ok, ma system zmiany skokowy, ale trochę gumowaty (da się przyzwyczaić), w sumie jednak można szybko zmieniać biegi bez zacinania. Piątka 155km/h i 4000 tys. i cisza.
4,0
Układ jezdny
Jest komfortowy, ładnie wybiera nierówności, niewielkie przechyły przy mocnym skręcie to plus. Nie za bardzo nadaje się do sportowej jazdy na fabrycznym zawieszeniu, ale nie po to się kupuje lagunę :) Fabryczne opony 185 lepiej zamienić na 195, komfort ten sam a prowadzenie odczuwalnie lepsze.
Komfort
4,0
Widoczność
Wystarczająca widoczność do tyłu i na boki. Z przodu przeszkadzają grube boczne słupki. Nie ma za to problemów z lusterkami - wystarczająco wysoka widoczność
4,0
Ergonomia
Wszystko jest tam gdzie być powinno. Przełączniki, schowki to łatwy dostęp, brakuje tylko uchwytu na napoje w konsoli, jest za to po otwarciu schowka po stronie pasażera. 3-stopniowa zmiana przełożeń pracy wycieraczek + 2 tryby ciągłej pracy. Sygnalizator włączonych świateł załącza się gdy wychodzimy z samochodu, a akurat zapomnieliśmy ich wyłączyć, taki bajer, ale służy :)
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Układ klimatyzacji: szybko chłodzi i również szybko nagrzewa. Obsługa klimatyzacji automatycznej wydaje się prosta, ale jednak jest trochę problematyczna, ze zbyt dużą siłą trzeba wciskać przyciski a zmiana temp. którą chcemy nastawić odbywa się trochę ze zbyt dużym opoźnieniem. Nawiew również nie należy do najcichszych.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie ma co narzekać to samochód niemal idealny do podróży po 4-5 osób + bagażnik, który ma 460 l wystarczy miejsca, chyba każdemu no poza klockami oczywiscie :) Trochę za miękko z tyłu na środkowym miejscu - mocno rozleniwia, mimo to bardzo przyjemnie. Fotele bardzo wygodne, z przodu myślę że całkiem dobre podparcie boczne.
4,0
Wyciszenie
Samochód jest wygodny to i musi być przy tym cichy. Odgłosy toczenia są całkiem dobrze wyciszone, szczególnie z tyłu. Trochę słychać pracujące zawieszenie na nierównościach, ale to praktycznie każdy samochód tak ma. Od ok. 130 kmh pojawiają się hałasy opływającego powietrza. Silnik generalnie dobrze wyciszony, ale mój egzemplarz ma rezonans od ok. 3000 tys.obr/min do ok. 3300. Słyszałem że dużo lagun tego typu tak ma, prawdopodobnie to ma związek z przednim tłumikiem, ale nie robiłem tego bo nie przeszkadza tak bardzo. Trochę słychać tylną półkę na wybojach.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jeżdżę głównie po mieście i z klimą to spalanie w okolicach 9-10, myślę że jest dobre, zważywszy na warunki i silnik 2.0 w starej technologii jeszcze z lat 80\' 8 zaworowy. W dalekiej trasie z const. 130-140kmh 7,5 litra z klimą + 5 osób + bagaż.
4,0
Stosunek jakość/cena
Ceny samochodów francuskich na giełdach są generalnie niskie, z uwagi m.in. na fakt że ich jakość jest \"gorsza\" niż wozów innych europejskich marek. Część z nich faktycznie nie jest w najlepszym stanie, dotyczy to szczególnie popularnych laluń z Anglii. Nie dotyczy to jednak wszystkich modeli i jeśli uda nam się trafić zadbaną \"krajówkę\" to nie będzie problemów.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Pewne problemy ze skrzypieniem z tylnej części, dokładniej z tylnej półki. Nie udało mi się tego naprawić. Walnął się również czujnik temp. silnika (20zł) i czujnik poduszki powietrznej (za free u dobrego mechanika). Wymieniałem również 1 łożysko (120) i końcowy tłumik (130) i to chyba wszystko.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nigdy mi nie zgasł w drodze, nie złapałem kapcia itd. Były pewne problemy z odpalaniem - nie od razu wstawał. Powodem były szczotki alternatora. Po wymianie ustały.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 113KM 83kW
[l/100km]