Silnik
: Mocny, oszczędny i - jak na diesla - cichy. Świetna współpraca z EDC. Rewelacja, choć trzeba poczekać jak będzie przy dalszej eksploatacji z awaryjnością.
5,0
Całokształt
Jeżdżę jeszcze bardzo krótko, ale ze względu na brak ocen tego modelu - postanowiłem napisać już parę słów o swoich odczuciach, może komuś się przyda. Zrobiłem nim właśnie pierwszy tysiąc km - połowa miasto, połowa trasa. Samochód oceniam jako naprawdę rewelacyjny - jest lepiej niż się spodziewałem. Mam wersję Bose plus prawie wszystkie dodatki (jedynie poza szklanym dachem i siątką w bagażniku). Cena zakupu jest bardzo wysoka (prawie 140 tys. zł.), ale auto jest bardzo komfortowe i doskonale wyposażone. Jak dla mnie - świetnie się prowadzi (całkiem precyzyjny ukłąd kierowniczy), a dodatkowo jest doskonale wyciszone. Silnik diesla rewelacyjnie współpracuje z EDC, zmiana biegu jest ledwo wyczuwalna. Silnik jest słyszalny - głównie na postoju oraz przy przyspieszaniu, jednak jest to dźwięk przyjemny, nieuciążliwy i niezbyt głośny. Bardzo podoba mi się skórzana tapicerka (jasnoszara) oraz pozostałe materiały - nic nie skrzypi, spasowanie jest dobre (choć to oczywiście nie poziom premium). Dodatki są fajne, chociaż niespecjalnie widzę sens HUDa. Za to pozostałe systemy są bardzo fajne - aktywny tempomat, rozpoznawanie znaków, system autonomicznego parkowania (choć to raczej "bajer" ze względu na czas potrzebny do wykonania manewru, za to kamera - doskonała), świetne czujniki dookoła auta, no i rewelacyjny Hands Free.
Wrażenia
5,0
Silnik
Na razie jest na dotarciu (wg zaleceń instrukcji - do 1500km), więc go nie katuję (zalecane obroty
5,0
Skrzynia biegów
Rewelacyjna! Świetnie dogaduje się z silnikiem. W zależności od trybu jazdy - zmienia biegi dość szybko, lub lekko przeciąga do wyższych obrotów - co kto lubi i co komu potrzebne. Żadnych szarpnięć, praca całkowicie płynna, niemal niezauważalna zmiana biegów.
5,0
Układ jezdny
Świetny kompromis pomiędzy precyzją prowadzenia a komfortem. Prowadzi się jeszcze lepiej niż Megane III, oferując większy komfort i lepszą precyzję. W zakrętach nie ma się wrażenia, że się wypadnie z drogi, mimo wysoko położonego środka ciężkości.
Komfort
5,0
Widoczność
We wszystkie strony - doskonale. Szybka w miejscu słupka A-A' bardzo pomaga przy manewrach. Wysoka pozycja siedzenia dodatkowo ułatwia sprawę. Jest o niebo lepiej niż w Megane. Do tego rewelacyjna kamera cofania - obiektyw szerokokątny bardzo dobrej jakości. Linie stałe i dynamiczne stanowią dodatkową pomoc.
3,0
Ergonomia
Jest dobrze, ale nie rewelacyjnie. Ze względu na spory ekran (ponad 8 cali) i zredukowane do minimum fizyczne przyciski obsługa np. klimatyzacji jest nieco utrudniona. Dobrze, że są fizyczne pokrętła temperatury, jednak już ustawienie siły nawiewu, strefy i innych parametrów wymaga już przełączenia ekranu - bardzo niewygodne i niepotrzebnie absorbujące w czasie jazdy. Do tego niezbyt wygodna obsługa nawigacji (z tych samych powodów). Sytuację poprawia bardzo "pilot" przy kierownicy (zmiana stacji radiowej, przełączanie źródła dźwięku, zmiana głośności, wyciszenie), jednak nie da się za jego pomocą ustawić wszystkich kluczowych parametrów. Na plus - możliwość wyciągnięcia na główny ekran kontaktów z ksiązki adresowej telefonu i ich szybki wybór. Super, że prawie wszystko jest konfigurowalne, ale dotarcie do pożądanej opcji zajmuje sporo czasu i nauki. Światła, kierunkowskazy, spryskiwacze, wycieraczki itp. są standardowo na manetkach tak jak w Megane.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Z ogrzewaniem to jeszcze nie wiem, ale klima działa całkiem sprawnie. Nie wiem tylko dlaczego kratki nawiewu nie posiadają regulacji góra/dół oraz ograniczoną na boki - to dziwne. Plus za nawiewy na tylną kanapę w słupkach B. Minus za utrudnioną obsługę (panel LCD).
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Kierowca oraz pasażer mają pełen komfort - superwygodne fotele, nawet dla osób o większych gabarytach i wadze. W drugim rzędzie nieco gorzej, ale dwie dorosłe osoby pojadą w dość komfortowych warunkach. Niestety miejsce środkowe jest niepełnowymiarowe i do tego złączone z prawym siedzeniem oraz nie posiada ISOFIX-ów. Przy zapięciu dwóch fotelików na zewnętrznych miejscach, w środku zmieści się co najwyżej dziecko (tyle, że już bez fotelika). Miejsca w trzecim rzędzie byłyby nawet OK, gdyby nie to, że fotele z rzędu drugiego, wracając na swoją pozycję, dosłownie ucinają nogi pasażerom trzeciego rzędu. Trzeba drugi rząd mocno wysunąć w przód. Dorośli na pewno nie pojadą jednocześnie w drugim i trzecim rzędzie. To spory minus.
4,0
Wyciszenie
Tu waham się między oceną 4 a 5. Dałbym 5 gdyby nie silnik diesla, który jednak jest słyszalny (szczególnie w porównaniu do ultracichej benzyny z Meganki). Tym niemniej jak na diesla, jest jednak dość cicho - mam porównanie z dieslem 2.0 z Audi A6 z 2014r. i tu jest w porównaniu z Renault prawdziwy dramat (a to przecież premium!). Być może jestem po prostu przeczulony po Megance, tym bardziej, że dzieci zasypiają po przejechaniu 2-3km, co w Megance się właściwie nie zdarzało :) Jest więc chyba całkiem komfortowo pod tym względem.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tu jeszcze do końca nie wiem. Wykupiłem dodatkową gwarancję oraz pakiet przeglądów na 5 lat/80tys. km więc niby powinienem spać spokojnie. Jednak boję się trochę użytkowania DPFa, który może się przytkać przy jeździe miejskiej, a tego już gwarancja nie obejmuje. Do tego dochodzi unikalny rozmiar kół i nietypowe opony. Jak na razie wybór felg jest właściwie zerowy (tylko oryginalne) a opon jest do wyboru dosłownie kilka - za to w dość przyzwoitej cenie. Co do niezawodności, to się dopiero okaże, jeśli będzie tak dobrze jak w Megane, to mogę spać spokojnie.
4,0
Stosunek jakość/cena
Wersja Bose jest zdecydowanie za droga i przez to nieopłacalna. Ceny opcji są całkiem rozsądne. Lepszym wyborem będzie np. wersja Intense i dobór dodatków, na których nam zależy. Tanio i tak niestety nie będzie, ale jednak stosunek jakość/cena znacznie lepszy. Audio Bose nie gra szczególnie rewelacyjnie, więc nie warto się na nie porywać. Szkoda, że jeśli chce się mieć mocniejszego diesla, to trzeba brać topową wersję. Myślę, że 1.5dCi z EDC w wersji Intense będzie najlepszym wyborem.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na razie nic, ale to zdecydowanie za wcześnie na ocenę.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie nic, ale to zdecydowanie za wcześnie na ocenę.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 dCi 160KM 118kW
[l/100km]