Rozwiewa wszelkie wątpliwości. Supernowoczesne V8 brzmi pięknie nawet na biegu jałowym i nie pozostawia złudzeń co do swego przeznaczenia. Co ważne, nie są to puste słowa: Porsche Panamera potrzebuje 4,9 s, by osiągnąć 100 km/h, a przyspieszenie do 200 km/h zajmuje 19 s – wyśmienicie!Jednostkę napędową wykonano w technologii wtrysku bezpośredniego. Motor swobodnie wkręca się na obroty (odcięcie przy 6700 obr./min) i ciągnie równomiernie już od samego dołu. Trzeba jednak przyznać, że mimo wszystko nie jest to typowy sportowy „dzikus” – tę rolę przewidziano dla topowej odmiany Turbo.
W zależności od prędkości obrotowej wolnossąca „ósemka” dostojnie mruczy lub zawadiacko ryczy. Kolejny dowód na to, że Porsche Panamera równie dobrze nadaje się do spokojnych przejażdżek, jak i szaleństw na torze.
3,0
Skrzynia biegów
Zastosowana jest dwu-sprzęgłowa przekładnia PDK, która zapewnia oczekiwaną szybkość zmian, komfort i niskie straty. Bardzo długie najwyższe przełożenie zapewnia relatywnie niskie zużycie paliwa. Jedynym w swoim rodzaju rozwiązaniem jest połączenie przekładni automatycznej PDK z systemem samoczynnego wyłączania i uruchamiania silnika podczas postoju. Superszybka automatyczna skrzynia biegów (dwusprzęgłowa - PDK), bezpośredni układ kierowniczy i możliwość utwardzenia zawieszenia do poziomu typowego dla 911 - wszystko to potrafi sprawić, że zapomnimy o czymś takim jak tylne siedzenia.
3,0
Układ jezdny
Porsche Panamera jest wyposażone w pneumatyczne zawieszenie (dopłata 9770 zł), dzięki któremu każda podróż staje się wygodna i… komfortowa. Podwozie doskonale tłumi nierówności, jedynie na bardzo zniszczonych nawierzchniach układ jezdny wykazuje lekką tendencję do dobijania. Porsche tym razem oferuje kompromis pomiędzy komfortem i własnościami jezdnymi. W standardowym ustawieniu Panamera jest wygodnym autem, ale po naciśnięciu przycisku adaptacyjnych amortyzatorów PASM zawieszenie zmienia się z komfortowego w typowo sportowe. Zmienna charakterystykę mają także jednostki zawieszenia pneumatycznego (standard dla Panamery Turbo, a w pozostałych wersjach za dopłatą). System stabilizacji jest zintegrowany również z tylnym dyferencjałem.Na zakrętach absolutnie nie czuć, że prowadzimy tak duży samochód. Nawet przerzucana z zakrętu w zakręt Panamera nie zdradza najmniejszych tendencji do tracenia sterowności. Zestrojono je tak, że włącza się ono dopiero, gdy napęd 4x4 nie jest w stanie opanować sytuacji, a nawet wtedy jego działanie jest prawie niezauważalne dla kierowcy, co bardzo pozytywnie wpływa na przyjemność z jazdy.
Komfort
3,0
Widoczność
w porządku, nie ma niespodzianek, przejrzyście
3,0
Ergonomia
Wnętrze Porsche Panamera zapewnia kierowcy przejrzystą deskę rozdzielczą i wysoki poziom ergonomii - typowe cechy dla aut producenta ze Stuttgartu.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
bez zastrzeżeń, bardzo przytulnie
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Widzieliście kiedyś coupé, w którym mający 1,90 m wzrostu pasażer może wygodnie rozsiąść się na tylnych, elektrycznie sterowanych i na dodatek wentylowanych siedzeniach? Po zajęciu miejsca za kierownicą Porsche Panamery wiemy, za co płacimy. Siada się dość nisko na profilowanych siedzeniach. Wysoki tunel środkowy i pozycja kierowcy są charakterystyczne dla aut sportowych. Z jednej strony to typowe Porsche. Z drugiej – wnętrze ma jednak szlachetniejszy charakter, a drewniane elementy kojarzą się z ekskluzywnym barem w 5-gwiazdkowym hotelu. Duża liczba przełączników na konsoli środkowej może przytłaczać, choć ułożone są logicznie i ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Podobnie jak duży dotykowy ekran.Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają wyjątkowy komfort. Samodzielne siedzenia i przestrzeń, są porównywalne z tym, co oferowane jest na przednich fotelach. Wszystkie siedzenia mogą być podgrzewane, elektrycznie sterowane i chłodzone. Po złożeniu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji aż 1263 l na bagaż.
3,0
Wyciszenie
fantastyczne, przy dużych prędkościach na autostradzie niemieckiej 240-250 km/h rewelacja
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Gdy lekko obchodzimy się z pedałem gazu, skrzynia biegów robi dobry użytek z momentu obrotowego, zmieniając biegi góra przy 2 tysiącach obrotów. Jeżdżąc tak, możemy nawet w mieście spalić mniej niż 18 l na setkę (w trasie bez trudu da się zejść nawet do 12 l), a pasażerowie prawdopodobnie uwierzą, że mają do czynienia z typową luksusową limuzyną - szczególnie że zawieszenie całkiem nieźle radzi sobie z nierównościami, a do kabiny dociera jedynie lekki i przyjemny dla ucha warkot silnika. Choć ceną rozpoczynającą się od 690 tys. zł Panamera konkuruje z topowymi odmianami BMW 7 (760i) czy Mercedesa S (AMG), to moim zdaniem charakterem znacznie bliżej jej do sportowych limuzyn pokroju BMW M5 czy Audi RS6. Gdziekolwiek byśmy ją jednak umiejscowili, i tak pozostanie ona samochodem zupełnie bezkonkurencyjnym, bo tak sportowej limuzyny nie przygotował jeszcze żaden ze wspomnianych producentów. Panamera, szczególnie w wersji Turbo, bez wątpienia zasługuje na honorowe miejsce w panteonie Porsche, bo zapewnia frajdę z jazdy, jakiej nie powstydziłoby się 911, i to dla dwa razy większej liczby pasażerów.
4,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Rewelacyjne prowadzenie, wysoki prestiż, bardzo wysoka jakość wykończenia, duża dawka sportowych wrażeń, niecodzienne osiągi, sporo miejsca na tylnych fotelach, tu nie ma mowy o jakiś usterkach !!!!!!!!
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak, za krótkie użytkowanie - ale myślę, że ich nie będzie. Jestem pasjonatem porsche lecz jeśli się pojawią opiszę.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 4.8 V8 400KM 294kW
[l/100km]