Od czasu, kiedy wiedziałem, że będę potrzebował samochodu, w którym będę mógł swobodnie zamontować trzy foteliki z tyłu, rozglądałem się za godnym następcą swojej Zafiry B. Budżet zakupu: 20 tys. Benzyna. Pod uwagę brałem:
Euro Vana 2 (C8/Ulysse/807/Zeta)
Renault Espace IV
Grand Voyagera
Toyotę Previę
Stanęło na EV 2 ponieważ:
Espace - fatalna elektronika (z opinii znajomych). Nietypowe (drogie) rozwiązania, jak: elektryczny hamulec ręczny, tylne tarcze zintegrowane z piastami, "mokry" alternator w 2.0 T etc.
Voyager (mój tym 3 po EV2): Korozja nadwozia, brak konfiguracji foteli 2+3+3, ok. 20 l LPG/100
Previa (mój typ 1 zaraz po EV2): Korozja nadwozia, kłopoty z częściami.
Po prawie rocznych poszukiwaniach kupiłem bezwypadkową 807'kę w wersji NORWEST z pełnym wyposażeniem oprócz szyberdachu, automatu i ksenonów. Silnik 2.0 RFJ, LPG Stag 3 premium, pełna elektryka (także drzwi tylne z pilota). Wbudowana nawigacja z aktualnymi mapami (aktualizacja kosztuje 50-80 zł na allegro...)
Plusy:
- 5 gwiazdek Euro NCAP
- niekorodujące nadwozie
- tylne drzwi przesuwne (elektryczne z pilota) - przy dzieciach: ideał
- kompletne wyposażenie z zakresu komfortu : elektryka, klimatronik, nawigacja, radio z HDD
- prosty, trwały i sprawdzony silnik
- tanie części eksploatacyjne
- przyjemna dla oka stylistyka
- dobrze rozplanowane wnętrze (obracane, regulowane fotele - duże możliwości konfiguracji)
- dopracowana konstrukcja: produkcja 2002-2014
Minusy:
- fatalny dostęp do silnika - utrudnione naprawy
- delikatne zawieszenie (masa samochodu)
- drobne problemy z elektroniką pokładową
- niskiej jakości tapicerka
- nieergonomiczne siedzenia (siedziska)
Wrażenia
5,0
Silnik
Wolnossąca jednostka z serii EW. Jeden z ostatnich "pancernych" silników bez udziwnień. Doskonały do zasilania LPG. Lubi się zepsuć: wariator zmiennych faz rozrządu (tylko w silniku 140 KM, w 136 KM nie występuje), Pomimo przebiegu 280 ty. km nie widać oznak zużycia. Pracuje miękko i cicho. Niestety przez specyficzną zabudowę dostęp do silnika jest fatalny
4,0
Skrzynia biegów
Gwiazdkę odejmuję za brak 6 biegu. Bardzo przeszkadza podczas jazdy na autostradzie. Poza tym pracuje przyzwoicie. Plus za wygodne umiejscowienie lewarka.
3,0
Układ jezdny
Jak to w dużym vanie - bez rewelacji, ale bez tragedii. Układ jezdny zestrojony raczej komfortowo. Ogólnie na 4+ Gwiazdkę odejmuję za konieczność regeneracji przekładni kierowniczej. Uszkodzony palec rozdzielacza na kolumnie. Objaw: blokowanie się kierownicy w czasie jazdy + ciemny płyn wspomagania.
5,0
Karoseria
Bezwypadkowy - nie zardzewieje nigdy. Podwozie ocynkowane, plastikowe błotniki. Może delikatnie korodować miejsce styku drzwi przesuwnych z progiem - należy to zabezpieczyć.
Komfort
5,0
Widoczność
Duża powierzchnia szklana, lusterka jak w autobusie. Doskonała widoczność.
4,0
Ergonomia
Pomimo specyficznego rozplanowania deski rozdzielczej wszystko znajduje się pod ręką. Przyzwyczajenia wymaga ręczny hamulec z lewej strony fotela kierowcy. W drugim i trzecim rzędzie siedzi się niestety w trochę nienaturalnej pozycji. Na krytykę zasługuje również ergonomia siedzisk foteli - zwłaszcza w przypadku mocowania fotelików dziecięcych.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Automatyczna klimatyzacja na 5. W zimie szybko się nagrzewa (benzyna). Brak efektu zaparowanych szyb
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Autobus - nic dodać nic ująć. Ciekawą alternatywą jest 3 osobowa kanapa w 3 rządzie siedzeń. Niestety kosztuje sporo (używka nawet 1400 zł). Spore możliwości transportowe i "ucuągowe" na haku.
5,0
Wyciszenie
Na wolnych obrotach jak hybryda. Nie słychać silnika w kabinie. Plastiki w kabinie pomimo niskiej jakości są dobrze spasowane
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Ceny części na średnio-niskim poziomie. Jedynym "nietypowym" rozwiązaniem jest brak możliwości wymiany sworzni w wahaczach. Na siłę można je jednak zregenerować - wyjdzie taniej niż kupić całe wahacze.
5,0
Stosunek jakość/cena
10 latek za 10 procent ceny wyjściowej z salonu - lepiej być nie może
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Drobne kłopoty z elektroniką samoczynnie włączająca się tylna wycieraczka, czy wieszające się czujniki cofania - i tak o niebo lepiej niż w Espace IV
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Żadnych nie wynikających z naturalnego zużycia
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 16V 143KM 105kW
[l/100km]