Niepozorny samochód, lekki, z silnikiem 1.6 na gaźniku odznacza się bdb osiągami- elastyczny, zawieszenie potrzebuje kół 14" i wtedy się spełnia, jeśli zadbany to potrafi być bardzo niezawodny (zdecydowanie bardziej niż zazwyczaj zajeżdżone smutne Golfy II z mulastymi silnikami i palące o litr więcej paliwa). Po prostu tanie auto warte zainteresowania. Ja już miałem takie dwie i właśnie rozglądam się za trzecią (GTi), która stoi w Niemczech.A nuż mi się uda?
Wrażenia
5,0
Silnik
Doskonały dół, 135Nmprzy 2600 obr/min, 10,4 sek do 100kmh, 60-100 w 10,3 sek, doskonała reakcja na nacisniecie pedalu gazu, bardzo dynamiczny, ekonomiczny, dosc gosny, ale b. trwały, w końcu to rodzina XU na której bazowały diesle o poj. 1905 ccm.
5,0
Skrzynia biegów
Precyzyjna, sporadycznie nie za pierwszym razem wlacz sie wsteczny, a tak poza tym na prawde bardzo dobrze - o niebo lepsz od kostrukcji Fiata z tamtych lat!
4,0
Układ jezdny
Zalecam opony o rozmiarze 175/60 R14!Fabryczne 165/70 R13 to pomylka w stosunku do mozliwosci auta. Zawieszenie typowo francuskie - dwa stabilizatory- dość miękkie, stabilne, przy dodaniu gazu przód w zewnętrzną, a przy odpuszczeniu, tył wyprzedza, ale to wszystko jest bardzo przewidywalne i łatwe do wyprowadzenia. Polecam także amortyzatory gazowe (np. Sachs).
Komfort
5,0
Widoczność
BDB ze względu na kwadratową sylwetkę i wyjątkową przejrzystość.
4,0
Ergonomia
Przydałaby się lepiej trzymająca półka na desce rozdzielczej (dotyczy roczników 1990-1994).
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
BDB wentylacja - w moim modelu brak jedynie klimatyzacji i obiegu wewn.- ale to w końcu 90 rok!Ogrzewanie bardzo skuteczne.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na tą klasę - ideał!!!Niech mi ktoś teraz znajdzie auto o długości 4m5cm z bagażnikiem 397litrów i b.wygodnym miejscem dla 4 bardzo dużych osób.
3,0
Wyciszenie
No cóż- niech ktoś mi znajdzie auto tej klasy z tego rocznika, które będzie znacznie cichsze... Powyżej 170 km/h rozmowy muszą być prowadzone podwyższonym tonem, a przy 200km/h zamilknie nawet najbardziej dokuczliwa mucha:-)
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Benzyna:5,5-7,8(trasa) i 8,5-11(miasto)-w zależności od pory roku, Gaz: 7,5-9(trasa) i 10 - 12(miasto). Ceny napraw stosunjowo niedrogie (części używane lub zamienniki) - wartko serwisować u człowieka, który zna soę na rzeczy, a nie u "pana Józka" za pół ceny...
5,0
Stosunek jakość/cena
za tą cenę nie znajdziesz (o ile zadbany)większego,zwinniejszego samochodu. Wszelkie mity o zawodności są tylko opiniami ludzi, którzy nigdy tych aut nie mieli, albo mieli auta z olbrzymimi przebiegami i potwornie zaniedbane.Ja po prostu uwielbaim 309 - kup zadbany i sam (sama) spróbuj - a zobaczysz na czym to wszystko polega!)
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Awarie modułu zapłonu, ale chyba w ogóle trafiem na rewelacyjny egzemplarz,wydech orginalny tylny wytrzymał9,5 roku, środkowy rok dłużej, akumulator tyle samo. Sprawdzać tylą belkę-łożyska igiełkowe- tzn.czy koła są na negatywie-jeśli tak, to belka nie jest idealna.Poza tym trochę trzeszcza plastiki.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Szczerze mówiąc przez 140 tys km, które przejechałem już nie było ppoważnych usterek - no może jedynie wymiana wałka rozrządu która spowodowana była przytkaniem listwy smarującej wałek (zły olej- polecam półsyntetyki i syntetyki), która zostanie uskuteczniona za pięćdni:-)