Dobry samochód. Nie bardzo dobry, ale dobry :-)
Na pochwałę zasługuje wielkość wnętrza (naprawdę kawał samochodu!) wraz z bagażnikiem oraz bardzo przyjemnie zestrojone zawieszenie. Wady? Ogromne waga samochodu oraz marna jakość materiałów z których zrobiona jest deska rozdzielcza.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik jest rozsądnie dobry. To nie jest najnowsza konstrukcja naszpikowana drogimi rozwiązaniami, tylko diesel "starej daty" ze wszystkimi wadami i zaletami takiego rozwiązania. Wadą jest zatem przede wszystkim głośność oraz dynamika (ale to ma związek głównie z wagą), natomiast zaletą jest teoretycznie rozsądna awaryjność. Do tej pory silnik nie zawiódł ani razu.
Samochód ma 165KM, ale przy wadze ponad 1800 kg pozwala mu to na osiągnięcie pierwszej setki w aż 9,9s... Konkurencja przy silnikach o takiej mocy ma przyspieszenie rzędu nawet 8s! Waga robi swoje. Niestety, zafira to ciężkie krówsko.
4,0
Skrzynia biegów
Automat jednosprzęgłowy. Jak na tego typu konstrukcję jest całkiem szybki, ale do DSG czy innych dwusprzęgłowych skrzyń - jednak sporo mu brakuje. Zmiana biegów odbywa się z niewielkim szarpnięciem. Jak na skrzynię jednosprzęgłową - jest naprawdę dobrze.
5,0
Układ jezdny
Tutaj pełen pozytyw. Samochód w mojej konfiguracji waży ponad 1800 kg, co czyni go małym czołgiem. Posiadam wersję z dodatkowo obniżonym zawieszeniem. Zafira prowadzi się jak mała wyścigówka... Naprawdę, jeśli chodzi o konkurencję - to pod względem układu jezdnego wyprzedza ją tylko ford s-max.
Komfort
5,0
Widoczność
Rewelacja! Ogromne szyby przy słupku A oraz wszystkie inne. Widoczność jest _najlepsza_ w klasie. To był jeden z powodów dla których wybrałem właśnie ten samochód.
4,0
Ergonomia
Jest dobrze. Mnogość przycisków na desce rozdzielczej może przytłoczyć, ale są to przynajmniej przyciski fizyczne (A nie dotykowy wyświetlacz), więc ich obsługa jest bardzo prosta i klarowna. Łatwo można się przyzwyczaić do ich rozmieszczenia. Jedynie obsługa nawigacji jest średnio wygodna (sterowanie pokrętłem, a nie przez wyświetlacz dotykowy). Ale to też ma swoje zalety.
Istotną wadą jest jedynie jakość materiałów na desce rozdzielczej. Po dotknięciu ramki wokół wyświetlacza nawigacji oraz przycisków od radia - słyszymy dźwięk skrzypienia jak w starej ładzie... To jest zdecydowanie do poprawy.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Super. Samochód nagrzewa się bardzo szybko (Wszak to całkiem potężny diesel), oraz rozsądnie szybko chłodzi. Od konkurencji nie odstaje, chyba, że na plus:-)
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Rewelacja! To jest przeogromny samochód. Nie oceniam tutaj foteli 3 rzędu, bo nigdy ich nie używałem. Natomiast przestrzeń dla standardowej piątki pasażerów jest naprawdę godna podziwu. Przestrzeń na nogi pasażerów z 2 rzędu foteli - jak w S klasie...
5,0
Wyciszenie
Również doskonale. Podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkością około 200km/h - w środku można swobodnie rozmawiać bez podnoszenia głosu. Na co dzień również pozytywne odczucia - jazda w miejskim zgiełku jest bardzo przyjemna.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tutaj kiepsko. Spalanie mam na średnim poziomie 9,8l/100km...
To prawda, samochód użytkowany jest głównie w mieście, ale jednak konkurencja potrafi palić średnio o około 2 litry mniej. Jest to związane z tym, że zafira jest najcięższym autem w swojej klasie...
5,0
Stosunek jakość/cena
Ciężko znaleźć w podobnej cenie samochód tej wielkości oraz z silnikiem o tej mocy. Jeśli chodzi o stosunek jakość/cena - jest rewelacyjnie. Jeśli w wersji po liftingu poprawiona została jakość materiałów użytych we wnętrzu to byłby to samochód doskonały :-)
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Mechanicznie perfekcyjnie, żadnych problemów.
Natomiast niedomagała od samego początku nawigacja. Niestety, dopiero po kilku operacjach wgrania nowego oprogramowania zaczęła działać naprawdę dobrze (do tej pory potrafiła zawiesić się w środku obcego dla mnie miasta, a ponowne uruchomienie trwało 2-3 minuty co w miejskim zgiełku jest wiecznością).
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak. Jak już wspominałem jedynie problemy z nawigacją, co uważam za drobnostkę. Najbardziej istotne jest to, że silnik oraz skrzynia biegów nie wymagają żadnej dodatkowej opieki. Samochód serwisowany w ASO.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW
[l/100km]